خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع روحانیون مبارز:

برخی شخصیت‌های سیاسی محبوب‌اند چون اخلاقی‌اند/ عدالت فلسفه همه نبوت‌هاست

حجت الاسلام مقدم، جدایی سیاست از اخلاق را مشکل بزرگ جامعه دانست و گفت: اگر سیاست مبتنی بر اخلاق باشد در دل‌ها و قلب‌ها جای می‌گیرد و به همین دلیل است که برخی شخصیت‌های سیاسی محبوب اند و مردم آن را دوست دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شهرستان مُهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز که ظهر امروز به مناسبت رحلت حضرت پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) در مرکز اسلامیه فاطمیه شهرستان مهر سخن می‌گفت، بیان کرد: قرآن به‌عنوان اولین عامل در شکوفایی اسلام در نخستین روزهای ظهور و بروزش نقش بزرگی داشته است.

وی ادامه داد: قرآن به‌عنوان معجزه الهی در زمان نزولش با تکیه‌بر کلام، منطق و عقلانیت از عمده‌ترین منبع و منشأ دین مبین اسلام بوده است و این معجزه الهی در نوع خود بی‌سابقه بوده و بر دل‌ها و قلب‌ها نشست و اندیشه‌ها را به خود جذب کرد و انسان‌های زمان و تاریخ خودش و بعد از آن را عاشق جذب خود کرد.

حجت‌الاسلام مقدم، دومین عامل رشد و بالندگی دین اسلام را شخصیت تأثیرگذار و اخلاقی پیامبر اکرم (ص) دانست و افزود: پیامبر اکرم شخصیتی است که خداوند در قرآن کریم از ایشان تجلیل کرد و ایشان در درون قلب‌ها رسوخ می‌کرد و با ساختار اخلاقی و عمل خود موجب رشد و بالندگی دین شد.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) اضافه کرد: امروز بیش از هر زمانی وظیفه داریم که چهره درخشان و دلنشین پیامبر اکرم (ص) را بیشتر بشناسیم و بیش از آنکه به‌ ظاهر دین توجه می‌کنیم باید به عمق و جوهره دین بیندیشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به فرهنگ دینی توجه کنیم، اظهار کرد: امروز رسالت ما مسلمانان است بیش از آنکه به مناسک دینی توجه کنیم باید به فرهنگ دینی توجه داشته باشیم و اگر ما جوهره دین را به‌خوبی شناختیم نیز خواهیم دریافت که بن‌مایه دین اسلام، ضد خشونت، ضد استبداد، ضد بداخلاقی‌هاست و آن‌هایی که به نام دین خودسرانه عمل می‌کنند نیز آن‌ها از دین و دینداری چیزی نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام مقدم ادامه داد: عصر خاتمیت، آغاز عصر عقل انسان است یعنی اینکه انسان از دوران کودکی‌اش بیرون آمده است و اگر ما عقل را از دین جدا کردیم نیز اندیشه‌های انحرافی، افکار پلید و ضد دینی به وجود می‌آیند و انبیاء نیامدند که جلوی عقل و اندیشه را بگیرند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار کرد: گروه‌های تکفیری و داعشی هم مدعی دینداری بوده و ناشی از همین اندیشه‌ها هستند ولی ما معتقد بر قرآنی هستیم که تأکید بر عقل و تعلم دارد و اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد حکایت از علم و اندیشه دارد.

وی تصریح کرد: قرآن نیامده که جلوی اندیشه‌ها را بگیرد و انسان دیندار باید گوشش را باز کند و بهترینش را انتخاب کند.

حجت‌الاسلام مقدم با بیان اینکه چرا باید در سنگر دین، استبداد فکری و تک‌صدایی وجود داشته باشد، بیان کرد: دینی که در آن تک‌صدایی است نیز دینی نیست که پیامبر آورده و این دین پرچمش در دست القاعده و گروه‌های تکفیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن اقبال لاهوری که توحید بر سه ریشه مساوات، مسئولیت مشترک و آزادی بنا شده است، افزود: انسان موحد نگاهش به عالم باید نگاه توحیدی باشد، عالم بر اساس محبت و عشق آفریده شده یعنی کسی نمی‌تواند حقوق کسی را بگیرد و هیچ نهادی نمی‌تواند مانع آزادی‌های انسانی شود.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه رکن اصیل دین ما توحید است، اضافه کرد: جامعه توحیدی در آن ظلم و تمایزهای انسانی وجود ندارد و فرهنگ ساختن جامعه سالم و اسلامی وظیفه همه ماست و اخلاق را ایدئولوژیک نکنیم و به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها به ضوابط اخلاقی پایبند هستند، افزود: دین اسلام، دین اخلاق است و دلیل این بداخلاقی‌ها این است که برای هر آموزه دینی یک ضد آن هم درست کرده و آن را وارد دین کرده‌ایم و نباید اخلاق را نسبی بلکه باید آن را مطلق ببینیم.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) گفت: ساختن جامعه در گروه مسئولیت مشترک است و آزادی از توحید زایش شده و انسان موحد، انسانی آزاد که از آزادی معنوی و اجتماعی برخوردار است.

عدالت فلسفه همه نبوت‌هاست 

حجت‌الاسلام مقدم در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه عدالت فلسفه آفرینش هستی‌ است، اضافه کرد: عدالت فلسفه همه نبوت‌هاست و عدالت اجتماعی، عدالت انسانی عام و فراگیر است.

وی با اشاره به سخن سید قطب؛ نویسنده و نظریه‌پرداز مصری که عدالت را بر چهار اصل می‌داند، اظهار کرد: همکاری عمومی بدون در نظر گرفتن سلایق‌ها که به طور مثال نتیجه همکاری عمومی پیروزی دفاع مقدس شد و دوم شایسته‌سالاری که هرکسی شایسته است باید زمینه فعالیت بیشتری برایش در جامعه فراهم شود و همچنین اخلاق و عدالت اجتماعی که تمامی اصول دین ما بر پایه اخلاق شکل گرفته است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه با بیان اینکه چرا پیامبر اکرم (ص) در متن زمان مانده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) اخلاق را در روابط خانوادگی و جامعه رعایت می‌کرد.

وی جدایی سیاست از اخلاق را مشکل بزرگ جامعه دانست و گفت: اگر سیاست مبتنی بر اخلاق باشد در دل‌ها و قلب‌ها جای می‌گیرد و این‌طور است که برخی شخصیت‌های سیاسی محبوب‌اند و مردم آن را دوست دارند چون اخلاقی‌اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: توحید، عدالت و اخلاق به‌عنوان سه رکن اصلی دین ماست و اگر ما به‌جای حاشیه‌ها به این متن‌ها توجه داشته باشیم نیز به بهترین‌ها دست خواهیم یافت.

لازم به ذکر است هرساله آئین سوگواری 28 صفر طبق سنت گذشته در شهر مُهر به میزبانی خاندان موسوی منعقد می‌گردد و شخصیت‌های برجسته‌ی منطقه‌ای از جمله حجت الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و  دیگر شخصیت‌های بزرگ منطقه‌ای و مسئولین  شهرهای مختلف در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. در مراسم امسال نیز شخصیت‌هایی از شهرستان‌های لارستان، خنج، لامرد، پارسیان هرمزگان، کنگان، جم، شیراز و … حضور یافته بودند.

کد خبر : ۳۲۸۷۹۵