خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

پلنگ‌ها بیمه می‌شوند/ گوزن زرد در معرض انقراض است/ شناسایی شکارچیان آهوی باردار دنا

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۵۹۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از بیمه شدن پلنگ ها در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید اسدالله هاشمی چهارشنبه شب در نشست رسانه‌ای در یاسوج گفت: متاسفانه دربرخی اوقات شاهد کشته‌شدن پلنگ‌ها در تصادفات و یا کشتن آنها توسط شکارچیان هستیم که سازمان محیط زیست برنامه ای برای بیمه کردن این حیوان تدوین کرده است.

وی با تشریح چگونگی بیمه پلنگ توسط یک شرکت بیمه‌ای، اظهارداشت: اگر پلنگ‌ها به دام‌ها در مناطق روستایی خسارت وارد کنند نیز خسارت آنها از طریق بیمه به صاحبان دام ها پرداخت می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: جمعیت پلنگ ها در کشور در حال رشد بوده و ما معتقدیم که رشد جمعیتی این حیوان برای ما یک سرمایه است.

هاشمی با ابراز خوشحالی خود از تکثیر جامعه پلنگ‌ها، خاطرنشان کرد: پلنگ جانوری است که در محیط حیوانی خود کنترلی و برای جامعه حیوانی مفید است.

وی در پاسخ به این سئوال ایلنا که وضعیت  جامعه گوزن زرد در کشور و کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟ با ابراز نگرانی، یادآورشد: آمار گوزن های زرد برخلاف آمار پلنگ ها روبه کاهش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه گوزن زرد روبه انقراض است و البته این روند در این استان برخلاف کشور است.

هاشمی با تشریح چگونگی نگهداری گوزن های زرد در منطقه حفاظت شده " آب سپاه دنا " ،اظهار داشت: در این منطقه جامعه آماری گوزن زرد روبه رشد بوده و باتمام توان از این گونه جانوری مواظبت می‌کنیم.

وی گفت: برای نگهداری و انتقال گوزن زرد به منطقه "آب سپاه دنا " هزینه‌های فراوانی مانند کشته شدن 2 تن از همکاران مان داده‌ایم و اکنون نیز تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم این گونه جانوری به جای دیگری انتقال داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه بدنبال گسترش منطقه حفاظت شده برای نگهداری از گوزن زرد هستیم ، گفت: آمادگی برای حضور این گونه گیاهی در منطقه حفاظتی " آب سپاه دنا " را داریم.

هاشمی در ادامه از روبه انقراض بودن 2 گونه جانوری از نوع پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: متاسفانه پرندگانی با نام های " دال و شاهین " در کهگیلویه و بویراحمد روبه انقراض هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سئوال که آیا شکارچیان متخلفی که " آهوی بارداری " را که در مناطقه حفاظت شده دنا شکار کرده بودند، دستگیر شدند یا خیر؟ اظهار داشت: با فعالیت های گسترده امنیتی، شکارچیان متخلف این پرونده شناسایی اما هنوز دستگیر نشده‌اند.

هاشمی افزود: 2 شکارچی متخلف در شکاری فاجعه بار اقدام به شکار " آهوی بارداری" کرده بودند و لاشه آن و 2 بچه آهو را که در شکم مادرشان بود به شکل تاسفباری زیر سنگ ها پنهان کرده بودند.

وی با تشریح این شکار تلخ ، خاطرنشان کرد: پرونده قضایی و انتظامی برای شکارچیان تکمیل و بعد از دستگیری ، اطلاع رسانی انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا صدور حکم حبس 3 ساله برای شکارچی "کبک دری" را منصفانه می‌دانید؟ ادامه داد: "کبک دری" از گونه جانوری نادری است که حکم قضایی راجع به این گونه ها محکمتر و شدت بیشتری نسبت به دیگر گونه‌ها دارد.

هاشمی با منصفانه و عادلانه خواندن حکم قضایی صادر شده در این ارتباط، یادآورشد: حکم حبس برای شکار " کبک دری " نشان داد که دستگاه قضایی مدافع محیط زیست است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد مورد تعرض سودجویان قرار گرفته یا خیر؟ هم ادامه داد: متاسفانه در گذشته بخش هایی از این مناطق موردتعرض سودجویان قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده و از " دشتک سی سخت " فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

هاشمی در ادامه از جایگزینی " بهپادها " به جای "بالگرد " در صیانت و حفاظت از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در آینده نزدیک خبرداد.

به گزارش ایلنا، 312 هزار هکتار از مساحت کهگیلویه و بویراحمد مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود.

در کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده، پنج منطقه شکار ممنوع، یک پارک ملی و یک ذخیرگاه زیستی وجود دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز