خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور :

اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ در اولویت کار دولت است

asdasd
کد خبر : ۳۶۷۴۷۳

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید در اقتصاد کشور همه‌کاره باشد گفت: باید سوءاستفاده‌چی‌ها از اقتصاد کنار بروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، اسحاق جهانگیری صبح سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی لرستان با اشاره به اجرای خط اتیلن غرب کشور اظهار داشت: از طریق این خط همه استان‌هایی که در مسیر قرار دارند از ظرفیت‌های خط اتیلن غرب بهره مند شدند.

وی ادامه داد: این در حالی است که قبلا فقط ما شاهد بهره مندی استان‌های ساحلی و چند استان دیگر از صنعت پتروشیمی بودیم که با اجرای خط اتیلن غرب استان‌های کردستان، لرستان، کرمانشاه و غیره از این خط لوله الان بهره‌مند می شوند.

جهانگیری با بیان اینکه این خط اتیلن باعث شده که بخش زیادی از مطالبات استان‌های مسیر رفع شود یادآور شد: می‌توان با این مجتمع پتروشیمی که در لرستان ایجاد شده این استان به خود متکی و به استانی صنعتی تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از یک طرف می‌توان در استان نیروهایی را تربیت کرد که خودشان تبدیل به کارآفرین و سرمایه گذار در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی شوند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های صنعتی کوچک و نقش آن‌ها در ایجاد اشتغال افزود: با این‌حال اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی در اولویت کار دولت است چون ادامه حیات  واحدهای صنعتی کوچک مستلزم تولید واحدهای صنعتی بزرگ است از این‌ رو احداث این واحد هیچ‌گاه از دستور کار دولت خارج نمی‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: برخی‌ تلاش می‌کنند که دو خوروساز بزرگ کشور را به بهانه اینکه ضررده هستند به تعطیلی بکشانند در حالی که امروز قطعه‌سازان زیادی در اقصی نقاط کشور به‌ واسطه این دو شرکت خودروساز مشغول به فعالیت هستند.

وی  بیان کرد: سرمایه‌گذاری در واحدهای بزرگ هیچ‌ وقت از دستور کار ما خارج نمی‌شود از این‌ رو برنامه دراز مدت ما در حوزه نفت و پتروشیمی تولید 70 میلیارد دلار محصول است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اقدام وزیر نفت برای پیش‌بینی اجرای خط اتیلن هزار و 700  کیلومتری عسلویه به غرب کشور افزود: این اقدام یک کار نو در کشور بود که منجر به ایجاد واحدهای پتروشیمی در کنار این خط شد چون در گذشته واحدهای پتروشیمی در سواحل و برخی از استان‌ها که مواد خام را در اختیار داشتند، وجود داشت اما با این خط استان‌هایی مانند لرستان، کردستان، کرمانشاه، مهاباد و میاندوآب از نعمت پتروشیمی بهره‌مند شدند.

وی عنوان کرد: پاسخ دادن به برخی از مطالبات مردم سخت است چرا که آن‌ها می‌خواهند واحدهای بزرگ صنعتی در شهرهایشان ایجاد شود که این نیازمند وجود منابع اولیه است.

جهانگیری با اشاره به اینکه خط اتلین غرب کشور این امکان را برای دسترسی دیگر استان‌ها به مواد اولیه به وجود آورده بیان کرد: زمانی که استاندار اصفهان بودم خیلی فکر می‌کردم که چرا اصفهان صنعتی شده و برخی دیگر از استان‌ها این فرصت را نیافته‌اند.

وی گفت: نه مشکل اشتغال استان لرستان با این پتروشیمی حل می‌شود و نه مشکل اشتغال استان اصفهان با ذوب‌آهن حل‌ شده است اما آنچه سبب صنعتی شدن اصفهان شده این است با تأسیس شرکت ذوب‌آهن فرهنگ کار و اشتغال در این استان با کمک جوانانی که در این صنعت مشغول شدند فراهم شد.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: اعتقاد داریم جوانانی که امروز در پتروشیمی لرستان مشغول به کار شده‌اند در آینده‌ای نه‌ چندان دور به‌ عنوان مشاوران و کارآفرینانی بزرگ می‌توانند در مشکل بیکاری استان و صنعتی شدن آن نقش ایفا کنند.

وی افزود: پتروشیمی لرستان می‌تواند منجر به احداث صدها کارخانه در این استان شود و در واقع این امر نیز با استفاده از مواد تولید شده در شرکت پتروشیمی قابل تحقق است.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید مواد اولیه تولیدشده در پتروشیمی لرستان به دیگر محصولات تبدیل‌ شده و از خام فروشی آن جلوگیری شود عنوان کرد: به‌ طور یقین این اقدام منجر به افزایش ارزش‌افزوده، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه لرستان از هر حیث شایستگی و استعداد لازم را برای توسعه دارد  بیان کرد: استان لرستان به‌ واسطه برخورداری از آب‌ و خاک مناسب و نیروی انسانی زحمت‌کش و تحصیل‌کرده می‌تواند به یکی از استان‌های پیشرفته کشور تبدیل شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت اعتقاد راسخ به حمایت از بخش خصوصی واقعی که به دنبال رانت و سو استفاده نیست دارد گفت: دولت با تمام توان از بخش خصوصی که ظرفیت خود را برای پیشرفت کشور به کار می‌گیرد و به این افتخار می‌کند.

وی با اشاره به جهت‌گیری دولت و تأکید رهبر انقلاب برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تصریح کرد: نباید به‌ گونه‌ای عمل کنیم که بخش خصوصی رغبت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست دهد.

جهانگیری به تعبیر مقام معظم رهبری در مورد بخش خصوصی در دیدار اخیر با کارگران اشاره و گفت: به فرموده معظم له بخش خصوصی به‌ جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها پول خود را در چرخه تولید انداخته و به بخش تولیدی و اشتغال‌زایی کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رقم بزرگی برای ساخت پتروشیمی لرستان هزینه شده است، تأکید کرد: یکی از اقدامات خوب دیگر وزیر نفت این بوده است که مدیرعامل پتروشیمی را از میان زنان انتخاب کرده و مطمئن هستیم اگر وی موفق شود، خانم‌ها مدعی می‌شوند که می‌توانند بخش صنعت را به‌ خوبی اداره کنند.

جهانگیری با بیان اینکه کار طراحی پتروشیمی لرستان کار پیچیده‌ای بوده که توسط مهندسان ایرانی انجام‌ شده است عنوان کرد: زمانی مهندسان خارجی کار طراحی و اجرای واحدهای صنعتی را انجام می‌دادند اما امروز شاهدیم که مهندسان کشورمان دست‌ به‌کار بزرگی با طراحی و اجرای واحدهای پتروشیمی نظیر پتروشیمی لرستان زده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کسانی که پیشرفت‌های کشور را کوچک می‌شمارند به این ملت ظلم می‌کنند، گفت: بخشی از کارهای بزرگ انجام‌ شده در کشور در دوران تحریم انجام‌ شده و این بیانگر این است که ما دانشگاه‌های نیروی انسانی خوب و مستعدی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز