خبرگزاری کار ایران

در پی وقوع بارندگی و سیلاب اخیر رخ داد؛

لرستان در اغما

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۵۸۳

در پی بارش‌های شدید چند روز گذشته در استان لرستان شرایط بسیار نامناسبی در شهرهای استان به وجود آمده است و به نوعی لرستان در اغما فرو رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد،  بارش شدید باران سبب آبگرفتگی شدید منازل مسکونی و تجاری در سطح استان و وارد شدن خسارات فراوانی شده است که جا دارد مدیریت بحران و مسئولان استانی در این خصوص اقدامات پیشگیرانه ای برای آینده در نظر بگیرند و شهرداری‌ها نیز نسبت به مهار رواندآبها و آبهای سطحی داخل سطح شهرچاره ای اساسی بیاندیشند. 

طبق آخرین مشاهدات خبرنگار ایلنا در سطح شهرستان خرم آباد، پل های موقت سطح شهر را آب برده است و  بر اثر بسته شدن خیابان ساحلی، تردد وسایل نقلیه در شهرستان خرم آباد با مشکل مواجه شده و به نوعی مختل شده است. بسیاری از کسبه و مغازه های تجاری در مناطقی از شهر خرم آباد از جمله خیابان 17 شهریور، گلدشت ، میدان امام و .. مغازه های خود را بسته اند.

در سایر مناطق استان نیز خبر رسیده که مسئولان به حاشیه نشینان رودخانه کشکان در رابطه با وقوع سیلاب هشدار داده شده که خانه های خود را ترک کنند.

وقوع سیلاب موجب بسته شدن جاده «چالکل» و گردنه «دهلیج » در شهرستان پلدختر شده و به مناطق عشایری «چول هول» «وریان مله»، «چالکل» و ولی عصر(عج) خسارت عمده ای وارد کرده است.

جاده روستایی«چم گردله» حدود چند ساعت است که بر اثر سیلاب بسته شده و هم اکنون در این مسیر رفت و آمد به کندی صورت می گیرد.

 بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در محور پلدختر - اندیمشک باعث یک طرفه‌شدن این جاده شده و تردد وسایل نقلیه تنها در یک باند این محور صورت می گیرد.

وقوع سیلاب همچنین به کارواش های مستقر در ورودی جنوبی شهر پلدختر خساراتی وارد کرده است.

 سیل باعث شده دو دهنه پل و راه ارتباطی در منطقه «تنگ علی» به مسکن مهر در این شهر تخریب شود و در صورت ادامه بارندگی ها، یک تا دو ساعت دیگر احتمال می رود سیلاب به منازل روستای «پل بابازید» واقع در هفت کیلومتری شمال غربی پلدختر به دلیل نزدیکی با رودخانه کشکان نفوذ کند.

رئیس جمعیت هلال احمر پلدختر با بیان اینکه تا این لحظه در شهرستان پلدختر در اثر رعد و برق یک نفر جان خود را از دست داده است تصریح کرد: به روستائیان حاشیه رودخانه کشکان هشدار داده شده که منازل خود را ترک کرده و به مکان های امن پناه ببرند.

راه ارتباطی هشت روستای بخش شاهیوند شهرستان دوره چگنی که روز گذشته بر اثر سیلاب مسدود شد هنوز بازگشایی نشده و براثر آب‌گرفتگی شدیدی که وجود دارد راه ارتباطی این روستاها همچنان مسدود است.

 سیل شب گذشته نیز خسارت‌های بیشتری ایجاد کرده و پل‌های موقت شهرستان چگنی تخریب‌ شده است.

طغیان رودخانه کشکان تمام زمین‌های کشاورزی مسیر را تخریب کرده و به ابنیه، راه‌ها و زیرساخت‌ها خسارت زیادی واردشده است. 

راه ارتباطی ۱۱۰ روستای الیگودرز براثر سیلاب مسدود شده است.

 پل ارتباطی بخش بشارت ذلقی در اثر سیلاب تخریب‌شده است و در بخش بشارت ذلقی این شهرستان نیز ارتباط 30 روستا قطع‌شده است.

 مردم روستاهای کوهدشت، سلسله، دلفان و بخش‌های مختلف شهرستان خرم‌آباد مانند کاکا شرف و سپیددشت با مشکلاتی مواجه شده اند.

 شهر معمولان در لرستان به‌دلیل طغیان رودخانه کشکان در محاصره سیل قرار گرفته است و بر اثر طغیان رودخانه کشکان در شهر معمولان وضعیت خوبی حاکم نیست و شهر در محاصره سیل قرار دارد که در صورت ادامه روند بارندگی تا یکی، دو ساعت دیگر پل ماشین‌روی جنب تونل معمولان تخریب می‌شود.

بخش غربی شهر معمولان به‌دلیل نداشتن دیواره ساحلی هرلحظه امکان فرورفتن به زیر آب می‌رود که در این راستا مأموران شهرداری با بلندگو به مردم هشدار دادند که منازل خود را ترک کنند و به محل‌ها و جاهای مطمئن پناه ببرند.

 جاده پلدختر -خرم‌آباد به دلیل طغیان رودخانه کشکان در تونل معمولان بسته شده و بسته شدن این جاده سبب شده تا وسایل سبک و سنگینی در این محور بمانند.

در شهرستان دلفان نیز شاهد طغیان رودخانه‌های این شهرستان بودیم به‌طوری‌که رودخانه‌های «گچینه» و «بادآور» که از مرکز شهر نورآباد می‌گذرند به دلیل بارش شدید باران سرریز کردند و آب‌های ناشی از طغیان آن‌ها باعثربروز سیل در خیابان‌ها و منازل اطراف این دو رودخانه شد.

بروز سیل در نورآباد، مرکز شهرستان دلفان به‌گونه‌ای بود که آب ناشی از سیل وارد تعدادی از منازل مسکونی و واحدهای تجاری شهر شد و این در حالی است که گروه ستاد بحران شهرستان با تخریب قسمت‌هایی از بلوار شهید بهشتی مسیر سیلاب را به رودخانه هدایت کردند تا شاهد خسارات بیشتری نباشیم.

بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در محور پلدختر - اندیمشک باعث یک‌طرفه شدن این جاده شد و همچنین به کارواش‌های مستقر در ورودی جنوبی شهر پلدختر خساراتی وارد کرد.

وقوع بارش باران شدید و ریزش کوه از سوی دیگر باعث مسدود شدن خط راه‌آهن حدفاصل ایستگاه «کشور» به سمت ایستگاه «تنگ فنی» شد تا یک قطار مسافربری در این مسیر از ریل خارج شود و عوامل راه‌آهن استان لرستان برای ترمیم خط ریل و باز کردن مسیر به منطقه اعزام شوند.

سیلاب، باران شدید و صاعقه در روزهای اخیر مهمان ناخوانده همه شهرستان‌های لرستان بود تا در هر شهر خسارتی از خود بر جای بگذارد.

‌ریزش‌های جوی امسال از سویی خوشحالی مردم را در پی داشت تا نگران خشک‌سالی‌های هرساله در استان خود نباشند و از سوی دیگر تلفات و خسارات فراوانی را به دنبال داشت و روزهای پراسترس و شب‌های وحشتناکی را برای مردم رقم زد.

وقوع این دست بارش‌های جوی و سیل‌آسا در لرستان از گذشته وجود داشته و امسال به‌طور ویژه‌تری ادامه یافت و همین امر هشداری به مدیریت بحران و مسئولان استان خواهد بود تا معابر شهری و جاده‌ها و پل ها را را ایمن‌سازی و مناسب‌سازی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز