خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

جواهردشت رودسر؛ عروس دشت‌های گیلان

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۸۰

جواهردشت (به گویش گیلکی: جئوَردشت) از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر و بخش چابکسر، واقع در استان گیلان است و در ارتفاع نسبی ۲۰۰۰ متری از سطح دریای خزر واقع شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، جواهر دشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمینی زیبا در 22کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق گیلان که در شهرستان رودسر واقع شده است. طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و... همه و همه در این منطقه زیبا جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی زیادی را به سوی خود جذب کند.

فرشید شهبازی در توصیف جواهر دشت گفت:برای رفتن به جواهردشت از سیاهکلرود سوار بر جیپ های مسافرکش می شویم که معمولاً بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند. از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شویم. فاصله سیاهکلرود تا جواهردشت از میان جنگل های انبوه و درختان سر به فلک کشیده و رودخانه و دره و کوه می گذرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: با این که مسیر را باید از جاده خاکی بگذریم اما سرسبزی این مشکل را هموار می کند و در یک چشم به هم زدن مسیر 2ساعته طی شده و به محله زیبای جواهردشت می رسیم. قهوه خانه های توراهی، محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است که رانندگان دقایقی در کنار یکی از آنها می ایستند.

وی گفت: قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه نقره عباس در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگ های متفاوت از جمله زیبایی های این منطقه است. از کنار بقعه، محله و خانه های زیبای آن که با سقف های شیروانی روز به روز در حال افزایش است، دیده می شود.

شهبازی اظهار کرد:در گذشته تعداد خانه ها محدود بود اما هر روز خانه ای جدید بنا می شود. در سراشیب سبزه زاران زمین های زیرکشت سیب زمینی و صدای دلنشین زنگوله های گوسفندان در حال چریدن برای هر بیننده تازه واردی جالب و تماشایی است و زمین های محصور شده با سیم خاردار و دیوارهای سنگی همه و همه نشانگر زیبایی و حد و مرزهای همسایگی و باغات کشاورزی است. جواهردشت آب لوله کشی ندارد و مردم منطقه آب شرب خود را از چشمه ها تأمین می کنند. وسعت سبزه زاران و چمنزاران، بگو و بخند جوانان و مسافران تازه وارد، منظره چریدن گاوها و گوسفندها و صدای زنگوله های آنان هر بیننده ای را بیشتر دلباخته و مشتاق طبیعت زیبا، با صفا و دیدنی جواهردشت می کند.

وی افزود:این همه نشاط و سرور و جنب و جوش را باید مرهون هوای سالم و روح بخش کوهستانی جواهردشت بود. سبزه زارانی چون ناصره دشت، لووه سر و ... هر بیننده ای را به تحرک و نشاط وامی دارد. جواهر دشت، جواهری دیدنی است و هر ایرانی مشتاق طبیعت حق دارد برای یک بار هم شده این روستا را ببیند و با مردم خوب و مهربان آنجا که از سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلی، گاوماست و روستاهای دیگر که در فصل تابستان در جواهردشت اسکان دارند، آشنا شوند.

این مسئول گفت:در ضلع جنوبی جواهردشت قله بلند و زیبای سماموس با غرور و سرافرازی قد برافراشته و با ارتفاع  3620 متر از سطح دریا پاسداری جواهردشت را در پناه خویش دارد. برای رسیدن به قله باید یک بلد راه از محله به همراه گردشگران و مسافران باشد تا راه را گم نکنند.

شهبازی با بیان اینکه جواهر دشت در زمستان به دلیل بارش سنگین برف خالی از سکنه است، گفت: در جبهه جنوبی جواهردشت بلندترین قله استان گیلان، سماموس واقع شده است.

وی افزود: دامداران  از اول بهار به جواهر دشت می آمدند و اوایل فصل سرما دام های خود را به محله های پائین می‌بردند اما هم اکنون در وقت معینی دام های خود را به ارتفاعات می برند و در وقت معین نیز باز می‌گردانند و این موضوع برای بهبود وضع جنگل و مرتع و دشت بسیار مهم است.

گفتنی است همه ساله در اواسط مردادماه در جواهردشت جشنواره ورزش‌های بومی و محلی برگزار می شود.

مشخصات منطقه کوهپایه ای جواهر دشت که فاصله آن تا نزدیکترین فرودگاه (رامسر)54 کیلو متر و فاصله تا نزدیکترین راه اصلی 24 کیلومتراست ، با اقلیم خیلی مرطوب و معتدل دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فرد از جمله  جاذبه طبیعی (قله سماموس و جنگل) است.

مساحت منطقه مذکور 100هکتاربوده که در نقشه های توپوگرافی ارتفاع 1700-1900متر و شیب بیشتر از 20 درصدرا نشان می دهد.

درختان بلوط و اوربه عنوان پوشش گیاهی غالب این منطقه محسوب می شوند و رودخانه، چشمه و چاه تامین کننده اصلی آب منطقه مذکور به حساب می آیند.

فاصله جواهر دشت تا مرکز استان  105(رشت) کیلو متر  و تا مرکز شهرستان(رودسر)40 کیلومتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز