خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

رسانه‌های جهان پس از توافق هسته‌ای ایران را جزء اولین مقاصد گردشگری معرفی کردند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: پس از توافق هسته‌ای چهره رحمانی و رئوفی ایران در جهان آشکار شد به گونه‌ای که در دو ماه گذشته رسانه‌های جهان ایران را جزء اولین مقاصد گردشگری برای مردم خودشان معرفی کردند و امید است ادامه این همکاری علمی موجب ایجاد یک برند مناسب شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مسعود سلطانی‌فر پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در افتتاحیه برند ملی گردشگری ایران، اظهار کرد: پس از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا و محدودیت برای اتباع 38 کشور جهان برای سفر به ایران، حضور بالای میهمانان خارجی در این جلسه در اصفهان -نگین انگشتری ایران- حاکی از بی‌اثر بودن مصوبه‌های محدودیت زا برای ایران است.

وی افزود: امروز کالاها براساس کارکرد، قیمت و کیفیت در رقابت نیستند بلکه هویت و رسالت اجناس عامل تعیین کننده برای آن کالا محسوب می‌شود.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: پس از توافق هسته‌ای چهره رحمانی و رئوفی ایران در جهان آشکار شد به گونه‌ای که در دو ماه گذشته رسانه‌های جهان ایران را جزء اولین مقاصد گردشگری برای مردم خودشان معرفی کردند و امید است ادامه این همکاری علمی موجب ایجاد یک برند مناسب شود.

سلطانی‌فر ادامه داد: برکسی پوشیده نیست که صنعت گردشگری در اقتصاد جهان چه جایگاهی دارد. گردش مالی صنعت گردشگری در سال 2014، شش هزار و 500 میلیارد دلار بوده است و در سال 2015 قطعاً بیشتر خواهد بود، بنابراین باید از خودمان بپرسیم که در این مسیر چه قدم‌هایی برداشته‌ایم و چه کاری برای سهم مؤثر در گردشگری جهان انجام داده‌ایم؟

معاون رییس جمهور تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش پاسخ به این سؤال است که با چه ابزار، نماد یا طرح و رنگی به بازار جهانی گردشگری ورود پیدا کنیم تا گردشگران را جذب کنیم. قرن‌ها پیش از اینکه برندینگ به یک موضوع  آکادمیک تبدیل شود با بررسی سفالینه‌ها مشخص شده که علائم تجاری بر روی صنایع دستی وجود داشته و علائم تجاری در 1300 سال قبل از میلاد مسیح، کاملاً آشکار است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری گفت: آینده بازاریابی را برند و برندها توصیف خواهند کرد. زیرا برندینگ در هسته مرکزی بازاریابی قرار دارد و تصویر موجود در ذهن گردشگران از چنان اهمیتی برخوردار است که می‌تواند خدمات و کالاهای ناملموس را ملموس کند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه وفاداری به برند موجب بازاریابی می‌شود، گفت: توسعه صنعت گردشگری نیازمند جذب بازارهای جهانی است و این برند باید موجب رشد و رونق گردشگری ایران شود. نیازمند برندی هدفمند و پایدار هستیم. برندی که بتواند مسافر آگاه امروز را با ارزش‌های کشور آشنا و خدمات مطلوب را نمایش دهد. 

وی تأکید کرد: برند‌ گردشگری یک لوگو یا شعار نیست، بلکه نهادی ملی است که در آن تاریخ و فرهنگ ملی یک کشور نهفته و در واقع برندینگ فرایندی  از عناصر متمایز یک مقصد است. البته ایران در بحث زیرساخت‌های گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر بوده اما نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که امروز ایران مأمن امن در میان ناامنی‌های خاورمیانه است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری اضافه کرد: 70 درصد گردشگران بین‌المللی تنها از 15 کشور دنیا دیدن می‌کنند و بیش از 100 سازمان جهانی در حال رقابت برای جذب 30 درصد از گردشگران جهانی هستند. این روند و رقابت شدید تفاوتی میان مقاصد نوظهور و شناخته شده قائل نیست. شهرهایی وجود دارد که روزی در ردیف بهترین شهرهای گردشگری جهان قرار داشتند اما امروز برای بقا در بازار گردشگری اروپا تلاش می‌کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: در صنعت گردشگری برندی که نمایش درستی از کشور به دست دهد و بحث خرید را آسان کند، ‌بسیار ارزشمند است و در بسیاری از کشورها که برند علمی مدنظر قرار گرفته، اولین قدم را خودشناسی دانسته‌اند.  یک برند زمانی برای جهان قابل ارائه است که ابتدا برای خود مردم آن کشور مورد پسند و قابل ارائه باشد.

کد خبر : ۳۳۵۰۲۹