خبرگزاری کار ایران

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی

هیچ اداره و سازمانی حق به کارگیری سرباز غایب و فراری را ندارد

معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: مدت زمان خدمت سربازی در شهرهایی نظیر ارومیه از ابتدای امسال، 21 ماه است در حالی که این مدت در سال‌های گذشته 18 ماه بود.

به گزارش ایلنا، سرهنگ حبیب جعفرزاده در جمع خبرنگاران گفت : فاز دوم طرح جریمه و خرید مشمولان غائب و فراری آغاز شده و کسانی که 8 سال غیبت داشته‌اند با دستور مقام معظم رهبری بدون معرفی خود به یگان خدمتی می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی افزود : در فاز نخست این طرح که از 15بهمن لغایت 28 اسفند سال گذشته انجام شد بالغ بر 280هزار نفر در سراسر کشور در آن ثبت نام کردند و فاز دوم نیز از 22 مهرماه سال جاری آغاز و همچنان ادامه دارد.

سرهنگ جعفرزاده گفت: طبق قانون جدید خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که محل اعزام آنها شهر ارومیه خواهد بود با 3 ماه افزایش نسبت به سابق به مدت 21 ماه مشغول خدمت خواهند بود که این میزان در دستگاه‌های غیردولتی، یگان‌های حفاظت، مناطق عملیاتی و مناطق بد آب و هوا بترتیب 24 ، 21 ، 18 و 19 ماه است.

وی ادامه داد: در مرحله پیشین افرادی که فرار کرده بودند، باید خود را به مراجع دارای صلاحیت معرفی می‌کردند ولی در این مرحله این بخش حذف شده و افرادی که فراری محسوب می‌شوند نیز تنها با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 می‌توانند ثبت نام کنند.

سرهنگ جعفرزاده همچنین بر لزوم تعویض کارت‌های پایان خدمت و معافیت سابق با کارت‌های هوشمند تاکید کرد و گفت: مهلت ارائه تقاضا برای این امر نیز تا 31 خرداد ماه امسال بود ولی افرادی که از اول فروردین سال 1360 به خدمت اعزام شده‌اند، ضرورت دارد در صورت عدم تعویض به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و مقدمات تعویض کارت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی افزود: عملیات تعویض این کارت‌ها طبق روال در حدود دو هفته انجام می‌شود و به زمان زیادی نیاز ندارد.

معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ثبت نام، پیگیری، اعزام به خدمت و همچنین اقدامات مربوط به ارائه کارت پایان خدمت، معافیت کفالت، معافیت پزشکی و معافیت موارد خاص را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: اصلاح نشانی و مدرک سربازان در حین خدمت ممنوع بوده و سربازان در حال خدمت نمی‌توانند در مراکز دانشگاهی و آموزشی تحصیل کنند و علاوه بر آن، سربازانی که از آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد به بالا قبول شوند مجوز تحصیل با شرط نداشتن غیبت برای آنها صادر می‌شود.

وی بیان کرد: هیچ اداره و سازمانی حق به کارگیری سرباز غایب و فراری را ندارد و اگر چنین باشد کسر از حقوق شده و اگر برای بار دوم مشاهده شود هزینه سالانه سه نفر سرباز از آنها دریافت می‌شود.

سرهنگ جعفرزاده گفت: متاسفانه دلالانی با فریب مردم و قول گرفتن معافیت پزشکی یا سایر موارد از مردم پول می‌گیرند و بنابراین مردم باید آگاه باشند و فریب چنین افرادی را نخورند و در این رابطه امسال 15 پرونده دلالی شناسایی و به مرجع قضایی ارجاع داده شد.

کد خبر : ۳۳۰۴۲۵