خبرگزاری کار ایران

منتخب مردم آبادان در مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا:

همه جناح‌های سیاسی مدیون آبادان هستند

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۹۰

کاندیدای منتخب مردم آبادان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تفضیلی با ایلنا گفت: همه جناح های سیاسی مدیون آبادان هستند.

به گزارش ایلنا از خوزستان،نتایج دهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در آبادان یکی از تاریخی‌ترین انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بود. در این دوره از انتخابات سه نماینده فعلی مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی موفق به حضور در مجلس دهم نشدند.

صلاحیت«محمد سعید انصاری» از سوی شورای نگهبان تایید نشد و فقط«جواد سعدون‌زاده» و «سیدحسین دهدشتی» فرصت حضور در مجلس دهم را پیدا کردند که این دو نفر نیز نتواستند تعداد آرای حدنصاب را به دست بیاورند. البته سعدون زاده فقط با اختلاف بسیار کمی نتواست به مرحله دوم راه پیدا کند. ضمن اینکه اقبال خوبی داشت ولی با اختلاف حداقلی از گردونه رقابت ها کنار رفت.

در این بین پس از اینکه آبادان شاهد حضور نماینده‌های اصلاح طلب و اصولگرا بود، «جلیل مختار» که فردی مستقل است و خود را فراجناحی می دانست توانست در همان دور اول با 25142 رأی مستقیما" جواز حضور در مجلس شورای اسلامی را از مردم آبادان کسب کند.

مختار که سابقه حضور در شورای اسلامی شهر آبادان و ریاست اداره بهزیستی آبادان را در کارنامه خود دارد، با اقبال بالایی از سوی جوانان آبادان و قشر مستضعف قرار گرفت.

در ادامه، گفتگوی خبرنگار ایلنا با این نماینده مستقل مجلس دهم از حوزه انتخابیه آبادان را می خوانید:

با توجه به اینکه شهر آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، دیدگاه شما در خصوص سازمان منطقه آزاد اروند چیست؟

سازمان منطقه آزاد اروند یک پتانسیل و استعداد بالقوه برای آبادان است. در صورتی که بتوانیم بر اساس یک برنامه ریزی صحیح و برنامه ای که بتوانیم موضوع توسعه پایدار را بر اساس یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنیم و موئلفه های توسعه ای که در آبادان وجود دارد را به نحوی در شکل ساختار در نظر بگیریم و همچنین یک برنامه کلی و زیرساختاری تعریف شده طراحی شود، بالطبع می توانیم از سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان ظرفیت بسیار مهم در ایجاد تحول بزرگ در آبادان و خرمشهر نام ببریم.

اگر برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد اروند مناسب نباشد چه پیامدهایی دارد؟

 چنانچه سازمان منطقه آزاد اروند بر اساس برنامه های زیرساختی و راهبردی بر اساس موئلفه های موجود شهرستان آبادان برنامه ریزی نکند، منافعی که این سازمان برای منطقه می تواند داشته باشد به تهدید و ضرر تبدیل می شود که عمده ترین ضررهایی که ما در شهر آبادان دیدیم افزایش قیمت زمین و مسکن و آسیب های دیگری بود که به جامعه افزوده شد.

کدام موضوع سازمان منطقه آزاد اروند نقش تاثیرگذاری در معیشت مردم دارد؟

اگر در اولویت اول حصارکشی محدوده منطقه آزاد را در اسرع وقت تکمیل و از معافیت ویژه مناطق آزاد استفاده شود، بخشی از منافع و معشیت مردم را به سمت بهبود سوق می دهد. البته غافل نباشیم که این عوامل می تواند بر قیمت زمین، مسکن و بسیاری از مشکلات جامعه مرتبط باشد، به همین دلیل باید نگاهی به تفاوت درآمد و فاصله طبقاتی از نظر درآمدی داشته باشیم.

برای اینکه سازمان منطقه آزاد اروند امکانات را به صورت عادلانه در اختیار همه مردم بگذارد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

باید در سازمان منطقه آزاد اروند سیستمی تعریف شود که توزیع عادلانه درآمد در آن در نظر گرفته شود تا موجب کاهش اختلافات طبقاتی، اجتماعی و موضوع درآمدی طبقات اجتماعی را شود. وجود چنین سیستمی می تواند تا حدودی به جامعه ی هدف یا همان دهک پایین جامعه که اکثرا" قشر آسیب پذیر هستند، یاری رساند.

عملکرد فعلی هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند را چگونه ارزیابی می کنید؟

من به عنوان رئیس اداره بهزیستی آبادان شاهد مساعدت های مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به قشر ضعیف که تحت پوشش بهزیستی بودند، بوده ام. در سال های گذشته کمک های خوبی انجام شد. سازمان منطقه آزاد اروند باید در مرحله دوم بر روی موضوع کارآفرینی و توانمندسازی مددجوهای بهزیستی، کمیته امداد و اقشار آسیب پذیر برنامه ریزی کند تا وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.

در موضوع ورزش، طی سال های گذشته ورزشکاران قهرمان ملی پوش و جهانی از آبادان داشتیم. چه برنامه هایی برای آنها دارید؟

اگر استعدادهای درخشانی از آبادان در عرصه ورزش نمود پیدا می کنند و در اوج قله افتخارات، خودشان را نشان دادند و همچنین جزو افتخارات آبادان هستند باید اعتراف کنیم سیستم مدیریتی ورزش در آبادان، زمینه ترقی آنها را به وجود نیاورده است، بلکه غیرت آبادانی و غیرت ورزشکارانه خودشان بوده است و جا دارد بنده به عنوان منتخب مردم از تک تک این عزیزان تشکر کنم که اسم آبادان و نام آوری آبادان را و نام آوری برای ایران را در عرصه های ورزش دارند.

برخی از ورزشکارانی که در عرصه ورزش تا سطح ملی رسیدند ولی به دلیل عدم حمایت های مالی، و غیر مالی، از قطار پیشرفت عقب ماندند و نتوانستند استعدادهای بالقوه و درخشان خودشان را به رخ دیگران و شهرهای دیگر نمایان کنند که این موضوع در اصل نشان دهنده ضعف های زیرساختاری در ورزش آبادان است. باید در بن بست های زیرساختاری در موضوع نظارت، مدیریت اجرایی، تعدیلاتی به وجود بیاید. یکسری تعاملات باید به وجود بیاید و بتوانیم زیرساخت های ورزش آبادان را توسعه دهیم. من به عنوان منتخب مردم این موضوع را بیان کرده و نقد می کنم.

آبادان نیاز به توسعه زیرساخت های ورزشی دارد. اینکه ما بیاییم و ورزش های بین المللی یا در سطح کشور را فقط در آبادان یا در خرمشهر اجرا کنیم، نمی تواند چیزی به داشته های ورزش و استعدادهای ورزش آبادان اضافه کند. باید هرگونه هزینه، سرمایه گذاری فرهنگی و ورزشی می خواهد شود باید ورزش را توسعه دهیم. ورزشمان را بر اساس زیرساخت هایی که وجود دارد توسعه دهیم و کاری را انجام دهیم که 5 سال آینده بتوانیم بهره برداری کنیم و به نفع شهر و مردم شهر نهادینه کنیم، اینکار بهره بری خوبی دارد.

البته اجرای مسابقات بین المللی و کشوری بسیار خوب است و به عنوان برند بسیار خوبی، آبادان در سطح کشور مطرح می شود ولی این کوتاه مدت بوده و شاید در اذهان عمومی در مدت کوتاهی نمایان شود.  هیچوقت فوتبال گذشته آبادان در اذهان عمومی فراموش نمی شود، این نشانه توسعه زیرساخت های ورزشی در گذشته بوده که تاکنون ورزش آبادان را به عنوان یکی از ورزش های خوب و مطرح، معرفی می کند، از این لحاظ از مسئولان استدعا دارم بیشتر بر روی زیرساخت های ورزشی آبادان برنامه ریزی کنند.

  این نمادهای ملی که به عنوان ورزش های ملی و سمبلیک دارد اجرا می شود، نمی تواند زیرساختار ورزشی آبادان را دگرگون کند و تغییر دهد. این پول ها را در زیرساخت ها هزینه کنیم.  به مرور زمان می توانیم نتایج خوبی در امر ورزش داشته باشیم.

در حال حاضر، اشتغال به یکی از بزرگترین معضلات شهر آبادان تبدیل شده است، در موضوع اشتغال با توجه به اینکه طی سال های گذشته کارآفرینی در کشور به شدت کاهش چشمگیری داشته است، برای این موضوع چه برنامه ریزی ای کرده اید؟

برای اشتغال و کارآفرینی، ما سه موضوعیت و محوریت داریم که با آن مواجه هستیم. یکی موضوع خصوصی سازی یا وام های خود اشتغالی یا صنایعی که به عنوان ایجاد فرصت های شغلی وجود دارد، می باشد. سرمایه گذارانی وجود دارند که بیایند این سرمایه گذاری را انجام دهند و بر اساس این سرمایه گذاری، ایجاد فرصت شغلی برای مردم آبادان کنند. یا خود شخص به عنوان فردی که می تواند کار کند یا اشتغالی را به عنوان فرصت شغلی ایجاد کند بر اساس تخصص، آن عملکردی که می تواند داشته باشد. باید این مسأله در سطح ملی بر اساس پیگیری هایی که انجام می گیرد را پیگیری و اجرایی کنیم.

دومین موضوع، توسعه تعاونی ها به عنوان ایجاد فرصت شغلی با توجه به سهامدار نمودن افراد در این اشتغال ها است. و این می تواند به هر حال یک فرصت اشتغال و اشتغالزایی را در آبادان به وجود بیاورد.

سومین موضوع، برخی فرصت های شغلی در مراکز دولتی است. یعنی اینکه ما بتوانیم بعضی از مصوبات هیئت دولت که در بُعد اشتغال بسیار مهم است را اجرا کنیم.

مصوبه ای را هیئت دولت در خصوص پالایشگاه دوم یا فاز دوم که بر اساس آن آماری که دادند در حدود سه هزار نفر می تواند ایجاد فرصت شغلی کند. طرح دوم اشتغالزایی پالایشگاه خوزستان است که تقریبا" این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. علیرغم اینکه سرمایه گذار آن آماده است، ولی به دلیل عدم تأمین خوراک نفتی و مواد خام از دارخوین، به دلایل نامعلومی اجرا نشده که این مصوبه را پیگیری می کنم. پیگیری و اجرای این مصوبه می تواند هشت هزار فرصت شغلی را در بین مردم آبادان ایجاد کند.

متعاقبا" پس از ایجاد پالایشگاه خوزستان، شهرک‌های صنعتیِ فرآورده های نفتی نیز یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید آن را پیگیری کنیم.

برنامه ای برای توجه به جذب نیروی کار بومی دارید؟

به عنوان جامعه شناس و فردی که این رشته را تحصیل کرده ام و هم اینکه در سازمان بهزیستی به عنوان کارمند و پرسنل هستم، موضوع ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از آن برای جوانان بومی را به عنوان اولویت کاری خودم قرار می دهم. برخی از شهرستان ها وقتی فرزندان آبادان بخواهند در آنجا شاغل شوند متاسفانه حمایتی از آنها نمی کنند، ولی مردم آبادان بر اساس آن اخلاق نیکویی که در آنها وجود دارد حساسیتی بر روی این موضوع  ندارند و با آغوش گرم خودشان، پذیرا هستند.

برای روی کار آمدن مدیران بومی برنامه ای دارید؟

لزوم روی کارآمدن مدیران بومی باید پیگیری ریشه ای شود. ممکن است مدیریت غیر بومی گاهی سبب جذب نیروهای غیر بومی در آبادان و از دست رفتن فرصت های شغلی در این شهر باشد.

متاسفانه برخی از مسئولین این اعتقاد را دارند که جوانان بومی آبادان نیروهای توانمندی نیستند که به شدت با این تفکر مخالف هستم و به کلیه مدیران اعلام می کنم چنانچه چنین تصوری داشته باشند، باید این تفکر را اصلاح کنند؛ چنانچه تفکر خود را اصلاح نکنند، ما به عنوان مدافعان حق مردم که از بطن مردم آمده ایم از جوانان آبادان دفاع خواهیم کرد.

باید به این نکته توجه کنیم که ما در یک منطقه مرزی سکونت داریم. به عنوان یک جامعه شناس اعلام می کنم وجود بیکاری علل کلیه انحرافات اجتماعی، طلاق ها و دیگر آسیب های اجتماعی است. از اینرو، از اداره کار، تامین اجتماعی و سایر دستگاه هایی که فرصت شغلی در آنان وجود دارد می خواهم که اولویت فرصت شغلی را برای جوانان بومی آبادان در نظر بگیرند.

برای جذب نیروهای بومی آیا استراتژی و یک برنامه هدفمند را در نظر دارید؟

قطعا همین طور است. با تعامل خوبی که با جناب آقای «عامر کعبی» دیگر منتخب مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی دارم، درصدد ایجاد «کمیته نظارت و جذب نیروهای بومی» هستیم. این کمیته متشکل از افراد مشخصی است و از طریق آن می توانیم نظارت خوبی روی این موضوع داشته باشیم و مدافعان خوبی برای اشتغال فرزندان آبادان باشیم.

دیدگاه شما نسبت به دولت یازدهم چیست و چه تعاملی را می توانید با دولت داشته باشید؟

هر دولتی می تواند یک استراتژیکی در سیاست خود، اولویت بندی کند و ممکن است یک دولت سیاست خود را بر اساس سیاست خارجی برنامه ریزی کند. در حال حاضر دولت تدبیر و امید بیشتر بر روی موضوع سیاست های خارجی در حال اقدام است و این سیاست های خارجی در حال حاضر در حال پیگیری در راستای تعامل طبیعی  بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها می باشد. فرآیند این موضوع در حال طی شدن است و خروجی مثبت و منفی آن را تاکنون شاهد نبوده ایم. زیرا این امر، فرآیندی است که در حال طی شدن است. علت شک و تردید، شاید عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در برابر ایران اسلامی است.

دولت یازدهم در سیاست خارجی باید چه موضوعی را مدنظر خود قرار دهد؟

متأسفانه کشورهای اروپایی و بیگانه، همیشه تفکر استکبارگرایانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند. ارتباط با کشورهای خارجی باید به گونه ای باشد که از آرمان های امام خمینی (ره)، عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت در سطح جهانی به خوبی دفاع شود. اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد و تغییراتی در اقتصاد کشور و به دنبال آن ارتقا سطح معیشت به وجود بیاید، می توان از آن به عنوان یک نقطه امید یاد کرد.

شما به عنوان یک نماینده مستقل وارد مجلس شده اید، ولی طی روزهای گذشته برخی رسانه ها شما را وابسته به جریان اصولگرایی دانستند. شما مستقل فراجناحی هستید یا مستقل وابسته به اطلاح طلب یا اصولگرا؟

از روز اول موضع خود را مشخص و به عنوان فردی مستقل وارد انتخابات شدم و محوریت کار خود را تابع ولایت فقیه می دانم و این تفکر من در راستای تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب العین خود می دانم زیرا بیانات ایشان در راستای اعتلای انقلاب اسلامی ایران و تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

علیرغم اینکه به همه احزاب، جناح ها و طیف های سیاسی احترام می گذارم، هرکسی می تواند از هر فردی حمایت کند. حمایت های مختلفی از من می شود به هر حال در بین برخی از اصلاح طلب ها حمایت هایی از من می شود. در بین اصولگراها نیز همینطور، ولی تفکرم مستقل است و بیشتر به دنبال این هستم که بتوانم مشکلات آبادان را پیگیری کنم. همه جناح های سیاسی مدیون آبادان و خرمشهر هستند و هر جناحی می تواند بنا به توانمندیِ که دارد، به آبادان کمک کند. جناح های سیاسی باید آبادان را یک تفکر فراجناحی قلمداد کنند.

شهر آبادان با اینکه پیش از جنگ تحمیلی یک نقطه بسیار توسعه یافته ای بوده ولی تاکنون نتوانسته است جایگاه واقعی خود را کسب کند که این موضوع وظیفه ما و همه جناح ها و مسئولان است که آبادان همچون گذشته زنده شود و یک نماد توسعه پایداری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

برای اتمام پروژه های نیمه تمام که همواره دغدغه مردمم آبادان بوده است چه برنامه ای داری؟

پیشنهادی است برای نظارت بر پروژه های عمرانی در آبادان که متأسفانه برخی از پروژه ها با وجود اینکه مدت زمان بسیاری می گذراند ولی بر زمین می ماند. من اعتقاد دارم که نظام مهندسی را به عنوان هیئت نظارت وارد پروژه ها کنیم که بتواند این نظارت را انجام دهد و به صورت ماهانه پیشرفت فیزیکی، هزینه ها، صورت وضعیت ها را آنالیز و برای نماینده ها ارسال کند.

این کمیته تحت عنوان "کمیته نظارت عالی عمران و شهرسازی شهرستان آبادان" نام دارد و در واقع هیئت عالی نظارت بر پروژه های عمرانی باید تشکیل شود. هیئت باید متشکل از فرماندار، سه نماینده، رئیس دادگستری، دادستان، رئیس اداره اطلاعات، رئیس نظام مهندسی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، باشد، نظارت عالیه بر پروژه های عمرانی که کلیه پروژه های عمرانی را از طریق آن کمیته ی نظارت که وجود دارد از طریق نظام مهندسی، نظارت و ماهانه بر این نظارت کمیته عالی ارجاع می شود که بعد از آن بتوانیم پیشرفت فیزیکی، پیشرفت کار، سرعت کار و همه اینها را بتوانیم رصد کنیم و نماینده‌ها بتوانند به صورت تخصصی اطلاعاتی که داده می شود را جهت حرکت همسو بین همه مسئولان در موضوع اتمام پروژه های سطح شهر داشته باشیم.

از کدام دو منتخب راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آبادان حمایت می کنید؟

اکثر مردم بزرگترین معضل و مشکل نمایندگان را موضوع اختلاف داشتن بین نمایندگان مطرح می کردند و همیشه می‌گفتند اختلاف بسیار زیادی بین نمایندگان آبادان وجود دارد و این عامل می‌تواند عامل مهم در موضوع عدم توسعه، عمران و بازسازی آبادان داشته باشد.

من به احترام افکار عمومی و احترامی که برای مردم آبادان می خواهم بگذارم، اینکه در موضوع انتخابات بین دو نامزدی که به مرحله دوم راه پیدا کردند که از نیروهای ارزشی و خوبی نیز هستند، هیچگونه دخالتی نمیکنم و حق انتخاب را به مردم عزیز می دهم و هیچوقت تفکرم را بر افکار عمومی دیکته نمیکنم و خود مردم با آن صبر و حوصله و بصیرتی که دارند، یک نفر را انتخاب کنند. عدم دخالت بنده سبب می شود در آینده اختلافی با نفر سوم ایجاد نشود. هر کدام از این دو نفر وارد مجلس شورای اسلامی شوند بنده به اتفاق آقای عامر کعبی از او استقبال می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز