خبرگزاری کار ایران

نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در همایش بزرگ روز ملی شوراها:

شهرها بستر تحقق توسعه پایدار هستند

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و شهردار قزوین در همایش بزرگ روز ملی شوراها که عصر روز گذشته با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سالن اجلاس سران سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ مسعود نصرتی گفت: اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، شوراها را به‌عنوان ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور معرفی می‌کند و این نهاد به‌ظاهر کوچک، نهایت مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خویش و نمادی از اداره امور به‌وسیله خود مردم است.

نصرتی افزود: در اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به خرد جمعی و مشارکت مردمی در پیشبرد اهداف حقوق شهروندی و مدیریت شهری به‌عنوان نهادی اجتماعی و نمونه‌ای متعالی از مردم‌سالاری دینی در جامعه ایران اسلامی است.

73 درصد جمعیت شهرنشین فعلی کشور است

وی ادامه داد: با عنایت به روند رو به رشد شهرنشینی در کشور که نشان می‌دهد در سال ١٣٣٥ حدود ٣١ درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کرده‌اند و اکنون این رقم به حدود 73 درصد رسیده است، گسترش فکر و عمل شورایی به ضرورتی تاریخی و اجتناب‌ناپذیر تبدیل‌شده است و حجم عظیم و گسترده مسائل و مشکلات مختلف شهری در ابعاد کمی و کیفی و رفع این مشکلات و بهبود شرایط، مستلزم تمرکززدایی و بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های آحاد مردم و مشارکت واقعی، پایدار، دائمی و نهادینه، تشکیل انجمن‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مدنی داوطلبانه و مردمی است.

شوراها نقطه مقابل نظام‌های استبدادی هستند

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری با اشاره به این اصل که مؤمنین کارهایشان را با مشورت انجام می‌دهند، فرموده‌اند که شوراها گامی به‌سوی تحقق کامل قانون اساسی هستند و تحکیم پایه‌های انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور با تشکیل شوراها رقم خورده است. شوراهای اسلامی نقطه مقابل نظام‌های استبدادی بوده‌اند که ضمن حل مشکلات مردم، افزایش اعتماد عمومی را به همراه داشته‌اند.

شهردار قزوین گفت: از سوی دیگر سازمان بلدیه که از یادگارهای دوره انقلاب مشروطیت است و امروزه شهرداری نامیده می‌شود، به لحاظ ساختار تشکیلاتی، وظایف و عملکرد، جایگاه خاصی را در تشکیلات اداری اجرائی کشور به خود اختصاص داده است و رشد سریع شهرنشینی و پیچیدگی مسائل شهری، شهرداری‌ها را از سازمان‌های بسیط و یک وجهی به سازمان‌های مرکب و چندوجهی تبدیل نموده است.

مدیران‌ شهر‌ی هم‌زمان ده‌ها وظیفه را ‌انجام می‌دهند

نصرتی افزود: انتظارات رو به افزایش شهروندان، توسعه خدمات شهری در دنیای مدرن به مردم، رعایت حقوق شهروندی و خلق موضوعات جدید در این عرصه، طلب می‌کند که با این پدیده مؤثر و گسترده برخوردی درشان و جایگاه آن به عمل آید.

وی ادامه داد: عهده‌دار بودن وظایف متعدد، گوناگون و حتی بعضاً متضاد شهرداری‌ها در سطح کشور بی‌نظیر است. اغلب سازمان‌های اجرائی یک یا چندوظیفه مرتبط را عهده‌دارند ولی مدیران‌شهر‌ به‌طور هم‌زمان ده‌ها وظیفه را به‌انجام می‌رسانند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی تبیین کرد: در هیچ جای دنیا شهرداری‌ها بنگاه اقتصادی نیستند که نگران دخل ‌و خرج خود باشند و درآمد ثابت و مناسبی دارند درحالی‌که در شهرهای ایرانی منابع مالی محدود است و کمک‌های دولت در یک بوروکراسی پیچیده به شهرها اختصاص می‌یابد و یا اصلاً اختصاص نمی‌یابد.

شهرها بستر تحقق، توسعه پایدار هستند

شهردار قزوین ذکر کرد: بنابراین شهرداری‌ها تاکنون با حفظ استقلال مالی روی پای خود ایستاده‌اند و هیچ‌یک از مسائل و ناملایمات مانع از نقش‌آفرینی شهرداری‌ها در فرایند رشد و توسعه همه‌جانبه کشور نگردیده است تا آنجا که گاه در کنار بسیاری از دستگاه‌های دولتی در تحقق اهداف و آرمانهای ملی و فرا سازمانی خود پیشروتر از دستگاه‌های متولی اقدام کرده‌اند. نصرتی افزود: براساس آخرین دست‌یافته‌های دانش مدیریت شهری جهان و رویکردهای جدید توسعه پایدار شهرها موتور محرک توسعه پایدار هستند. همین‌طور در ارتباط با ابعاد مختلف زیست و تحقق اهداف توسعه پایدار، شهرها بستر تحقق توسعه پایدار هستند. وی خاطرنشان کرد: تصور بر این است که هرگاه ما بتوانیم شهرها را در امر توسعه تقویت بکنیم و شهرها نیز بتوانند نقش ایفا بکنند، حتماً باری را از دوش سیاستمداران در سطوح ملی برمی‌دارند.

ایران یکی از مراکز جدی گردشگری بشمار می رود

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: اگر شهرها مکانی هستند که کنش‌های فرهنگی و اجتماعی در آن‌ها اتفاق می‌افتد پس همین شهرها هستند که مردمانش در ارتباط با موضوعات سیاسی، موضوعات اجتماعی تأثیرگذارند و با این تصمیم‌گیری‌ها دولت‌ها و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند و آن‌ها در حقیقت در تعامل با شرایط فرهنگی شهر، مدیریت کلان کشور را بر عهده‌دارند و خود شهرها هم می‌توانند تأثیرات مستقیم را در امر توسعه انجام دهند. ایران یکی از مراکز جدی گردشگری و یکی از مراکز جدی فرهنگی جهان بوده و هست و توسعه این امر نیز بسیار بااهمیت، بنابراین درخواست ما از آقای رئیس‌جمهور این است که تأکیدی داشته باشند. نسبت به اینکه شهرها با کمترین منابع می‌توانند اشتغال‌زایی و رونق ایجاد کنند و نسبت به ارتقاء کیفیت سکونت برای شهروندان جلودار باشند و با این پشتیبانی در امر شکوفایی قدم بردارند.

نصرتی اظهار کرد: به‌طور مثال برای تحقق سیاست پیشرو بودن صنعت گردشگری برای سال 95 در کشور، شهرداری‌ها بزرگ‌ترین نقش را در توسعه گردشگری شهری خواهند داشت چراکه در سازمان‌دهی و شکل‌دهی به شهر، در پرتو اختیارات و مدیریت قوی که از آن برخوردارند، اقدامات جدی برای جذب گردشگران به عمل می‌آورند و با ایجاد سازمان‌دهی منظم و بازسازی چینی‌جاها و فضاهای تاریخی و طبیعی اقدام به جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می‌کنند.

کالبد و روح و محتوای شهرها هماهنگ نیستند

وی افزود: مشکل بزرگ دیگری که اکنون شهرهای ما از آن رنج می‌برند، هماهنگ نبودن بین کالبد و روح و محتوای شهرهاست. شهردار قزوین ادامه داد: درحالی‌که روح و جان‌مایه کشور، ایرانی- اسلامی است اما سازه‌ها و نمادها به‌عنوان کالبد فیزیکی شهرها با این محتوا همخوانی‌ ندارند و جان‌مایه توجه به معماری ایرانی – اسلامی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی است که مقام معظم رهبری بر عهده مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری‌ها قرار داده‌اند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی که دولت تدبیر و امید با تکیه بر ابزار مذاکره، در عین حفظ کرامت و اقتدار، ایران را در تعامل و ارتباط سازنده با جهان قرار داده است، پدیده جهانی‌شدن باعث به وجود آمدن فرصت‏ها و چالش‏های فرامرزی و به‌تبع آن مفهوم حکمرانی جهانی شده است که در این راستا ‏شهرهای جهانی سعی می‏کنند با ابزار دیپلماسی شهری، میزان مشارکت و همکاری‏های بین‏المللی خود را در موضوعات جهانی بالا ببرند تا از این طریق موقعیت برتری را در سیاست‌گذاری جهانی کسب کنند حضور شهرداری‌های کشور در این عرصه قابل‌تأمل و تقدیر است .

شهرداری ها در عرصه بین المللی حضور یابند

وی ادامه داد: در این راستا هر شهر به‌تناسب ظرفیت و توان خود اقدام کرده است. تشکیل اتحادیه همبستگی راههای آبی و خاکی جاده ابریشم توسط 11 شهر از 11 کشور با اهداف کلان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ... و یا رقابت در برنامه ابتکار عمل، شکوفایی شهری که در میان 64 شهر از 38 کشور، پایلوت جهانی شکوفایی شهری از ایران انتخاب می‌شود و یا دبیرخانه دائمی مجمع جهانی شهرهای اسلامی برای مدیریت و رهبری شهرهای اسلامی و همچنین مجمع شهرداران آسیایی که با تعامل و مدیریت شهرها در ایران مستقر و فعال می‌شود. نمونه‌هایی است از حضور شهرهای ایران در عرصه‌های بین‌المللی.

نصرتی بیان کرد: اعتقاد ما این است که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می‌خواهد. اقتصاد مقاومتی یک فرایند فراگیر و پویاست و لازم است تمامی ارکان مدیریت کشور ازجمله مدیریت شهری و شهرداری‌ها با تدوین و اجرای تدابیر و راهکارهای کاربردی در این راستا گام برداشته و سهم خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

کد خبر : ۳۶۶۰۳۰