خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

100 هزار تعاونی در کشور فعالیت دارند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ از فعالیت 100 هزار تعاونی در کشور خبر داد و گفت: از محل این تعاونی‌ها یک میلیون و 700 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ سید حمید کلانتری در دیدار با فریدون همتی استاندار قزوین افزود: تعاونی‌های دانش بنیان در صورت تقویت می‌توانند نقش مهمی را در حوزه فناوری و اقتصاد کشور ایفا کنند.

سید حمید کلانتری به تشریح نقش تعاون در اقتصاد کشور پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و لزوم گام برداشتن به سمت اقتصاد مقاومتی و نیز به منظور پیاده کردن سیاست‌های مربوط به حوزه تولید و اشتغال باید برای توسعه تعاونی‌ها تلاش کنیم.

وی، نزدیک‌ترین راهکار برای تحقق اهداف کشور در حوزه اشتغال را توسعه تعاون دانست و گفت: در این بخش می‌توان با صرف یک‌سوم هزینه سایر بخش‌ها نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال ارزان اقدام کرد.

وی از تعاون به عنوان یک موضوع مهم و جا افتاده در اقتصاد دنیا نام برد و افزود: در سطح جهان دو میلیون و 600 هزار تعاونی وجود دارد که یک میلیارد نفر عضو آنها هستند.

کلانتری با تاکید بر تلاش مدیران ارشد استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تقویت بخش تعاون، تاکید کرد: تعاونی‌ها از ظرفیت بالایی برای رونق تولید و اشتغال برخوردار بوده که نباید تحت هیچ شرایطی از آنها غافل شد.

این مسئول در ادامه از عضویت نیمی از دهیاری‌های کشور در تعاونی‌های دهیاران خبر داد و خاطرنشان کرد: در سطح کشور شاهد فعالیت 700 تعاونی دهیاران هستیم که این تعاونی‌ها با تجمیع منابع و امکانات بین چند دهیاری می‌توانند خدمات‌رسانی خود را افزایش دهند.

کلانتری از فراهم شدن مقدمات تشکیل 80 تعاونی توسعه عمران در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور خبر داد و اظهار کرد: این تعاونی‌ها که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شوند در خدمت امور عمرانی و سازندگی مناطق خود قرار می‌گیرند.

وی به نقش تعاونی‌ها در شبکه توزیع و مصرف کشور اشاره کرد و تصریح کرد: نیمی از تعاونی‌های فعال کشور در حوزه تولید فعالیت دارند که در شبکه مصرف تعاونی‌های کشور پنج میلیون نفر عضو آن هستند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار حمایت مدیران استان‌ها برای راه‌اندازی تعاونی‌های تامین نیاز در سطح شهرستان‌ها شد و ادامه داد: این تعاونی‌ها می‌توانند در یک رسته شغلی یا تولیدی ایجاد شده و با صرف زمان و هزینه کمتر به تامین نیازهای خود بپردازند.

کلانتری یادآور شد: از ایجاد تعاونی‌ها در خوشه‌های مختلف تولیدی حمایت می‌کنیم چرا که این کار می‌تواند با حذف واسطه‌ها، توان تولیدکنندگان را در بخش تامین نیازهای خود بالا ببرد.

کد خبر : ۳۵۴۵۲۸