خبرگزاری کار ایران

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:

پرچم سند چشم‌انداز توسعه نیمه‌افراشته شده است

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۷۲۹

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سند چشم انداز 20 ساله کشور بر تقویت علمی، تحقیق و پژوهش و توسعه پایدار استوار است اما متاسفانه پرچم این سند که باید برافراشته می بود به دلایلی به حالت نیمه برافراشته درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری که در جمع پژوهشگران استان اصفهان سخن می گفت با بیان اینکه ایده سند چشم انداز 20 ساله کشور از اواسط سال 83 و اوایل سال 84 آغاز شد، اظهار کرد: علت طرح چنین ایده ای ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و فراهم شدن مقدمات توسعه پایدار در کشور بود و مجموعه سیاست گذاران نظام به این نتیجه رسیدند که باید کشور را در افقی بیش از پنج ساله ببینند.

وی افزود: بر همین اساس ایده به دولت وقت ابلاغ و کارشناسان و مدیران ارشد و اجرایی دولت کار را شروع کرده و این سیاست به صورت همزمان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: سند چشم انداز 20 ساله کشور بر تقویت علمی، توسعه تحقیق و پژوهش و توسعه پایدار قرار گرفت که این سند در نهایت به عنوان پرچم برافراشته و نقشه راه کشور در افقی 20 ساله تعیین شد.  این سند در سال 84 با هدف گذاری کلی تصویب و نهایتا از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

انصاری با اشاره به اینکه بر اساس این سند ایران کشوری توسعه یافته، دارای قدرت اقتصادی، علمی و فناوری و پیشرفته در منطقه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این یک هدف گذاری بزرگ بوده و هست اما متاسفانه به دلایلی که نمی شود توضیح داد این پرچم که باید برافراشته می شد به حالت نیمه افراشته در آمد.

وی با بیان اینکه این سند بر اساس مطالعات درست و ارزیابی های صحیحی از مجموعه توانایی های بالفعل و بالقوه کشور تدوین شده است، گفت: رشد اقتصادی متوسط سالانه 8 درصد، رشد سرمایه گذاری به میزان پیش بینی شده از جمله عوامل موجود در سند است، ولی تاکید این سند حرکت علمی پرشتاب و توجه به سرمایه گذاری در امر پژوهش بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه زیرساخت های اقتصادی در دو سال اخیر بازسازی شده و امیدواریم که در سند چشم انداز 20 ساله پیشرفت هایی حاصل شود و با حرکتی جهادگونه و کاری مضاعف به اهداف این سند دست پیدا کنیم و مشکلات پژوهشی را شناسایی و از سر راه برداریم. 

انصاری با اشاره به اینکه هدفگذاری سند چشم‌انداز تخصیص سه درصد از تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش بوده است، گفت: در حال حاضر 47 صدم درصد از تولید ناخالص کشور به امر پژوهش اختصاص داده شده که خوشبختانه دولت برای جبران این فاصله در حالیکه با محدودیت های مالی مواجه است و یکی از دشوارترین سال های اقتصادی را به لحاظ منابع مالی پشت سر می گذاریم، تلاش های فراوانی انجام داده است.

وی تأکید کرد: 700 میلیارد تومان در صندوق ذخیره ارزی موجود است که 200 میلیون دلار از صندوق توسعه برای کمک به بودجه سال آینده تخصیص داده شده که یک درصد از اعتبارات همه سازمان‌ها و نهادها بر پژوهش اختصاص پیدا می‌کند که معادل 6 هزار میلیارد تومان خواهد بود و آن 47 صدم درصد به یک درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با درخواست از پژوهشگران دانشگاهی خواست تا حرکت خود را به صورت مضاعف ادامه داده چرا که انتظار دولت در امر پژوهش در درجه اول به دلیل ظرفیت عظیم ملی از پژوهشگران استان اصفهان است زیرا پژوهشگران این استان گره گشای بسیاری از مشکلات و پرچم دار پژوهش هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز