خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :

سیاست دولت روحانی دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۷۴۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تا پایان سال آینده تمام شهرهای اصفهان مجهز به نسل چهارم اینترنت می شوند، گفت: شبکه های اجتماعی تا جایی که رعایت قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران را می کنند می توانند اطلاع رسانی کنند البته ترجیح ما این است که مردم از شبکه های اطلاع رسانی داخلی استفاده کنند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز پروژه های مختلفی در اصفهان رونمایی شد، اظهار کرد: در جلسه شورای اداری توسط مسئولان تعداد 1375 پروژه با اعتباری بالغ بر 1670 میلیارد ریال افتتاح شد.

وی درباره پروژه‌های مربوط به وزارت ارتباطات در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: براین اساس تمام روستاهای دارای سکنه استان دارای ارتباط شدند و تا پایان سال آینده نیز 4 روستای دیگر استان دارای ارتباط خواهند شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز 383 روستای استان اصفهان به اینترنت پرسرعت مجهز شدند، تاکید کرد: تا پایان نیمه شعبان سال آینده نیز قرار است 885 روستا و تا پایان فعالیت دولت یازدهم تمام روستاهای استان اصفهان مجهز به اینترنت پرسرعت شوند.

وی با تاکید بر اینکه کابل زیرساخت‌های ارتباطی را در اصفهان گسترش دادیم، بیان کرد: براین اساس شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی استان نسبت به سال‌های قبل 4.2 ‌برابر افزایش یافته همچنین شبکه IP یا اینترنت استان 3.9 درصد افزایش یافته و تعداد مشترکین اینترنت در مقایسه با ابتدای دولت 5.3 برابر شده است.

واعظی با اشاره به اینکه استان اصفهان مجهز به نسل سوم و چهارم اینترنت شده است، تاکید کرد: در حال حاضر حدود 45 شهر استان مجهز به نسل سوم اینترنت شده اند که تا اواسط سال آینده تمام شهرهای اصفهان به نسل سوم اینترنت تجهیز خواهند شد؛ همچنین تا پایان فعالیت دولت یازدهم نیز تمام شهرها به نسل چهارم اینترنت دست خواهند یافت.

وی به ارائه خدمات اینترنتی به روستائیان اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه هدف‌گذاری کردیم که خدمات آموزشی به کشاورزان و اهالی روستاها، مدارس و دانش‌آموزان داده شود همچنین با وزیر بهداشت هماهنگ کردیم که برای اهالی روستاها پرونده پزشکی به صورت الکترونیک تشکیل و از طریق اینترنت با پزشک متخصص ارتباط برقرار شود.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روستائیان با استفاده از خدمات خرید اینترنتی می‌توانند، محصولات روستایی مانند صنایع دستی خود را با حذف واسطه‌ها و دلالان به فروش رسانند همچنین وجود اینترنت در روستاها در جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه مجموع پروژه هایی که با کمک بخش دولتی و خصوصی و تمام بخش های مربوط به حوزه اینترنت و مخابرات امروز در سطح استان به بهره برداری رسید معادل 816 میلیارد تومان بود، ابراز امیدواری کرد: تا پایان فعالیت دولت یازدهم به تعهدات خود در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی عمل کنیم.

واعظی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دسترسی به شبکه های مجازی، تاکید کرد: سیاست دولت روحانی دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است و آیین نامه آن نیز در دولت تصویب و جلسات آن تشکیل شده است.

وی ادامه داد: براساس این آیین نامه، حق مردم است که اگر شبکه ای قوانین کشور را محترم می شمارد هیچ دلیلی بر قطع شدن ارتباط آن با مردم نیست بنابراین شبکه های اجتماعی تا جایی که رعایت قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران را می کنند می توانند اطلاع رسانی داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ترجیح ما این است که مردم از شبکه های اطلاع رسانی داخلی استفاده کنند اما این بدان معنا نیست که شبکه‌هایی که مردم به صورت متداول استفاده می‌کنند، مسدود کنیم.

وی در ارتباط با پست ‌بانک‌ و رسالت آن، بیان کرد: در این بخش دو فعالیت جدی را دنبال می‌کنیم که رسالت نخست بانک‌ها، بانکداری خُرد برای مناطق محروم است که با هدف رونق کسب و کار در روستاها استفاده می‌شود و با سیاست‌های هر استان مطابقت دارد.

واعظی ادامه داد: رسالت دوم اینکه به‌ عنوان یک بانک تخصصی، وزارت ارتباطات می‌تواند بخش خصوصی را فعال کرده و در این زمینه رونق بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در ارتباط با شرکت های دانش بنیان، تاکید کرد: به اعتقاد دولت یازدهم، باید توجه ویژه‌ای به دانش‌بنیان شدن فعالیت ها در کشور داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: براین اساس در برنامه ششم توسعه نیز اقتصاد دانش‌بنیان محور برنامه قرار گرفته تا تحقیق و پژوهش و توسعه بومی باشد و این اتفاقات رخ نمی‌دهد مگر اینکه تحقیقات در توسط فرزندان کشور انجام شود.

وی افزود: دولت آئین‌نامه‌های مختلفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین و تسهیلات و امکاناتی در این خصوص قائل شده است علاوه بر این تسهیلات، در وزارت ارتباطات نیز 120 میلیارد تومان وام به حوزه ICT اختصاص می دهد.

به گفته واعظی، دولت در تلاش است تا نیروهای مستعد دانشگاهی و فارغ‌التحصیل مورد حمایت قرار گیرند تا ایده‌های آنان تبدیل به محصول و در نهاین محصول صادراتی شود. بنابراین در تلاشیم امروز که تحریم ها برداشته شده، با شرکت‌های خارجی بزرگ دنیا همکاری کنیم اما باید مراقب باشیم که این همکاری سبب آسیب و تهدید شرکت‌های بومی نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در خصوص فیلترینگ هوشمند و شبکه ملی اینترنت، گفت: وزارت ارتباطات برنامه ای مبنی بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارد که طی دو سال و نیم گذشته زیرساخت های آن مهیا شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما افزایش پهنای باند اینترنت داخل است، تصریح کرد: پهنای باند اینترنت داخل از ابتدای فعالیت دولت یازدهم از 624 گیگابیت فردا در مراسمی به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش می یابد.

واعظی با بیان اینکه در نظر داریم به تولید محتوا و اپلیکیشن توجه کنیم و نیازهای داخل را از این طریق برطرف خواهیم کرد، تاکید کرد: این بدان معنا نیست که مردم نتوانند به شبکه‌های خارج از کشور دسترسی پیدا کنند بلکه سیاست دسترسی به 80  درصد محتوا داخل و 20 درصد محتوای خارج است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص شبکه های مجازی، بیان کرد: امروز در شرایط هستیم که شبکه های مجازی جزو زندگی افراد شده اند که در این فضا اهمیت شورای عالی فضای مجازی را دوچندان کرده همچنین مقام معظم رهبری نیز چهار سال پیش به این موضوع توجه داشتند و برای شورا چارچوب‌هایی را مشخص کردند و به دنبال آن، موضوع در دستور کار شورا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موضوعات زیادی به این شورا آمده و جلسات آن ماهیانه برگزار می شود، گفت: نقش شورای عالی برای هدایت این حوزه بسیار مهم است تا سیاست‌گذاری‌ها را انجام دهد.

واعظی در پایان در خصوص آینده‌پژوهی در حوزه شبکه‌های مجازی، بیان کرد: تحولات این حوزه بسیار سریع و حتی در مدت ماه است و شاید در دیگر بخش‌ها، تحولات هر چند ماه یک بار صورت گیرد و در این حوزه، در هر کنفرانس بین‌المللی با ایده‌های جدید مواجه می‌شویم.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید در کشور آینده‌پژوهی داشته باشیم و براساس آن مراکز تحقیقات و دانشگاه ها در این خصوص فعالیت‌هایی انجام دهند چرا که ما باید بخشی تحولات جهانی باشیم و این یکی از برنامه های جدی وزارتخانه است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز