خبرگزاری کار ایران

ناصر بهزاد مطرح کرد:

سال اقتصاد مقاومتی، بهترین فرصت توسعه برنامه‌های صادراتی با افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۷۸۸

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سال اقتصاد مقاومتی, بهترین فرصت برای استفاده از توانمندی‌های بخش تولید و ارائه خدمات فنی به افغانستان و توسعه برنامه‌های صادراتی با این کشور است.

به گزارش ایلنا، ناصر بهزاد در حاشیه نشست صنعتگران، تجار، مدیران و مسئولان تشکل‌های بخش‌خصوصی استان خراسان‌رضوی و افغانستان که با محوریت هرات، در مشهد مقدس برگزار شد، اظهارداشت: با توجه به اینکه افغانستان، کشور اول هدف صادراتی استان است، در شرایط موجود، استفاده از پتانسیل‌های متقابل می‌تواند موجب ارتقاء تجارت شود.

وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، باید تلاش شود از زمینه‌های درون‌زای حوزه‌های صنعتی برای تعاملات تجارت خارجی از طریق افغانستان استفاده شود.

بهزاد با اشاره به عضویت افغانستان در سازمان تجارت‌جهانی و نگاه این کشور به پایداری منابع، توجه به تولید و افزایش ثروت، تصریح کرد: این امر برای توسعه همکاری تجاری افغانستان و ایران با محوریت استان خراسان رضوی، فرصت بسیار مناسبی است.

وی گفت: هرات با دارا بودن منابع انسانی، منابع زراعی، موهبت‌های طبیعی و قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم که آسیای مرکزی، هند و خاورمیانه را به هم متصل می‌کند، نقش مهمی در ترانزیت و تجارت منطقه دارد و می‌تواند نقش موثری در فضای تجارت بین‌المللی چندجانبه بین ایران، افغانستان و سایر کشور‌ها داشته باشد.

بهزاد اظهارداشت: در این نشست با توجه به ارزش هزاران میلیاردی مواد معدنی موجود در افغانستان، همکاری موثر دو طرف در زمینه‌هایی نظیر آموزش، استخراج، مشاوره و توان فنی، به صورت همکاری برد-برد، مورد تاکید قرار گرفت و در زمینه صدور برق و خدمات فنی، آموزش‌های صنعتی و ارسال کالاهای نیمه آماده به هرات اعلام آمادگی شد.

وی با اعلام این خبر که خراسان‌رضوی در حال تنظیم پیشنهادات به عنوان خط مشی همکاری صنعتی با افغانستان است، افزود: با توجه به زیرساخت‌های صنعتی هرات، موضوعاتی نظیر اتصال ریل برای ورود سنگ‌آهن به خواف برای تولید کنسانتره، کشت‌ارگانیک سبزیجات در مرز‌ها، انتقال خط تولید فولاد با ظرفیت پایین برای ذوب قراضه و تولید بیلت و امکان ساخت مقاطع ساختمانی، مدنظر قرار دارد.

وی اظهارداشت: نیمه‌اول سال‌جاری، یک نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات با محوریت خراسان‌رضوی توسط شعبه مشهد اتاق مشترک ایران و افغانستان و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز