خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان رضوی

میزان مشارکت اقتصادی زنان تا ابتدای سال ۹۵ باید به ۱۵ درصد برسد

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان رضوی گفت: براساس اهداف برنامه پنجم توسعه، باید میزان مشارکت اقتصادی زنان تا پایان برنامه یعنی ابتدای سال ۹۵ به ۱۵ درصد برسد.

به گزارش ایلنا، فرشته سلجوقی افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بهار امسال این میزان در خراسان رضوی ۱۵.۷ درصد بوده است که از اهداف برنامه جلو‌تر هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی مشارکت زنان روستایی استان را ۱۸ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در زنان شهری خراسان رضوی ۱۴.۸ درصد است؛ لذا زنان روستایی مشارکت بیشتری در اقتصاد استان دارند.

سلجوقی متوسط میزان بیکاری را در خراسان رضوی ۱۴ درصد ذکر و بیان کرد: زنان دارای شایستگی، تخصص و تحصیلاتی هستند که می‌توان از این داشته‌ها در بخش‌های تولید، خدمات، کشاورزی و صنعتی بهره برد و از این طریق به روند توسعه اقتصادی شتاب بیشتری بخشید.

وی گفت: بخشی از دلایل بالا بودن بیکاری و پایین بودن مشارکت مرتبط با اعتماد به نفس و خطرپذیری کمتر زنان به علت حضور کمتر در عرصه‌های اجتماعی است، ضمن آنکه زنان میان نقش مادری و همسری در خانواده با کار بیرون تعارض می‌بینند لذا بخشی از این موانع روان‌شناختی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: در بسیاری از کشور‌ها میزان مشارکت سیاسی زنان رابطه مستقیمی با میزان اشتغال آنان دارد.

سلجوقی بر ضرورت بازنگری در الگوی اشتغال و کار جامعه تاکید و بیان کرد: باید بدانیم که اشتغال زنان فقط در بخش‌های دولتی نیست بسیاری از مشاغل را زنان و دختران می‌توانند در منازل و یا در قالب خوشه‌های صنعتی و هلدینگ‌ها انجام دهند.

وی گفت: امروز زنان خراسان رضوی یکی از موفق‌ترین شرکت‌های هلدینگی کشور را فعال کرده‌اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زنان و مردان در اسلام با هم برابرند افزود: در شرع منعی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان وجود ندارد اما در عرف موانعی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در اجرای قوانین مربوط به حوزه خانواده باید به ابعاد اجتماعی آن نیز توجه ویژه‌ای شود و با دقت بیشتری در این حوزه ورود کرد.

سلجوقی گفت: زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و نقش محوری در توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه دارند و در تمام دنیا هم تولیدگرانی با کار بهتر، اثر بخش‌تر و کارآیی بیشتر هستند.

 

کد خبر : ۳۲۷۲۸۷