خبرگزاری کار ایران

درجلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان مطرح شد؛

پیش‌بینی ورود 7 میلیون زائر به استان خراسان‌رضوی در نوروز 95

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۲۹۲

رئیس ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال در بازه زمانی 25 اسفند 94 الی 15 فروردین 95 میزبان 7 میلیون زائر و گردشگر در استان خراسان رضوی باشیم.

به گزارش ایلنا، علیرضا رشیدیان با اعلام این خبر در شانزدهمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان که در استانداری خراسان رضوی و با حضور تمامی دستگاه‌های عضو این ستاد و تعدادی از فرمانداران شهرهای استان برگزار شد، گفت: در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و هفتصد هزار زائر وارد استان خراسان رضوی شدند که از این تعداد چهار میلیون نفر به مشهد مقدس مشرف شدند.
 
وی افزود: امسال اما پیش بینی می‌کنیم هفت میلیون زائر وارد استان شوند که از این تعداد چهار و نیم میلیون نفر آنان به مشهد مقدس سفر خواهند کرد.
 
وی افزود: ضمن اینکه با توجه به فضای به وجود آمده در پسابرجام باید پیش بینی ورود گردشگران و زائران خارجی به استان را نیز داشته باشیم و در این خصوص برنامه ریزی‌هایی را صورت دهیم.
 
رشیدیان با بیان اینکه نوروز امسال باید برنامه ریزی ها در مشهد به بهترین شکل برگزار شود از تمامی دستگاه ها خواست تا در خصوص اجرای برنامه‌های نوروزی خود دقت و جدیت لازم را داشته باشند تا زائران علی بن موسی الرضا (ع) با خاطراتی خوش مشهد را ترک کنند.

وی با اشاره به حضور و تردد انبوه زائران و مسافران همزمان با ایام نوروز اظهار داشت: تلاش و عملکرد تمامی دست‌اندرکاران در معاونت‌های مختلف ستاد باید تضمین کننده آسایش و رفاه زائران عزیز و استفاده حداکثری آنان از بهره‌های معنوی حضور در مشهد مقدس باشد.

رئیس ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری که فرموده اند: «ارزش و اجر خدمت در ایام تعطیلات عید بالاتر از دیگر ایام سال است و تمام این خدمات در میزان الهی محفوظ است و محاسبه خواهد شد و حتی خانواده های عوامل دست اندرکار سفرهای نوروزی که در این ایام شاهد دوری نزدیکان خود هستند، در این ثواب شریک‌اند»، خدمت به زائران حضرت رضا(ع) را تکلیفی فراتر از وظیفه اداری و دارای اهمیت و ارزش بالای معنوی دانست.
 
استاندار خراسان رضوی بر فعالیت شبانه روزی ستاد خدمات سفر و حضور مستمر و موثر مدیران دستگاه های خدمت رسان در راستای تحقق برنامه ریزی های انجام شده تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت و بازرسی مستمر روند فعالیت‌های ستاد، افزود: جهت گیری تمامی دستگاه‌های خدمت‌رسان در کسوت میزبانی، باید پذیرایی هرچه مطلوب تر از زائران و مسافران نوروزی باشد و به ارتقای رضایتمندی آنان منتهی شود.
 
رشیدیان در همین راستا از پلیس راهور استان خواست با استقرار نیروی کافی در سطح جاده‌ها، به ویژه نقاط حادثه خیز ، امکان بروز حوادث جاده‌ای را به حداقل رسانده و فرماندهی انتظامی نیز در زمینه تامین آرامش و امنیت زائران و مسافران، بیش از گذشته تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی خانه مسافرها، مهمانپذیرها و اسکان مسافران نوروزی حائز اهمیت است، گفت: باید برای تسهیل در تردد درون و برون شهری، ضمن اعمال تدابیر ترافیکی مناسب، استفاده از تمامی سرویس های ویژه و وسایل نقلیه عمومی، به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت و بهداشت زائران، فعالیت بیمارستان ها، کلینیک‌های عمومی و تخصصی و داروخانه ها با تعیین کشیک های ویژه، بصورت شبانه روزی را خواستار شد.
 
رشیدیان با اشاره به تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی مورد نیاز در استان تاکید کرد: ارزاق عمومی و مایحتاج زائران و مجاوران براساس برنامه های ستاد تنظیم بازار از طریق شبکه های توزیع بدون هیچ محدویتی در اختیار آنان قرار گیرد.
 
وی گفت: تمامی دستگاه‌های خدمت رسان و بحران مدار باید با برنامه ریزی و طراحی مناسب برای مقابله با بروز هر گونه بحران احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.
 
رئیس ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در خصوص فعالیت های فرهنگی برای زائران نیز ضمن تاکید بر غنا بخش به این گونه فعالیت‌ها، خواستار متمرکز شدن اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها شد و افزود: اگر چه هدف اصلی از سفر به مشهد مقدس زیارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) است ولی باید به سایر ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی استان نیز به موازات آن توجه و نسبت به معرفی آنها به زائران و مسافران به فراخور اقدام شود.

استاندار خراسان رضوی بر لزوم برگزاری جشنواره های متنوع با استفاده از ظرفیت خرده فرهنگ ها، مشاهیر بزرگی همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی، خیام و عطار و جاذبه های گردشگری مختلف، تاکید کرد.
 
رشیدیان همچنین با اشاره به نقش رسانه های گروهی از آنان، به ویژه صدا و سیما خواست تا با اطلاع رسانی دقیق و انعکاس به موقع اقدامات و خدمات فراهم شده از سوی دستگاه های اجرایی زمینه را برای آگاهی بخشی بیشتر به زائران فراهم سازند.
 
وی با اشاره به اجرایی شدن برجام و رفع محدودیت های بین المللی، تاکید کرد: شاهد افزایش تقاضای سفر به ایران و مناطق گردشگری کشور هستیم که این مهم می طلبد تا برای استقبال از زائران و گردشگران خارجی آمادگی کامل را داشته باشیم.
 
در این جلسه همچنین حسین زارع صفت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان نیز با ارئه گزارشی از اقدامات این اداره کل در خصوص فعالیت های نوروز 95 گفت: تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و استان آمادگی کامل برای میزبانی از گردشگران و زائران امام هشتم (ع) را دارد.
 
وی گفت: در همین ارتباط و با هدف اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها در نوروز 95 رویکرد جدیدی را آغاز کرده‌ایم و برنامه‌های متنوع و مهمی پیش بینی شده است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که از سوی این اداره کل به عنوان دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر در حال پیگیری است برنامه ریزی برای تبدیل شهرهای معبر استان به شهرهای مقصد است به گونه ای که بسیاری از شهرهایی که فقط محل عبور گرشگران برای رسیدن به مشهد مقدس دراستان هستند خود نیز به یک مقصد گردشگری تبدیل شوند.
 
وی ادامه داد: در همین ارتباط موضوع برند سازی شهرها و معرفی ظرفیت های شهرتسان های مختلف استان در حال پیگیری است و با همکاری فرمانداران، شهرداران و شورای اسلامی شهر برای هر شهر یک نام زیبا به عنوان برند انتخاب شده که می تواند معرفی کننده ظرفیت های این شهرستان به گردشگران باشد.
 
زارع صفت گفت: توزیع زمانی و مکانی سفر، پیوست فرهنگی سفر، توجه به آمار و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح و ... از دیگر برنامه ریزی هایی است که از سوی این اداره کل به عنوان دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان برای نوروز 95 در حال انجام است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری خراسان رضوی هم چنین از برگزاری مانور خدمت با هدف اعلام آمادگی دستگا های اجرایی و عضو ستاد خدمات سفر برای نوروز 95 خبر داد و گفت: این مانور با حضور تمامی دستگاه های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان 24 اسفندماه در کمپ غدیر مشهد برگزار خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی این اداره کل با هدف ایجاد روحیه نشاط در بین شهروندان و گردشگران در حال پیگیری است برگزاری طرح ملی نوروز گاه است که در 12 استان کشور از جمله خراسان رضوی برگزار و در استان دو شهر مشهد و نیشابور میزبان برگزاری این طرح هستند.

در این جلسه همچنین دیگر روسای کمیته‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و نیز تشریح برنامه های دستگاه های متبوع خود در خصوص نوروز 95 پرداختند.

گل آرایی مشهد، احداث المان های نوروزی، برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری، جمع آوری معتادان و ارازل و اوباش، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، تلاش برای تامین مواد غذایی و مایحتاج اولیه زائران، افزایش امنیت در اطراف حرم مطهر و اماکن گردشگری، ارتقاء سطح خدمات بهداشتی و درمانی در مشهد و شهرستان های استان، نظارت دقیق بر ارائه خدمات به زائران و رسیدگی به شکایات احتمالی آنان و ... از مهمترین موضوعاتی است که از سوی دستگاه های عضو ستاد اجرایی خدمات استان به عنوان کمیته های عضو این ستاد در تعطیلات نوروز 95 در مشهد و سایر شهرهای استان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز