خبرگزاری کار ایران

مراسم روز ملی عطار فردا در نیشابور برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۹۰۹

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مراسم روز ملی عطار فردا چهارشنبه 25 فروردین ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی و شخصیت های استانی و ملی و با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور برگزار می شود.

مراسم روز ملی عطار فردا در نیشابور برگزار می‌شودبه گزارش ایلنا، حسین زارع صفت با اعلام این خبر افزود:بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تمهیدات اندیشیده شده، مراسم روز ملی عطار امسال به طور با شکوهی در نیشابور برگزار و در پایان این مراسم، مقبره عطار نیشابوری گلباران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: برنامه‌های روز ملی عطار چهارشنبه 25 فروردین 1395 با برگزاری مراسم زنگ عطار با عنوان"آفتاب صبح نیشابور" در مدارس این شهرستان آغاز خواهد شد و سپس از ساعت 8:30 صبح همایش علمی - پژوهشی روز ملی عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ با حضور اساتیدی همچون دکتر ناجی باکرجی رئیس موزه قونیه ترکیه، دکتر رضا اشرف زاده، دکتر معصومه معدنکن، دکتر فرزاد عباسی، دکتر بتول فخرالاسلام، دکتر زهرا احمدی، دکتر رضا جلیلی، دکتر مهدی نوروز و دکتر مخدره بلوکی آغاز می شود.
 
وی گفت: در این مراسم از استاد محمد قاسم اخویان آجرتراش پیشکسوت کشور و خانواده مرحوم استاد قهاری مجسمه ساز معروف که در خصوص عطار آثار فاخر هنری ارایه کرده اند و نیز استاد حمید ساسانی استاد انجمن خوش نویسان ایران و استاد حجی محمد باقر طراح و نگار گر ملی نقشه های قالی تجلیل خواهد شد و از لوح فشرده 'شیخ صنعان' کاری از موسسه ثمین کتاب ایرانیان که به نفع روشندلان به فروش خواهد رفت رونمایی می شود.

وی افزود: بعد از این مراسم مقبره عطار نیشابوری گلباران خواهد شد و نماز جماعت ظهر و عصر در بقعه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم برگزار اقامه خواهد شد.
 
زارع صفت ادامه داد: عصر همین روز نیز همزمان با روز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر مجموعه برنامه های علمی و ادبی شامل سخنرانی، منطق الطیرخوانی، شعر و موسیقی با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیشابور برای عموم مردم برپا می شود.
 
وی گفت: همچنین از برگزیدگان مسابقه ادبی روز ملی عطار با عنوان 'تا سیمرغ' که توسط آموزش و پرورش نیشابور برای دانش آموزان مقطع متوسطه این شهرستان برگزار شده در این روز تجلیل می شود.
 
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اجرای موسیقی سنتی، شعر خوانی و سخنرانی عطار پژوهان از دیگر برنامه های این روز مهم در نیشابور است.

یادآور می‌شود، شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم عطار نیشابوری شاعر و عارف فرهیخته ایران زمین حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شد و در سال 618 هجری قمری در قتل عام نیشابور توسط مغولان به شهادت رسید. از آثار وی می توان به منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، اسرار نامه، مختارنامه، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره الاولیاء اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز