خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس در دولت اصلاحات:

برخی در مسئله نفوذ آدرس اشتباه می‌دهند

استاندارفارس در دولت اصلاحات گفت: اصلاح طلبان فرزندان اصیل انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لارستان، محمدابراهیم انصاری لاری که در نشست نوروزی اصلاح طلبان جنوب فارس با عنوان «بهار امید» سخن می گفت، اظهار داشت: اگر امروز مفهوم اصلاح طلبی به عنوان یک جغرافیای فکری در جامعه جای خود را باز کرده است به این دلیل است که این تفکر از آموزه های دینی و معنوی ما گرفته شده است.

او با بیان اینکه اصولا مسلمانی ملازمه جدی با اصلاح طلبی دارد، افزود: وقتی امام علی (ع) می فرماید کسی که دو روز عمرش مساوی باشد مغبون است و خسارت کرده است، یعنی باید امور روز قبل در روز بعد اصلاح شده باشد و ضعفهای روز گذشته به قوت تبدیل شده و کاستیها اصلاح شده باشد.

اصلاحات باید از پایین به بالا انجام شود 

استاندار فارس در دولت اصلاحات در ادامه با ذکر جمله ای از امام حسین(ع) وتاکید براین موضوع که در هر جامعه  که اصلاحات باید از لایه های پایین جامعه  آغازشودافزود: آنجا که امام حسین (ع) می فرماید «من به طلب اصلاح در امت جدم خروج میکنم» باید دقت کنیم که اصلاح در امت را می فرماید، نه اصلاح در حکومت یزید. یعنی مخاطب اصلاحات هم خود مردم هستند و اول باید خود مردم اصلاح شوند و اگر این مردم اصلاح نشوند، حکومت هم اصلاح نخواهد شد؛ از این رو اصلاحات در مفهوم دینی حتما باید از پایین شروع شود.

مبنای اصلاح طلبی، آزادی و آگاهی است

انصاری لاری «آزادی» و «آگاهی» را دو نعمت بزرگ برای هر جامعه دانست و آنها را مبنای پیشرفت و تعالی در حوزه های مادی و معنوی توصیف و تصریح کرد: اینجاست که پای حکومتها وسط می آید یعنی حاکمیت بطور غیرمستقیم مخاطب اصلاحات قرار میگیرد چراکه معمولا این قدرتها هستند که آزادی و آگاهی را محدود میکنند؛ از طرفی این دو نعمت اساس انسانیت نیز هستند و آنقدر این آزادی و آگاهی مهم است که پیامبر اکرم(ص) میفرماید «مجبور» یعنی کسی که فاقد اراده آزاد و «مجنون» کسی که فاقد آگاهی و قوه عاقله متعارف است.

او با بیان اینکه گاهی آنقدر به ابزارها مشغول می شویم که هدف را گم میکنیم، خاطرنشان کرد: اگر اصلاح طلبی نتواند خودش را اصلاح کند، نمیتواند روی دیگران تاثیر اصلاح طلبانه بگذارد.

استاندار پیشین استانهای بوشهر و فارس در دولت اصلاحات با یادآوری اینکه اگر امروز حرف آقای خاتمی به دل قاطبه مردم مینشیند و اشاره های او را با جان و دل میپذیرند دلیلش این است که در وی رفتار و منش عاقلانه، حکیمانه، صبورانه، مداراطلبانه و در یک کلام متخلق به اخلاق اسلامی میبینند، اضافه کرد: آقای خاتمی همواره سعی کرده در برابر تهمتها و تندرویها همچنان آرام و صبور باشد و و بزرگوارانه برخورد کند.

انصاری لاری وجود تحزب و ترویج تفکر حزبی و توجه به تشکیلات سازی اصلاح طلبانه را به عنوان ابزارهای مهم دموکراسی ضروری دانست و تاکید کرد که این ابزارها نباید ما را از اهداف دور کند.

او گفت: همه اینها ابزاری هستند برای ارتقای انسانیت ما، معنویت ما و بعد هم معیشت و زندگی مادی ما اما گاهی آنقدر به این ابزارها مشغول میشویم که اهداف را فراموش میکنیم؛ مثلا یک دستگاه عریض و طویل بنام آموزش و پرورش را درست میکنیم اما همه چیز به کاغذ و صورت و ظاهر محدود میشود یا یک انقلاب بسیار بزرگ بنام انقلاب اسلامی اتفاق می افتد و بعد به تدریج فراموش میشود که هدف از این انقلاب چه بود.

انصاری لاری افزود: شاید مانیفست اساسی انقلاب اسلامی را امام خمینی(ره) در روز اول انقلاب در بهشت زهرا فرمود که ما انقلاب نکردیم که رژیمی برود و رژیمی دیگر بیاید، ما انقلاب کردیم که انسان کهنه و متحجر قدیم برود و انسان نو و متکامل جدید بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هدف اصلاح طلبان بازگشت به اصول اولیه انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: نباید اجازه دهیم با برخی رفتارها هدف تیر تهمت رقیب شویم؛ بی دینی و لاقیدی از جمله این تهمت هاست.

او با طرح این سوال که چرا برخی اصلاح طلبان را متهم به اهل مسجد نبودن میکنند، افزود: مساجد مال ماست. ما در مساجد جلسات متعدد معرفت شناختی و معارف اسلامی داشتیم. ما مسلمانیم؛ ما صاحبان این انقلابیم؛ ما در جبهه و جنگ حضور داشتیم و الان هم به همه ارکان جمهوری اسلامی اعتقاد داریم. لذا اگر ما صحبت از اصلاح طلبی میکنیم، جوهره آموزه دینی ماست و نه از خارج آمده نه از کره مریخ؛ اصلا هر مسلمانی باید اصلاح طلب باشد.

استاندار فارس در دولت خاتمی عنوان کرد: در این کشور خیلی از عناوین غصب میشود؛ یکی از آنها همین واژه «اصولگرایی» است. اگر اصولگرایی یعنی پایبندی به اصول و آرمانهای انقلاب، اصلاح طلبان اولین و آخرین اصولگراهای کشور هستند.

برخی در مسئله نفوذ آدرس اشتباه میدهند

انصاری لاری در ادامه به بررسی واژه «نفوذ» پرداخت و گفت: پروژه نفوذ حرف درستی است؛ اما برخی آدرس اشتباه میدهند. اگر حرف از نفوذ زده میشود، این احتمال از طریق اصولگراهای ظاهر مسلک و قشری مآب خیلی بیشتر است تا از طریق اصلاح طلبانی که صادقانه انتقادهایشان را مطرح میکنند و همواره نیز چوب صداقت و انتقادهایشان را خورده اند. نفوذ باید در لباس و ظاهر قابل قبول حکومت اتفاق بیفتد لذا اینقدر که احتمال نفوذ از طریق مدعیان وجود دارد، از طریق اصلاح طلبان نیست.

او در بخش دیگری از سخنان خود، روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را بازگشت به عقلانیت توصیف کرد و در ادامه واژه های «تدبیر» و «امید» را بسیار بامسمایی دانست و ضمن تبیین آنها گفت: «تدبیر» در باب تفعیل است، لذا نوعی استمرار و تداوم را با خود دارد و به معنی ژرف اندیشی و تفکر عمیق و مداوم است. «امید» نیز واژه ای متعدی است و باید گفت امید به چه چیزی؟ و این امید به تغییر است.

تغییرِ مطلوبِ ما نه براندازی است نه سکوت

او در پایان تغییر مورد نظر و مطلوب اصلاح طلبان را توضیح داد و گفت: این تغییر نه یک انقلاب ویرانگر، تخریب و براندازی است و نه سکوت و سازش و تسلیم در برابر وضع موجود. تغییر مورد نظر دولت تدبیر و امید نیز همان اصلاحات در قالب چهارچوب ها و قوانین است. امروز تحولات منطقه و کشورهایی همچون تونس، یمن، سوریه، لیبی و عراق نشان داده که اصلاحات در قالب اصول و قانون، هرچند دیرتر به هدف میرسد، اما نتیجه ای محکمتر و باکیفیت تر نصیب ملت و مملکت خواهد کرد.

کد خبر : ۳۵۷۰۳۱