خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی زنجان در جمع خبرنگاران

اجرای طرح مشاوره ژنتیکی برای زوج‌ها پیش از ازدواج ضروری‌ست

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به کاهش بیماری‌های ژنیتکی با اجرای طرح مشاوره‌های ژنیتکی قبل از ازدواج، گفت: اجرای طرح مشاوره ژنیتکی پیش از ازدواج ضروری‌ست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمد محمدی مدیرکل بهزیستی زنجان، امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت انجام مشاوره های ژنیتگی قبل از ازدواج برای خانواده ها بویژه خانواده های دارای بیماری‌های پر خطر در جامعه ضمن برشمردن اهدف نهایی این طرح برای جلوگیری از اختلالات ژنتیکی، اظهار داشت: اطلاع رسانی  و آگاه‌سازی رسانه ها در این زمینه برای فرهنگ سازی در جامعه حائز اهمیت است.

محمدی،  با بیان اینکه سازمان بهزیستی در صدد شناسایی افراد دارای از اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های پر خطر ژنیتگی است، افزود: اجرای این طرح  با هدف کلی پیشگیری از معلولیت‌ها، ترویج فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج و در نهایت جلوگیری و پیشگیری از ازدواج‌های فامیلی و یا دارای مشکلات ژنیتیکی است تا از این طریق از تولد نوزادن دارای مشکلات ژنتیکی و یا بیماری‌ها و معلولیت‌ها جلوگیری شود.

وی همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در این راستا هزینه های بالای انجام ازمایشات برای خانواده ها است که سازمان بهزیستی در مراحلی پرداخت این هزینه ها را برای افراد خاص برعهده خواهد داشت.

این مسئول، در استان زنجان، اضافه کرد: دو مرکز مشاوره ای و یک مرکز آگاه‌سازی در شهرستان زنجان در این راستا وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان، اجرای طرح غربالگری 25-15سال را از جمله طرح‌های اجرایی مهم در جامعه دانست و گفت: در این غربالگری افراد با هر کسی نمی توانند ازدواج کنند.

محمدی از پرداخت کمک هزینه پرداختی 900 هزار تومانی برای انجام مشاوره های ژنتیکی برای زوج‌های در شروع زندگی خبر داد و گفت: این مبلغ برای هر زوج جداگانه محاسبه می شود و در صورت احراز عدم توانای برای پرداخت این مبلغ از طرف سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد : 210 نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی استان زنجان در منزل ویزیت درمانی می شوند.

کد خبر : ۳۳۳۱۰۰