خبرگزاری کار ایران

کارآفرین گیلانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

یک مدیر باید بر موج تغییرات سوار باشد نه اینکه مغلوب شرایط شود

کارآفرین و سرمایه گذار گیلانی با تاکید بر اینکه یک مدیر باید بر موج تغییرات سوار باشد نه اینکه مغلوب شرایط شود، بیان کرد: یک مدیر منتظر تغییرات محیط نمی‌نشیند بلکه خود تغییر و دگرگونی ایجاد می کند.

کریم کاظم نژاد از کارآفرین گیلانی است و از سن 16 سالگی وارد بازار کار شده و به گفته وی 30 سال است که در عرصه های مختلف مشغول خدمت رسانی به مردم است و در زمینه تولید محصولات بتنی، فلزی، چوبی و همچنین مصالح ساختمانی فعالیت دارد.

این کارآفرین موفق در این گفت و گو به سوالات خبرنگار ایلنا پاسخ داد.

وی وجه تمایز کار خود با دیگر فعالان این حوزه را ارائه خدمات  و طرح های نمونه در بهبود کیفیت خدمات شرکت ،مدیریت نوین نیروهای انسانی ، مدیریت بحران در راه اندازی سرویس های پشتیبانی و خدماتی و تیم سازی و مدیریت درست در کار عنوان کرد.

این کارآفرین موفق از ساخت دو سوله در بخش کوچصفهان و همچنین احداث تالار پذیرایی و کارخانه برنجکوبی مدرن در روستاهای آستانه اشرفیه به عنوان نمونه هایی از فعالیت های خود نام برد و بیان کرد: در آغاز اجرای پروژه بخش کوچصفهان برای 4 نفر اشتغال‌زایی شد که اکنون به 15 نفر افزایش پیدا کرده است که 4 نفر از این تعداد نیز بیمه شده اند.

وی رمز موفقیت خود را تفکر خلاق، بروزرسانی اطلاعات،برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، هدف گذاری،هوشیاری وآگاهی دانست و گفت: قصد من از انجام این مصاحبه تنها انتقال تجربیاتم در زمینه کارآفرینی بوده است و به هیچ عنوان نیت تعرفه خود را نداشته ام.

کاظم نژاد با بیان اینکه در زمان شروع به کار تجربه و  تحصیلات دانشگاهی مرتبط نداشتم، افزود: تلاش و پشتکارم به همراه حمایت خانواده و دوستان، موفقیت من را در عرصه کارآفرینی رقم زد.

این کارآفرین موفق ادامه داد:  نیاز به موفقیت من را به سمت این کار سوق داده است و در کل رسالت درونی و احساس مسئولیت موجب شد که به این کار جذب شوم.

کاظم نژاد با بیان اینکه هم اکنون افراد خلاق و نوآور به عنوان کارآفرینان منشا تحولات بزرگی در عرصه تولید و خدمات شده اند، افزود: حتی شرکت‌های بزرگ جهانی برای حل مشکلات خود به کارآفرینان مراجعه می کنند.

وی تصریح کرد: چرخ های توسعه اقتصادی با توسعه کارآفرینی حرکت می کنند و جامعه پیشرفته امروزی، توسعه خود را مدیون انسان هایی است که با روحیه استقلال طلبی برای کاوش موقعیت های جدید تلاش کرده اند و از جرأت کافی برای مبارزه با روش های متداول و جا افتاده برخوردار بوده اند. این عاملان تغییر، شخصیت و روحیه ای داشته اند که امروزه «کارآفرینی» نامیده می شود.

کاظم نژاد نقش خانواده‌ها در توسعه کارآفرینی را بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد و اظهار کرد: کارآفرینی فرایندی اکتسابی است و خانواده در شکل گیری این فرایند نقش اساسی دارد چراکه خانواده می تواند پویایی و تحرک را به عمق وجود افراد تحت نفوذ خود تزریق کند.

این کارآفرین گیلانی اضافه کرد: چنانچه فرد و جامعه در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند قالب های اجتماعی نو آورانه شکل خواهد گرفت.

 وی در رابطه با نقش مدیران و مسئولین دولتی در توسعه کارآفرینی نیز گفت: بی شک نقش مسئولین بسیار تاثیرگذار است و حمایت‌های آنان در تقویت روحیه کارآفرینی از اهمیت بسزایی برخوردار است اما باید به این نکته توجه داشت که کارآفرین نباید منتظر اقدام و حمایت دولت باشد.

کاظم نژاد با تاکید بر اینکه یک مدیر باید بر موج تغییرات سوار شود نه اینکه مغلوب شرایط شود، تصریح کرد: یک مدیر منتظر تغییرات محیط نمی نشیند بلکه خود تغییر و دگرگونی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: یک کارآفرین، کمبود و گرانی را با ابتکار در فناوری تولید، جایگزینی مواد اولیه و سایر روش‌ها بی‌اثر یا کم اثر ساخته و حتی از آن برای پیشبرد اهداف استفاده می کند.

این مدیر موفق خاطرنشان کرد: یک فرد کارآفرین تسلیم محیط نیست بلکه با پیش فعالی زمام امور را در دست می گیرد و سوار بر موج تغییرات محیط به مقاصدش دست می یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مقابل تغییرات مثبت مقاومت کنیم، افزود: باید کارآفرینی را بپذیریم و برای دستیابی به ایرانی آرمانی و مطرح در سطح جهانی بیندیشیم و عمل کنیم.

کاظم نژاد با بیان اینکه تا کنون از هیچ  ارگان و نهادی  حمایت مالی  دریافت نکرده ام،اظهار کرد: عدم  هماهنگی سازمانی و حمایت  از ایده های مصوب ، عدم وجود کارهای گروهی، فعالیت های مجزا و موازی ، عدم وجود منابع علمی و امکانات حمایتی از جمله مهمترین مشکلاتی است که بر سر راه توسعه کارآفرینی در کشور وجود دارد.

وی همچنین عدم یکپارچه بودن سیستم ها ، کمبود فن آوری نرم افزارهای مورد نیاز، هزینه های بالای سرمایه گذاری و عدم مدیریت  صحیح بر هزینه ها را از دلایل  شکست طرح های کارآفرینی عنوان کرد.

کاظم نژاد علاقمندی را یکی دیگر از مولفه های ضروری برای قدم گذاشتن در عرصه کارآفرینی تلقی کرد و گفت:  اگر بار دیگر زندگی کاری خود را شروع می کردم باز هم فعالیت  در این حرفه انتخاب می کردم.

این کارآفرین موفق به افرادی که قصد کارآفرینی دارند توصیه کرد که از تجارب کسانیکه سال‌ها در زمینه مورد نظر فعالیت کرده‌اند بهره بگیرند و با علم و آگاهی دست به راه اندازی کسب و کار بزنند.

وی در پایان از کامبیز یوسفی بخشدار کوچصفهان و دیگر افرادی که به وی در زمینه اجرای پروژه های مختلف در این بخش کمک کرده اند، تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر : ۳۲۵۹۲۰