خبرگزاری کار ایران

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خبر داد

برگزاری سوگواره ملی عبرات ویژه اربعین حسینی

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از برگزاری سوگواره اربعین حسینی با عنوان سوگواره «عبرات» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل حجت‌الاسلام حمید احمدی، مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در شهرستان آران و بیدگل گفت: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، سوگواره فرهنگی هنری «عبرات» ویژه این ایام برگزار می‌شود.

وی هدف از این سوگواره را ثبت لحظات عاشقانه عزاداران حسینی در اربعین، تولید محتوا و حفظ و ترویج سنت‌های اصیل سوگواری اربعین عنوان کرد و افزود: کلیه علاقه مندان بویژه شرکت کنندگان در پیاده روی بزرگ اربعین حسینی می‌توانند لحظه‌های خاطره‌انگیز خود را به ثبت رسانده و در بخش‌های این مسابقه شرکت کنند.

دبیر سوگواره عبرات افزود: نام این سوگواره نیز برگرفته از جمله «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر؛ من کشته شده‌ اشک هستم، مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر اینکه اشک بر چشمانش جاری می‌شود»، تعبیری است که از امام حسین (ع) در مورد خودشان روایت شده است.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه این سوگواره در ۵ بخش برگزار خواهد شد تصریح کرد: عکس، مستند و فیلم کوتاه، نماهنگ، دل نوشته و سفرنامه، شعر و قطعات ادبی از جمله بخش‌های این سوگواره است.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: در بخش عکس، هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۱۰ قطعه عکس را با حجم ۴ مگابایت و در فرمت jpeg به صورت رنگی یا سیاه و سفید به دبیرخانه سوگواره ارسال نماید.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه عکس‌ها نباید دارای لوگو، نوشته یا تاریخ باشد، خاطر نشان کرد: آثار در این بخش می‌توانند با نرم افزارهای تلفن همراه تا جایی ویرایش شوند که سندیت عکس مخدوش نشود.

وی تولید مستند و فیلم کوتاه را از دیگر بخش‌های سوگواره خواند و با اشاره به اینکه فیلم‌ها بایستی حداکثر ۳ تا ۷ دقیق باشد، خاطر نشان کرد: بر اساس آیین نامه سوگواره، آثار می‌توانند به دلخواه میکس و مونتاژ شده و استفاده از موسیقی، طراحی و فضاسازی و دیگر ابزار در ساخت فیلم آزاد است.

دبیر سوگواره عبرات در ادامه اظهار داشت: بخش نماهنگ از دیگر بخش‌های این سوگواره است که علاقه مندان به شرکت در این بخش بایستی آثار خود را با رعایت استانداردهای فنی و کیفیت نمایشی در قالب آثار ۲ تا ۴ دقیقه‌ای به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

حجت‌الاسلام احمدی، دل نوشته و سفر نامه را از دیگر بخش‌های سوگواره دانست و خاطر نشان کرد: هر شخص می‌تواند در این بخش حداکثر ۳ اثر را که قبلاً منتشر نشده یا برای چاپ به جایی ارسال نشده باشد برای شرکت در این سوگواره ارسال کند.

وی افزود: بر اساس مقررات این بخش، دل‌نوشه باید به صورت تایپ شده با فرمت word و حداقل ۵۰ کلمه و حداکثر ۱۰۰ کلمه و سفرنامه حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ صفحه باشد.

این مسؤول خاطر نشان کرد: نثر و شیوایی نگارش از جمله معیارهای مهم داوری در این بخش خواهد بود و آثاری که با ذکر منبع و سند حدیث، زیبا نویسی و طراحی ارائه شوند، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

دکتر احمدی افزود: در این بخش، آثار با گویش محلی با رعایت قوام ادبی اثر، به صورت جداگانه داوری و بررسی خواهد شد.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، شعر و قطعات ادبی را از دیگر بخش‌های این سوگواره عنوان کرد و افزود: هر داوطلب می‌تواند در این بخش، حداکثر ۳ اثر را جهت شرکت در مسابقه در قالب یک لوح فشرده با فونت نازنین سایز ۱۴ ارائه نماید.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: در این بخش هم، آثار با گویش محلی با رعایت قوام ادبی اثر، مورد بررسی ویژه قرار خواهد گرفت.

دبیر سوگواره عبرات، مهلت ارسال آثار را ۲۱ آذرماه مطابق با پایان صفر عنوان کرد و افزود: داوطلبان می‌توانند آثار خود را در قالب بخش‌های این سوگواره در تارنمای اینترنتی سوگواره به نشانی http: //abarat. alarbaeen. ir ثبت و یا به نشانی پستی دبیرخانه سوگواره، تهران ـ سید خندان ـ قبل از پل سید خندان ـ کوچه بسطامی ـ پلاک ۹ ـ دبیرخانه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور ارسال کنند.

دکتر احمدی افزود: آیین نامه کامل هر بخش نیز در این درگاه اینترنتی درج شده و به داوطلبان پیشنهاد می‌شود پیش از شرکت در این سوگواره با مراجعه به این تارنمای اینترنتی از مقررات عمومی و شرایط اختصاصی آن آگاهی یابند.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: پس از داوری توسط اساتید برجسته، به برگزیدگان این سوگواره هدایایی از جمله کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز نفیس دیگر اهدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: ضمنا نمایشگاهی از آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره عبرات برپا خواهد شد و آثار برگزیده مکتوب در قالب کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۵۷۵۴