خبرگزاری کار ایران

عباس عراقچی در کرج عنوان کرد:

ثمرات برجام زمان‌بر است/ مراقب باشیم در زمین امریکا بازی نکنیم

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: انتظار می‌رفت برجام به عنوان موضوعی ملی دستاوریز جناح‌بندی‌های سیاسی نشود و این دستاورد بزرگ، در موضوع‌های کوچکی مانند سوئیفت محدود نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، سید عباس عراقچی، در جلسه شورای اداری استان البرز گفت: برجام سند افتخاری است که بیش از دو سال مذاکره فشرده با نظارت رهبری و شورای عالی امنیت ملی در قالب سندی ۱۵۰ صفحه‌ای شامل مسائل فنی و هسته‌ای، حقوقی و تحریم‌ها با تأیید رهبری محقق شد.

کمک برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه

عراقچی، با بیان اینکه اراده ما در برجام بر امریکایی‌ها غلبه کرد افزود: برجام کامل است و در صحنه اجرا با مشکل مواجه نیست، به عنوان دستاورد یک مذاکره و دستاوردی که توانست اهداف ما را محقق سازد سند قابل اتکایی است.

وی با بیان اینکه برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه کمک کرد افزود: یکی از مهم‌ترین موضوع‌های ملی که ارتباط مستقیم با منافع ملی داشت، خیلی روشن روی میز گذاشته شد و همه صریح راجع به آن صحبت کردند و تمامی اقشار با برجام در جو معقول دخیل شدند.

به رسمیت شناختن غنی‌سازی هسته‌ای ایران 

معاون وزیر امور خارجه، با اشاره به برخی ابهامات درباره تحقق برجام گفت: سیاست امریکا غنی‌سازی صفر بود و ما می‌گفتیم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، آیا ما غنی‌سازی را کنار گذاشتیم؟ خیر، غنی‌سازی ما کماکان ادامه دارد و اکنون آنها این موضوع را پذیرفته‌اند که جمهوری اسلامی غنی‌سازی خود را تداوم بخشد، اکنون تولیدات جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و حتی از ما خریداری می‌کنند و در مقابل به ما کیک زرد نیز فروخته‌اند.

عراقچی افزود: در حالی که آنها فعالیت رآکتور آب سنگین را برای ایران نمی‌پذیرفتند، اما در عمل، فعالیت نیروگاه اراک ادامه پیدا کرد، در حالی که پیش بینی می‌شد کارخانه آب سنگین تعطیل شود اما اکنون به کار خود ادامه می‌دهد و محصولات آن را از ایران می‌خرند و به آن مشروعیت بخشیده‌اند.

وی افزود: در حالی که شورای امنیت می‌گفت فعالیت‌های راکتور و... ممنوع است، اما غنی‌سازی ما را قبول کردند و همه کشور‌ها نیز تشویق شدند که از نیازهای خود را در این زمینه از ایران خریداری کنند.

ثمرات برجام زمان‌بر است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشاهده آثار و ثمره مذاکرات که‌‌ همان میوه‌ها و دستاوردهای برجام است، نیازمند گذشت زمان است، دراین باره نیز تحلیل‌هایی را ارائه داد و گفت: برای اینکه نتایج عملی رفع تحریم‌ها در زندگی اقتصادی و روزمره دیده شود، برخی نکات وجود دارد، اول اینکه بازگشت تحریم به وضعیت قبل زمان‌بر است، به عنوان نمونه با توافق ژنو تحریم نفت سرجای خود ماند اما با اجرایی شدن برجام، تحریم‌های نفت هم برداشته شد، برای اینکه ما بازار خود را با دیگر در مجامع جهانی پیدا کنیم باید اندکی فرصت وجود داشته باشد تا بعد از گذشت ۱۰ سال به روال پیشین باز گردیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: هر چند موقعیت ما قبل از تحریم‌ها هم شرایط مطلوبی نبوده است، بنابراین تمامی این عوامل زمان می‌برد اما ما باید تلاش کنیم تا این زمان را کوتاه‌تر کنیم. برجام فقط موانع را برداشته است و در ادامه راه، همت و برنامه ریزی و زمان می‌خواهد.

عراقچی درباره حضور سرمایه‌گذاران بعد از برجام نیز بیان کرد: برای اینکه از ثمرات برجام استفاده ببریم باید فضای اطمینان بخش برای تجار و سران اقتصادی در دنیا بوجود بیاوریم، هر کشوری که می‌خواهد سرمایه‌گذاری و تجارت کند به دنبال سودبری است، اگر تردید کند که این فعالیت اقتصادی سودمند نیست و در این سرمایه‌گذاری دچار مشکلات متعدد می‌شود، مردد خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم فضای اطمینان بخش ایجاد شود و فعالان اقتصادی رغبت حضور برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. در ایجاد این فضا خود ما بیش از همه مسئول هستیم، طرف مقابل به دنبال تخریب فضا هستند، تعبیر مقام معظم رهبر در دیدار با کارگران در این زمینه مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در مقابل سیاست ایران هراسی باید سیاست ایران دوستی ایجاد کنیم

معاون وزیر امور خارجه درباره پروژه ایران هراسی علیه ایران و سیاست امریکا در این زمینه نیز بیان کرد: ما در مقابل سیاست ایران هراسی باید سیاست ایران دوستی ایجاد کنیم و نباید به ایران هراسی دامن بزنیم، هر آنکه در داخل به این قضیه دامن بزند و مانع حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی در کشور شود در زمین امریکا بازی کرده است.

عراقچی افزود: ما باید شرایط اقتصادی را به نحوی ایجاد و معرفی کنیم که سرمایه‌گذاران و تجار وارد کشور شوند. باید شرایطی فراهم کنیم تا تاجر اطمینان پیدا کند، با قوانین شفاف، اطلاع‌رسانی دقیق شود و فضای اطمینان‌بخشی که همه در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه اکنون همه اذعان دارند که جمهوری اسلامی کشوری رو به رشد است گفت: جمهوری اسلامی از جهت پایه‌های دفاعی و گفتمانی قوی است، در این مدت پایه‌های اقتصادی کمی سست بوده و برجام شرایطی را فراهم خواهد کرد که ما به لحاظ اقتصادی نیز قدرت‌مند شویم و جموری اسلامی با رفع موانع اقتصادی به بازیگر بزرگ منطقه تبدیل شود.

اقتصاد مقاومتی برون‌زا و درون‌گرا است

وی با اشاره به به موضوع اقتصاد مقاومتی در راهبرد اجرای آن در شرایط پسابرجام افزود: انتقال تکنولوژی و اقتصاد دانش محور، رشد اقتصاد در عین گسترش روابط از الزامات اقتصادی است، از سویی اقتصاد مقاومتی انزواگرا نیست و با دنیا تعامل دارد، برون‌زا و درون‌گرا است، با دنیا ارتباط برقرار می‌کند و به موازات آن موانع بیرونی تأثیری بر آن نخواهد داشت، ما باید به این قدرت برسیم که شرایط برجام، وفاق ملی ایجاد کند.

عراقچی همچنین بیان کرد: مسئله‌ای که در برجام وجود دارد موضوع تداخل تحریم‌های برداشته شده و برداشته نشده است، در حال حاضر برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای هنوز وجود دارد.

بخش عمده‌ای از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در روابط دو جانبه ایران و امریکا مذاکره نکردیم و فقط درباره مسئله هسته‌ای مذاکره شده و بخش عمده‌ای از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

وی افزود: خباثت طرف‌های امریکایی ادامه دارد، آنها تحریم‌ها را برداشته‌اند اما دشمنی‌ها سر جای خود باقی است. ایرادی که خیلی از منتقدان دارند اینکه چرا خصومت‌ها بیشتر شده است؟ این در حالی است که دشمنی‌ها تغییری نکرده است.

عراقچی ادامه داد: امروز همه متفق القول هستیم که قریب ۱۲ سال درگیر یک جنگ تمام عیار از تمامی ابعاد با غربی‌ها در موضوع هسته‌ای بوده‌ایم، آنها همه توان سیاسی، اقتصادی و... را بکار گرفتند و ما مقاومت کردیم، در این سال‌ها، انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست در تمامی مقاومتی‌های چندین ساله متبلور بود، همه فشارهایی را که تحمل کردیم، برای این بود که انرژی هسته‌ای را برای کشور تثبیت کنیم.

به دنبال تثبیت انرژی هسته‌ای برای کشور بودیم

وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند ایران میوه‌های برجام را تا جایی که امکان پذیر است، کمتر استفاده کند افزود: ما در روز اول دنبال سوئیفت و... نبودیم، به دنبال هدف بزرگی بودیم تا انرژی هسته‌ای، انرژی راهبردی را برای کشور تثبیت کنیم و در همه عرصه‌ها این شعار را فریاد زدیم.

عراقچی، با تشریح برخی از جزئیات برجام تصریح کرد: طبق ضمیمه شماره ۳ برجام، همکاری با جمهوری اسلامی همکاری در تمام زمینه‌ها و فرا‌تر از انرژی هسته‌ای، تثبیت اراده ما بر اراده امریکایی‌ها بوده است.

وی افزود: در اجرای برجام، غنی‌سازی حتی یک روز هم متوقف نشد، هر چند در طول این سال‌ها احتیاجی به آن نداشتیم اما زیر بار حرف زور هم نمی‌رفتیم و علاوه بر تثبیت غنی‌سازی هسته‌ای، اراده خود را نیز تثبیت کردیم.

دستاورد دوم برجام، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود

عضو تیم ارشد مذاکره کننده هسته‌ای دستاورد دوم برجام را لغو قطعنامه‌های شورای امنیت خواند و گفت: این قطعنامه‌ها در طول ده سال گذشته که ما با غربی‌ها در موضوع هسته‌ای وارد گفت‌وگو شدیم این بود که در موضوع هسته‌ای، تکنولوژی‌های خود را قوی می‌کردیم و آنها هم تحریم‌ها را جلو می‌بردند، از شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌هایی را علیه ما بکار گرفتند که بر اساس فصل هفت منشور (جمهوری اسلامی تهدید در صلح بین الملل) تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: منشوری که قوانین آن الزام آور در اجرا بود، به نحوی که ما را زیر فصل هفت بردند و ایران توسط شورای امنیت کشور تهدیدگر محسوب می‌شد؛ اما در مذاکرات جمهوری اسلامی توانست از ذیل فصل هفت سالم و با برنامه هسته‌ای بیرون بیاید، از زیر سایه قطعنامه‌هایی نظیر ۱۹۲۹ که مجوز حمله نظامی به ایران بود و در هیچ باوری نمی‌گنجید.

عراقچی خاطرنشان کرد: طبق قطعنامه فصل هفت به لحاظ سیاسی در عرصه بین‌المللی فعالیت موشکی ممنوع اعلام شد اما ما در برابر هیچ کدام کوتاه نیامدیم و آنها مجبور شدند تا خود، قطعنامه‌ها را لغو کنند.

وی گفت: آنچه شورای امنیت و اتحادیه اروپا متفق القول بر آن اذعان داشتند لغو همه تحریم‌ها در فصل انرژی هسته‌ای بود که از دستاوردهای بزرگ برجام می‌توان عنوان کرد.

عراقچی با اشاره به اظهارات معاون وزیر امور خارجه یکی از کشور‌ها در جریان مذاکرات افزود: آنها ایرانیان را نابغه قلمداد می‌کردند از این حیث که توانستند، از شورای امنیت حق غنی‌سازی را گرفته و ما به ازا، تحریم‌های خود را هم بردارند.

وی اطمینان خاطر به طرف مذاکره کننده را امتیاز جمهوری اسلامی در موضوع مذاکرات برشمرد و گفت: ما در مقابل تمامی شروط‌های خود با طرف مقابل اطمینان خاطر دادیم که ایران به سراغ بمب اتمی نخواهد رفت بمب اتمی که طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام نخواهد رفت.

وی افزود: ما این اطمینان را با محدودیت‌های موقتی در برنامه‌ها و نظارت‌های بیشتر به طرف مقابل ارائه دادیم. این محدودیت‌ها باعث محدود شدن هیچ نیازی در کشور نمی‌شود و تا سالیان سال تداوم خواهد داشت.

معاون وزارت امور خارجه گفت: ما هر محدودیتی را قبول کردیم زمان‌دار بوده و در این چند سال نیازی هم در کشور تعطیل نشده و در کنارش فعالیت‌های هسته‌ای متعددی نیز در قالب همکاری‌ها ایجاد شده است.

قدرت نظامی شرط موفقیت در عرصه بین‌المللی

وی در ادامه تشریح دستاوردهای برجام گفت: هیچ کشوری در عرصه بین‌المللی موفق نمی‌شود مگر اینکه قدرت نظامی داشته باشد؛ ما این قدرت را در کشور ایجاد کردیم تا در مذاکرات موفق شویم، ما زمانی توانستیم در مذاکره دشمن را وادار به امتیاز دادن کنیم که آنها مطمئن شدند که توان جنگ نظامی با جمهوری اسلامی را ندارند.

عراقچی افزود: این توان نظامی ما بود که آنها را از جنگ ناامید کرد و پای میز مذاکره کشاند، از سویی تحمل و مقاومت مردم موجب این امر در طول ۱۰ سال گذشته بوده است. دور زدن تحریم‌ها و نا‌امید شدن از اثر بخشی آثارش موجب شد تا آنها پای مذاکره حاضر شوند.

تاثیر نقش دانشمندان هسته‌ای در تحقق برجام انکار نشدنی است

وی با مهم عنوان کردن نقش دانشمندان هسته‌ای در تحقق برجام گفت: اگر نبود توانایی علمی ما در عرصه هسته‌ای و اگر نبودند دانشمندان که سطح غنی‌سازی را تا ۲۰ درصد بالا ببرند در برجام موفق نمی‌شدیم، آنها حق بزرگی بر گردن ما دارند آنها بودند که در عرصه میدانی توانایی‌های کشور را تثبیت کردند تا توانستیم در عرصه بین‌المللی این مهم را به تثبیت برسانیم.

عراقچی با اشاره به نقش دیپلمات‌ها و مذاکرات دو جانبه افزود: توانایی دیپلماتیک ما خواسته‌های جمهوری اسلامی را به دستاورد‌ها و ثروت تبدیل کرد و مجموعه این توانمندی‌ها برجام را رقم زد.

لغو تحریم‌ها دو مرحله دارد

وی با اشار ه به روند برداشته شدن تحریم‌ها گفت: لغو تحریم‌ها دو مرحله دارد، نخست اینکه قوانین تحریم‌ها برداشته شود و در صحنه عمل نیز خود را نشان دهد، آنچه ۵+۱ متعهد بوده اینکه تحریم‌ها را بردارند که این کار را انجام دادند و تمامی تحریم‌ها را لغو کردند.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به آثار برجام و برخی اظهارات در خصوص قراردادهای امضا شده بر روی کاغذ نیز گفت: آنچه از لغو تحریم‌ها روی کاغذ مطرح می‌شود، این است که تمامی اسناد مالکیتی ما در مذاکرات ارزشمند است، چرا که قطعنامه شورای امنیت و اروپا است.

کد خبر : ۳۶۸۵۱۲