خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اصلاحات اراک در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تندورها برای اهداف جناحی‌شان، سرمایه‌های معنوی مردم را به حراج می‌گذارند

رئیس ستاد اصلاح طلبان استان مرکزی گفت: جناح تندرو اصولگرا بدون محدودیت برای اهداف جناحی‌شان حاضرند سرمایه‌های معنوی مردم را به حراج بگذارند.

مرتضی سورانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سطح توسعه سیاسی استان مرکزی و فعالیت اصلاح‌طلبان در راستای تقویت پاسخگویی و مشارکت‌جویی نخبگان استان، از تشکیل شورای راهبردی اصلاح‌طلبان شهر اراک با حضور سران احزاب اصلاح‌طلب و تمام اعضای شورای اصلاح‌طلبان تهران و نمایندگان ادوار اصلاح طلب مجلس در استان مرکزی خبر داد و تاکید کرد: شورای راهبردی استان حامی ستاد امید است و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این شورا پرتوان‌تر از دور اول به دنبال جلب آرای مردم برای اصلاحات است.

رئیس ستاد اصلاح طلبان استان مرکزی ضمن اشاره به وظایف نمایندگان استان‌ها در همگرایی و یکصدایی با هم برای پیگیری مطالبات مردم گفت: زمانی که یک نماینده از یک حوزه رای می‌آورد، دیگر تنها نماینده یک تفکر خاص نیست بلکه نماینده تمام مردم آن حوزه است؛ این در حالی است که مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس نهم دچار یک واگرایی بودند؛ به گونه‌ای که دو نماینده حوزه اراک در مجلس ارتباطی با هم نداشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تلاش اصلاح طلبان برای تغییر وضعیت واگرایی میان نمایندگان استان مرکزی اشاره و تصریح کرد: اصلاح‌طلبان با معرفی لیست امید تلاش می‌کنند در مجلس دهم فضای واگرا میان نمایندگان استان را شکسته و مجمع نمایندگان استان را برای مردم استان مفید فایده‌تر کنند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان مرکزی افزود: تعامل با دولت به معنای همسویی تمام عیار با دولت نیست، بلکه به معنای انتقاد از دولت در چارچوب قانونی یه همراه هماهنگی توام با عقلانیت در راستای مصالح کشور و منافع مردم است.

وی ضمن اظهار امیدواری برای اینکه نمایندگانی میانه‌رو جای نمایندگان تندرو را بگیرند، به بیان کارنامه نمایندگان استان صنعتی مر کزی و شهر شازند در مجلس نهم پرداخت و گفت: نمایندگان دوره نهم نمایندگانی سنتی هستند که با مفاهیم تکنوکراتیک و مدیریت منابع بیگانه‌اند و در ‌‌نهایتِ فقر مدیریتی به این منصب رسیدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ویژگی‌های کاندیدای لیست امید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آقای ابراهیمی با توجه به تخصصی که دارد و با توجه ویژگی‌های مشارکت‌جویی و توسعه‌گرایی‌ که دارد می‌تواند از عهده مطالبات مردم شازند به خوبی بر بیاید.

رئیس شورای اصلاح طلبان استان مرکزی افزود: مشارکت‌جویی کاندیدای لیست امید به این معناست که هم‌اکنون با هماهنگی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب کارگروه‌های تخصصی با حضور نخبگان محلی در ستاد اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: کاندیدای لیست امید در شازند در میان نخبگان استان مقبولیت بالایی دارد.

سورانه با بیان اینکه امروز نه تنها لزوم یافته‌های علمی و دانش بشری که تجربه ما نیز لزوم استفاده از سرمایه‌های اجتماعی را ثابت می‌کند، افزود: ما در طول سالیان طولانی دیدیم و تجربه کردیم که چطور ما با تلاش زیاد افرادی را به مجلس فرستادیم و بعد آن‌ها را‌‌ رها کردیم.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان اراک ادامه داد: داشتن نشست‌های پرسشگری، مطالبه‌گری و بررسی عملکرد از جمله کارهایی بود که حتی از سوی جریان همفکر نماینده نیز مورد غفلت واقع می‌شود. دلیل عمده چنین عملکردی نیز این است که انتخابات ما انتخابات حزب‌محور نیست و شخص‌محور است. شخص نماینده با اتکا با ظرفیت‌های شخصی خودش بیشتر از ظرفیت‌های جمعی نخبگان و فعالان سیاسی اجتماعی اتکا می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر الزام جامعه در حرکت به سمت انتخابات حزب‌محور تاکید و تصریح کرد: قطعا اصلاح‌طلبان نیز بر این نکته تاکید دارند.‌‌ همانطور که شورای اصلاحات چندی پیش تصریح کرد، از این به شورا تنها از احزاب قانونی برای عضویت در شورا دعوت می‌کند چراکه این امر اهمیت افراد حقیقی را کاهش داده و به احزاب شناسنامه‌دار رسمیت بیشتری می‌بخشد.

وی تصریح کرد: با این روند احزاب مقابل مردم پاسخگو خواهند بود؛ به همین دلیل مردم به سمت نمایندگان یک حزب گرایش بیشتری خواهند داشت. زمانی که نماینده خود را در معرض سوال و مطالبات مردم ببیند، قطعا به سراغ راهکار مشارکت‌جویی و استفاده از ظرفیت نخبگان خواهد رفت.

سورانه با یادآوری جایگاه توسعه سیاسی استان مرکزی اظهار کرد: وضعیت توسعه سیاسی این استان در وهله اول به فعالان سیاسی و اجتماعی استان بازمی‌گردد که چقدر دغدغه توسعه استان را در سر داشتند. بخش دیگر به عملکرد مدیران ارشد استان و فرمانداران برمی‌گردد که این بخش متاسفانه به اسم اعتدال اما با محافظه‌کاری شدید مواجه است.

دبیر سابق انجمن اسلامی معلمان استان مرکزی گفت: در حالی که اصلاح‌طلبان توسعه سیاسی استان و حرکت به سمت تحزب را در دستور کار خود دارند، اصولگرایان از یک حرکت سیاسی با برنامه حزبی و به عنوان بخشی از جامعه مدنی دور هستند.

او افزود: روش دولت سابق نظیر یارانه دادن و کمک‌های مالی همچنان بین اصولگرایان محبوبیت بالایی دارد. همین امر سبب شده پایگاه رای این طیف در مناطق محروم به واسطه وعده‌های اقتصادی و دادن بعضی بسته‌های هدایای بالا‌تر باشد و متاسفانه جناح تندرو آنها بدون محدودیت برای اهداف جناحیشان حاضرند سرمایه‌های معنوی مردم را به حراج بگذارند.

سورانه در پایان در مقایسه‌ای آماری میان میزان رای اصولگرایان در دور قبل و دور دهم تصریح کرد: میزان گرایش مردم به چنین رویکردهایی از نحوه رفتار انتخباتی آنها و رای پایینشان به این طیف کاملا روشن است و خود اعداد و ارقام گویای همه چیز هست.

کد خبر : ۳۶۲۰۳۵