خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

موزه حمام چهارفصل اراک سفره‌خانه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از واگذاری بخشی از موزه چهار فصل اراک به بخش خصوصی برای تغییر کاربری به عنوان سفره خانه خبر داد .

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این خبر گفت: تصمیم واگذاری موزه‌ها از طریق مزایده به بخش‌خصوصی در سازمان اتخاذ شده و در این خصوص از استان‌ها نیز استعلام به عمل آمد تا اماکن قابل واگذاری به بخش‌خصوصی را اعلام کنند .

وی این اقدام را در راستای حفاظت بیشتر از میراث فرهنگی کشور با حمایت مالی و توان بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: حمام چهار فصل در آگهی مزایده به بخش‌خصوصی برای استفاده به عنوان سفره خانه واگذار می‌شود که در این واگذاری بخشی از این موزه کاربری سفره‌خانه دارد و موزه و اشیاء آن به شکل قبل باقی خواهد ماند .

حسینی در پاسخ به این پرسش که تغییر کاربری به عنوان سفره خانه به بافت داخلی موزه با توجه به افزایش رطوبت و گرما خرابی نمی‌رساند و شرایط نگهداری اشیاء و دست نوشته‌های تاریخی را تخریب نمی‌کند با بیان اینکه همه این مسائل در کمیته‌های کارشناسی سازمان بررسی و ارزیابی شده، گفت: همه اقدامات از نظر حفظ و نگهداری از بنا و اشیاء تاریخی کارشناسانه است و خللی به موزه وارد نمی‌شود .

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی به منظور نگهداری و حراست از ابنیه تاریخی و میراث‌گذشتگان و افزایش بهره‌وری از این اماکن برای اشتغال‌زایی، رونق صنعت گردشگری و درآمدزایی از دلایل واگذاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه سایر موزه‌های استان نیز به ترتیب به بخش‌خصوصی از طریق مزایده واگذار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مکان‌ها مستعد برگزاری طیف وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فضاهای شاد و اثرگذار در انتقال باورهای اصیل فرهنگی و بومی است.

حسینی کاهش تصدی‌گری دولت، کم شدن هزینه‌های نگهداری میراث فرهنگی، نگهداری از آثار مهجور مانده، فرهنگ‌سازی احیا بناهای تاریخی و اشتغالزایی را از مزایای واگذاری آثار تاریخی به بخش‌خصوصی دانست و افزود: رویکرد دولت استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در حفاظت از آثار تاریخی و بها دادن به نقش و سهم تشکل‌های مردمی است چراکه با محدودیت اعتبارات دولتی سرعت تخریب و فرسایش در این ابنیه خسارت‌های جبران‌ناپذیر در پی دارد.

کد خبر : ۳۴۷۷۸۶