خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش 12 درصدی حداقل دستمزد مورد تأیید جامعه کارگری نیست

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۳۹۷

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: افزایش 12 درصدی حداقل دستمزد، مورد تأیید جامعه کارگری نیست و نفع دولتمردان هم چنین افزایشی نخواهد بود.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه معیارهای قانونی برای تعیین حداقل دستمزد شاخص‌های متقن و حساب‌شده است، اظهار کرد: حداقل دستمزد باید بر مبنای سبد هزینه زندگی برای تأمین خانوار چهار نفره استاندارد و با در نظر گرفتن تورم تعیین شود بنابراین یک قانون قطعی و کمی را قانون‌گذار در ماده 41 قرار داده است.

وی افزود: متأسفانه تاکنون به‌طور تام و تمام این ماده اجرا نشده است. شرایط اقتصادی مملکت، توان واحدها، اعمال تحریم‌ها، رکود و تورم و دیگر عوامل موجب شده تا این ماده به‌ طور کامل اجرا نشود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: خوشبختانه امسال با تشکیل سه گروه کارگر، کارفرما و دولت شرایطی ویژه داریم. نقش دولت در این میان مهم است، چرا که باید تعادل بین کارگر و کارفرما را حفظ کند. با این حال در بسیاری موارد شاهد این بوده‌ایم که چون بودجه دولت بر مبنای درصدی که برای افزایش حقوق کارمندان خود در نظر می‌گرفته بوده است، متأسفانه در جلسه شورای عالی کار نیز اعمال نفوذ کرده و تغییرات دلخواه خود را می‌دهد.

برشان با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های معقول و منطقی که می‌تواند کشور را از رکود خارج کند بالا بردن توان خرید برای جامعه عظیم کارگری است، گفت: جامعه کارگری مستحق‌ترین و نیازمندترین قشر است و حداقل دستمزد فعلی فقط می‌تواند 14 قلم خوراکی را تضمین کند، یعنی تنها خط بقا را تأمین می‌کند و نسبت به سبد هزینه زندگی کمتر از یک سوم را در حد معمولی و متوسط تشکیل می‌دهد. از این رو از دولتمردان می‌خواهیم که حتماً این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سهم حداقل دستمزد در قیمت کالای تمام شده بسیار ناچیز است اگر بیاییم و 100 درصد حداقل دستمزد را افزایش دهیم و بر اساس آنچه که تاکنون بوده سهم دستمزد در قیمت تمام شده حدود 10 درصد باشد، در نتیجه تنها کالا 10 درصد افزایش خواهد یافت. اما در مقابل این افزایش سهم قدرت خرید و امید به زندگی کارگران بالا می‌رود و به اجرای قانون در مورد سبد هزینه زندگی نزدیک‌تر می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه افزایش حداقل دستمزد موجب امیدوار شدن کارگران و بالا رفتن بهره‌وری آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری در جامعه کارگری این است که به دلیل عدم تأمین مناسب سبد زندگی با یک شغل مجبور می‌شوند که در جایی دیگر نیز کار کنند و همین باعث می‌شود که بهره‌وری پایین بیاید. چرا که هر کس تا یک میزان معین می‌تواند بهره‌وری لازم را داشته باشد و زمانی که 16 ساعت یک نفر کار کند قطعاً نمی‌تواند به اندازه کافی بهره‌وری لازم را داشته باشد.

برشان با اشاره به میزان 12 درصدی پیشنهادی برای بالا بردن حداقل دستمزد، اظهار کرد: دولت کارفرمای بزرگی است و از این میزان حمایت می‌کند اما این رقم مورد تأیید جامعه کارگری نیست و نفع دولتمردان هم با توجه به دلایلی که آوردم در این میزان نیست. بنابر این باید مجموعه شورای عالی کار رقم قابل‌توجهی را با در نظر گرفتن مجموعه توان واحدها و سهم دستمزد در قیمت تمام شده و شرایط اقتصادی کشور افزایش معقولی بالاتر از این میزان را تعیین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز