خبرگزاری کار ایران

واعظ عبایی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مشکل عربستان با قدرت منطقه‌ای ایران است/ برجام، ایران را از بن بست خارج کرد

عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل عربستان با قدرت منطقه‌ای ایران است، گفت: برجام ایران را از بن بست خارج کرده است.

مهدی واعظ عبایی خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: دولت یازدهم میراث بر تبعات سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی دولت نهم و دهم است و بخشی از این مشکلات به سیاست خارجی بر می‌گردد که مسائل اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

وی تصریح کرد: به طور مثال دولت گذشته در شرایط تحریم نمی‌توانست مطالبات و پول حاصل از فروش نفت را از کشورهای هند و چین وکره جنوبی دریافت کند، از این رو به ازای فروش نفت، کالاهای بی‌کیفیت خارجی که به هیچ وجه مورد نیاز نبود وارد می‌کرد، به طور مثال با واردات کفش، پوشاک، دسته بیل و حتی سنگ قبر بازار تولید داخلی را به اغما برده بود.

این عضو حزب اتحاد ملت خراسان رضوی عنوان کرد: بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تولید داخلی را افزایش می‌دادیم؛ حال آنکه درآمد حاصل از فروش نفت را در آن زمان نمی‌توانستیم وارد کشور کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برجام برای کشور گشایشی در اقتصاد جهانی ایجاد کرد، افزود: در واقع از طریق برجام می‌توان فضای کسب و کار و تولید داخلی را با توجه به نتایج آن رونق بخشید.

واعظ عبایی خراسانی تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت با دو مشکل اساسی مواجه است، نخست؛ برجام هنوز به طور کامل اجرا نشده تا مواد اولیه در دسترس قرار گیرد، چراکه وارد کننده‌ها نمی‌توانند با بازار جهانی ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: دوم آنکه متاسفانه در کنار بخشی از کشورهای جهان و همسایه مخالف برجام، اقلیتی در داخل با استفاده از تریبون‌های قوی درصدد ایجاد ضعف در دولت در این زمینه هستند، این عده مدعی‌اند که برجام هیچ حاصلی برای کشور نداشته است.

برجام، ایران را از بن بست خارج کرده است

واعظ عبایی با اشاره به مخالفت برخی کشورهای منطقه با توافق هسته‌ای اظهار کرد: اسرائیل در راس مخالفان برجام و عربستان و قطر هم در درجه دوم مخالفت با برجام قرار می‌گیرند، اسرائیل از آن جهت با برجام مخالف است که از ضعف ارتباط با غرب هراسان است، از این رو از ارتباط ایران با کشورهای غربی احساس خطر می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: عربستان هم که به دنبال کسب جایگاه قدرت نخست منطقه است، بر این مسئله واقف است که برجام ایران را به قدرت اول منطقه بدل می‌کند؛ از این رو با برجام مخالفت می‌کند.

واعظ عبایی عنوان کرد: قطر هم به لحاظ آنکه در صدد بوده است لوله گاز از این کشور از طریق لبنان و سوریه به اروپا برود، همیشه به دنبال آن است که جای پای ایران را در منطقه کوچک کرده و ایران را منزوی سازد.

وی با اشاره به اینکه قطع رابطه ایران با غرب بهترین هدیه برای کشورهای مخالف منطقه بوده است، افزود: هرچند مخالفت با برجام تنها به کشور اسرائیل، عربستان و قطر ختم نمی‌شود و سایر کشور‌ها را همچون امارات در بر می‌گیرد.

عضو مجمع مشورتی خراسان رضوی با بیان اینکه برجام ایران را از بن‌بست خارج کرده است، اظهار کرد: امیدواریم ایران بتواند در یک فاصله نه چندان بلندمدت به رونق اقتصادی برسد، سرانه درآمد ملی را افزایش دهد و تراز اقتصادی‌اش با جهان مثبت شود که برای نخستین بار این اتفاق فرخنده در دولت یازدهم افتاد.

در دولت یازدهم می‌توان به فروش ۳ میلیون بشکه نفت در روز خوشبین بود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در دولت فعلی می‌توان به فروش ۳ میلیون بشکه نفت در روز خوشبین بود، یادآور شد: در این صورت است که می‌توان به تعهدات عمل کرد و بر مشکلات فائق آیم و سرمایه خارجی را جذب کنیم.

واعظ عبایی خراسانی ادامه داد: دولت یازدهم برای نخستین بار در دولت‌های پس از انقلاب توانست نرخ تورم را تک‌رقمی و تراز تجاری را مثبت کند و صادرات را افزایش دهد.

او با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس دهم با تعقل انتخاب شده‌اند، عنوان کرد: از آن جایی که نمایندگان دولت یازدهم با تعقل انتخاب شده‌اند، امید می‌رود این مجلس با سیاست‌های دولت همراهی لازم را داشته باشد.

اقتصاد دولت گذشته بر محور فساد مالی می‌چرخید

عضو مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک سیستم اقتصادی نیست، بلکه سیاستی مبتنی بر افزایش تولید داخلی جهت خودکفایی است، عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش تولید داخلی، فائق آمدن بر رکود و تورم و ایجاد اشتغال، سیاستگذاری شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که منافعش از آن اکثریت باشد و نه اقلیت، ادامه داد: اقتصاد دولت گذشته بر محور فسادمالی، رانت خواری، ارتشاء، سوء‌استفاده، اخاذی و دور زدن اقتصاد ملی می‌چرخید.

واعظ عبایی خراسانی ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ملی، تعمیم بیمه‌ها و رونق اقتصادی را از نتایج برجام خواند و یادآور شد: متاسفانه در دولت گذشته منافع اقتصادی برای جیب اقلیت رانت خوار تعریف می‌شدT نه اکثریت مردم، حال آنکه در دولت یازدهم با رفع تحریم‌ها پایه‌های اقتصاد مقاومتی ریخته شد.

بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی صرفا یک بازی است

او در خصوص احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست عنوان کرد: بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی، سیاست شکست‌خورده‌ای است، چراکه ادبیات او طی این مدت تغییری نکرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه بار دیگر مردم فریب شعار توخالی یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را نمی‌خورند، عنوان کرد: یارانه ۴۵ هزار تومانی تورم را به ۴۵ درصد رساند، در آن زمان اگر اکثریت مردم از تبعات گرفتن یارانه آگاه نبودند، هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که دادن یارانه ۲۵۰ تومانی نه عملی است و نه در جهت منافع ملی است، بنابراین سیاست بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی از قبل شکست خورده است.

واعظ عبایی خراسانی با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد نه در میان اصول گرایان و نه در میان اصلاح‌طلبان جای دارد، افزود: البته حدس و گمان می‌رود که بازگشت احمدی‌نژاد به سیاست صرفا یک بازی است، چرا که قبل از انتخابات و در عمل فرد دیگری از این جریان با اصلاح شعارهایی وارد میدان می‌شود و احمدی‌نژاد هم مردم را به رای دادن به آن فرد دعوت می‌کند.

حقوق شهروندی نخستین اولویت مجلس دهم است

او در خصوص اولویت مجلس دهم اظهار کرد: اولویت مجلس دهم قطعا مباحث مغفول مانده در مجلس هشتم و نهم است، ازاین رو انتظار می‌رود حقوق شهروندی که دکتر روحانی بر آن تاکید بسیار دارند در اولویت قرار گیرد، در واقع حقوق شهروندی مسئله سیاسی نیست، بلکه امری حقوقی و اجتماعی است که در صورت تحقق آن امید به آینده را در دل مردم ایجاد می‌کند.

این عضو حزب اتحاد ملت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اولویت دوم مجلس دهم را می‌توان سیاست خارجی عنوان کرد که بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار است، چرا که اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را در عرصه بین‌المللی جذب کنیم، این امر موجب ایجاد اشتغال و به تبع امید به آینده خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان افزود: امیدواریم دکتر روحانی بتواند در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری با رای بیشتری نسبت به دور پیشین به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم برگزیده شود.

کد خبر : ۳۶۲۰۳۲