خبرگزاری کار ایران

به میزبانی دانشگاه آزاد واحد بروجرد؛

همایش ملی آیت الله العظمی بروجردی 'عالم واقف' در بروجرد آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۴۷۳

همایش ملی آیت الله العظمی بروجردی با عنوان "عالم واقف" در سالن دکتر شهیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بروجرد در این مراسم اظهار داشت: 70 مقاله در شش عنوان به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ازاین تعداد امروز سه مقاله ارایه و از پنج مقاله برتر تجلیل بعمل می آید. 

حجت الاسلام رضا گودرزی اظهار داشت : عناوین مقالات شامل نقش آیت الله بروجردی در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع)، نقش ایشان در وقف و توسعه حوزه های علمیه، نقش عالمان دینی در ترویج فرهنگ وقف، نقش وقف در اقتصاد مقاومتی، وقف از دیدگاه قرآن و عترت و جایگاه وقف در فقه اسلامی است.

وی هدف از برگزاری این همایش را پاسداشت مقام علمی و مجاهدت های عالم فرزانه و مرجع بزرگ تقلید جهان تشیع دانست و گفت: این عالم ربانی افتخار شهرستان بروجرد است. 

گودرزی هدف از برگزاری این همایش را پاسداشت مقام علمی و مجاهدت های آیت الله بروجردی مرجع بزرگ تقلید جهان تشیع دانست .

حجت الاسلام گودرزی افزود: همایش عالم واقف با همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد و مشارکت دیگر نهادهای مرتبط برگزار می شود.

زندگینامه آیت الله بروجردی 

سید حسین طباطبایی بروجردی در سال 1254 خورشیدی (1292 هجری قمری) در بروجرد متولد و در 10 فروردین سال 1340 شمسی(13 شوال 1380 هجری قمری) در سن 86 سالگی به علت بیماری قلبی در قم وفات یافت. 

آیت الله العظمی بروجردی، پس از گذراندن مقدمات علوم در سن هجده سالگی وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابوالمعالی، سید مدرس، آیت الله سید محمدباقر درچه ای سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت. 

وی سال ها در نجف از آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، مرتضی طالقانی، آقا شریعت اصفهانی در رشته خارج فقه و اصول تحصیل کرد و خود در علوم عقلی و نقلی به مرتبه اجتهاد و استادی دست یافت. 

وی در سن 30 سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس علما اشتغال داشت. 

آیت الله بروجردی بعد از ده سال اقامت در عتبات در سال 1328 از عراق وارد بروجرد شد و مدت 30 سال در زادگاه خود به ترویج، تدریس و تألیف مشغول شد. 

وی پس از چند سفر به قم در برهه ای از زمان در جمله مدرسین حوزه این شهر قرار گرفت و دیری نگذشت که پس از فوت آیت الله حائری به تدریج در راس اساتید بزرگ این حوزه قرار گرفت. 

تا سال 1324 که آیت الله العظمی بروجردی به واسطه عارضه کسالت، از بروجرد به قصد معالجه به تهران عزیمت کرد و سپس برای ادای نذر خود به قم وارد شد، مراجع ثلاث(آیات خوانساری، حجت و صدر)حوزه علمیه قم را اداره کردند تا اینکه پس از ماندگار شدن آیت الله بروجردی در قم، مرجع مطلق جهان تشیع و رئیس حوزه علمیه قم شد و بدان رونق فوق العاده بخشید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز