خبرگزاری کار ایران

اصغری مطرح کرد:

کاهش 25 درصدی صادرات استان‌مرکزی به دلیل نبود زیرساخت‌های گمرکی

نبود تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب گمرکی در استان، مهمترین مشکلی است که سبب نارضایتی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی برای انجام امور مربوط به صادرات و واردات شده است.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌مرکزی ضمن تاکید بر این موضوع گفت: با وجود اینکه بحث اختصاص زمین مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گمرکی، تاکنون در جلسات و کارگروه‌های مختلف استانی مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل‌توجهی نرسیده است.

اصغری با اشاره به سیاست و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تعرفه واردات حدود 2300 قلم کالا به منظور حمایت از تولید داخلی و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: حدود 7350 ردیف تعرفه کالایی در گمرکات کشور وجود دارد که هدف از افزایش تعرفه واردات این اقلام کالایی این است که شرایط و زمینه را برای واردات انواع کالاهای مصرفی و ساخته شده بیشتر فراهم کنیم و بتوانیم گامی برای حمایت از تولید و صنعت داخلی برداریم.

وی از کاهش 25 درصدی میزان صادرات سال 94 استان در مقایسه با سال 93 خبر داد و بیان داشت: ارزش ریالی صادرات انواع محصولات در سال‌گذشته بالغ بر 850 میلیون دلار بوده که متاسفانه به دلیل مشکل فراهم نبودن زیرساخت‌های گمرکی حدود 30 تا 35 درصد امورات مربوط به این میزان صادرات در خارج از استان انجام می‌شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، میزان واردات را نیز در سال 94 بالغ بر 250 میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی، ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز را از گمرکات خارج از استان وارد می‌کنند نمی‌توان تحلیل و آمار مقایسه‌ای دقیقی درباره وضعیت تجارت(صادرات و واردات) در استان ارائه داد.

اصغری ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، صادرات انواع محصولات پتروشیمی، شمش آلومینیوم و نفت‌پاسارگاد با کاهش مواجه بوده اما در زمینه صادرات انواع گل و گیاه و فرآورده های آن، شیشه جام، شیشه ظروف، محصولات ساختمانی و انواع محصولات غذایی با رشد مواجه بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تاثیرات و نتایج حضور هیئت‌های تجاری خارجی در استان تصریح کرد: سال گذشته از نظر حضور هیئت‌های خارجی با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده‌ایم و با حدود 63 کشور مراوده تجاری صورت گرفته است.

اصغری افزود: معرفی توانمندی و پتانسیل‌های موجود در استان از مهمترین اهداف حضور هیئت‌های تجاری و اقتصادی دیگر کشورها در استان‌مرکزی است تا بتوانیم زمینه و بستر مناسب را برای ایجاد ارتباط و سرمایه‌گذاری مشترک فراهم کنیم. البته نقش مدیران شرکت‌های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ داخل استان در ایجاد تعامل و ارتباط مناسب با این هیئت‌ها بسیار ضروری است و تشکل‌های بخش‌خصوصی نقش مهمی در این ارتباط دارند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌مرکزی با اشاره به حضور اخیر هیئت بلند پایه اقتصادی از ایالت اتریش سفلی در استان اظهار داشت: کشور اتریش دارای رتبه سوم یا چهارم صادرات محصولات به ایران است که عمدتا شامل خط تولید ماشین‌آلات، تکنولوژی و فناوری است و این‌گونه نبوده که فقط شامل صادرات انواع کالاهای نهایی و مصرفی باشد اما باید توجه داشت تجارت یک جاده دو طرفه است و باید این نوع کالاها را هم شامل شود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: با توجه به شرایط و دوره جدید اقتصادی پس از اجرای برجام، افزایش حضور و پذیرش هیئت‌های تجاری به استان از اهداف و برنامه‌های مهم ما در سال‌جاری است که امیدواریم به سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید کالاهای صادرات محور و همچنین انتقال ماشین‌آلات و تکنولوژی مورد نیاز منجر شود.

کد خبر : ۳۶۸۷۰۲