خبرگزاری کار ایران

رفع محرومیت‌های آموزش و پرورش خراسان شمالی ضروری‌ست

خراسان شمالی یکی از استانهایی است که سالهاست با مفهوم "محرومیت" و "عدم برخورداری" از امکانات خو گرفته است.

به گزارش ایلنا از بجنورد، یکی از دلایل قرار گرفتن این دو واژه در گستره تعلیم و تربیت استان خراسان شمالی، به محرومیت‌های منطقه شمال خراسان، در سالهای قبل از تقسیم استان خراسان بر می‌گردد.

شهرستان بجنورد که آن دوره زمانی، مرکز چهار شهرستان فعلی بود؛ شهرستانی بود که با داشتن بیش از 800 منطقه روستایی دارای بیشترین روستا در گستره کشور بود و همچنان محرومیتش با روستاهای صعب العبور و فاقد فضای مناسب آموزشی و کمترین توجه از سوی مرکز استان زبانزد بود.

قبل از تقسیم و بعد از تقسیم استان خراسان در سال 1383شهرستانهای فعلی مانه و سملقان، جاجرم ، گرمه، و رازو جرگلان از این شهرستان انتزاع شدند.

این شهرستان در آن دوره دارای بیشترین محرومیت‌ها در خراسان بزرگ بود و دارای کمترین برخورداری از امکانات و اعتبارات در آن دوره زمانی از مشهد مرکز استان خراسان بود برای همین تقسیم استان به عنوان یک خواسته مهم نمایندگان مردم  شمال خراسان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و به خاطر حقانیت این ادعا در دستور کار دولت مردان وقت در چندین دولت قرار گرفت.

به طور مصداقی می‌توان آمار خانه‌های معلم را در این بخش از کشور ( شمال خراسان ) عنوان کرد.

در حالی‌که خراسان بزرگ در همه شهرهای خود حتی با جمعیت کمتر از جمعیت بجنورد خانه معلم و باشگاه فرهنگیان ایجاد کرده بود؛ در شهرهایی چون بجنورد، شیروان و اسفراین که از شهرهای بزرگ این استان در آن دوره زمانی به شمار می‌رفتند با وجود این که در مسیر جاده آسیایی قرار گرفته بودند هیچ گونه طرح رفاهی در نظر گرفته نشده و همه امکانات و نگاه‌ها بیشتر در شهرهای مرکزی و جنوبی استان خراسان جانمایی می‌شد.

در کنار بجنورد، شهرستان شیروان، اسفراین و فاروج نیز با یک شرایط همسان اقلیمی و تنوع قومیتی که غالبش کرمانج، ترک و ترکمن و تات بود؛ منطقه‌ای دور افتاده از واژه عدالت بودند که برای همین موضوع و مشهود بودن نگاه تبعیض آمیز در راستای برخوردار شدن این بخش از استان خراسان، استان مستقل خراسان شمالی در مورخه 19 مرداد 1383ایجاد شد.

دلیل دوم قرار گرفتن دو واژه"محرومیت" و "عدم برخورداری" در گستره تعلیم و تربیت استان خراسان شمالی، تقسیم ناعادلانه امکانات وبرخورداری از فضاهای آموزشی بود.

بعد از تقسیم خراسان بزرگ، خراسان شمالی با شهرستان‌های محروم و غیربرخوردار جدا شده از خراسان بزرگ، که سالها از نگاه تبعیض آمیز رنج می‌بردند و مسوولان وقت به آن در برخورداری از امکانات توجه نمی‌کردند؛ شایسته بود نمایندگان و مجریان همان دوره تلاش بیشتری می‌داشتند تا این استان برای رفع محرومیت‌های متحمل شده از سالهای گذشته با توان و اعتبار بیشتری شکل می‌گرفت.

این در حالی بود که در فرآیند تقسیم نیز برخورداری عادلانه استان جدید التاسیس از امکانات خودرویی، تجهیزات آموزشی و اداری هم به درستی صورت نگرفت.

یکی از مدیران سابق آموزش و پرورش تقسیم استان را به تقسیم گوشت یک گوسفند قربانی تشبیه کرده بود که قسمت‌های خوب گوسفند مانند عضله و ماهیچه‌هایش را برای مشهد نگهداشته و استخوان‌ها و دنده‌هایش،نصیب خراسان شمالی شده بود.

آموزش و پرورش خراسان شمالی به خاطر محرومیت تاریخی‌اش از برخورداری از اعتبارات، امکانات و فضاهای آموزشی در مدیریت استان خراسان بزرگ، پیش از تقسیم استان و عدم رعایت عدالت در تقسیم امکانات و تجهیزات در زمان تأسیس استان، با گذشت یک دهه از تأسیس استان، همچنان با محرومیت‌ها  و نگاه تبعیض آمیز دست و پنجه نرم می‌کند و برای همین در حالی که تنها یک سوم مدارس کشور فرسوده است در این استان تنها یک سوم فضاهای آموزشی، تخریبی و فرسوده نیست و قابل استفاده است.

اگر چه بعد از تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به استان در سال 91 و بهره‌برداری از 40 میلیارد تومان پروژه آموزشی و اختصاص 20 میلیارد تومان برای برچیده شدن مدارس گلی، در سفر رئیس جمهور دولت تدبیر در این سال‌های بی‌پولی، نفسی تازه به استان خراسان شمالی با 8 شهرستان و 9 منطقه آموزشی بخشید ولی تا رسیدن این استان به سطح میانگین کشوری در برخورداری از فضاهای آموزشی، امکانات و تجهیزات عزمی بلندتر می‌طلبد.

علی قلی‌زاده

کد خبر : ۳۲۵۶۲۷