خبرگزاری کار ایران

رئیس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی مهاباد خبرداد؛

مجتمع پتروشیمی مهاباد برای 800 نفر زمینه اشتغال‌زایی فراهم کرده است

رئیس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: مجتمع پتروشیمی مهاباد هم‌اکنون برای 800 نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر به طور غیرمستقم زمینه اشتغال‌زایی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مهاباد، «مسعود جعفری» گفت: پروژه مجتمع پتروشیمی مهاباداز ۱۵ اردیبهشت سال ۸۹ آغاز و در ۲۰ دی ۹۴ واحد پلی‌اتیلن آن به بهره‌برداری و به مرحله تولید رسید. 

وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی این مجتمع ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک و سنگین بوده و حجم سرمایه‌گذاری آن ۲۵۰ میلیون یورو در بخش ارزی است. 

جعفری حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ملی را ۲۵۲ میلیون یورو در بخش ارزی و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام وبه فروش بازرگانی این مجموعه اشاره و اظهار داشت: ترکیه یکی از مشتری‌های بزرگ پلی اتیلن هست که در کنار آن می‌توان به چین، هندوستان و روسیه اشاره کرد. 

 صنعت پتروشیمی یکی از صنایع در حال رشد بوده و به موتور محرکه توسعه صنعتی کشورهای منطقه تبدیل شده واین موضوع سبب جلب نظر برنامه‌ریزان و سیاستگذاران توسعه صنعت پتروشیمی نسبت به مشارکت دادن سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به احداث واحدهای تولید پلی‌اتیلن شده است. 

پلی‌اتیلن برای نخستین مرتبه به طور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی سنتز شد، وی در سال ۱۸۹۸ همگام حرارت دادن دی‌آزومتان ترکیب مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که بعد‌ها پلی‌اتیلن نام گرفت که خود یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین پلیمر‌ها است. 

پلی‌اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد و در این زمینه یکی از مصارف عمده پلی‌اتیلن سنگین، استفاده از آن در قالب بادی است که معمولا برای تولید بطری‌های شیر، ظروف مواد شیمیایی خانگی، ضدیخ، مواد شیمیایی سفیدکننده، روغن موتور، لوازم آرایشی و مخازن سوخت اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از سوی دیگر تولید فیلم پلاستیکی بیشترین کاربرد پلی‌اتیلن سبک خطی را تشکیل می‌دهد و در این رابطه، فیلم‌های نازک پلی‌اتیلن نسبتا شفاف بوده و در برابر پارگی و سوراخ شدگی بسیار مقاوم هستند و کاربردهای متنوعی در زمینه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، ظروف مواد شیمیایی مایع و جامد، جعبه‌های نوشابه و آبمیوه، بشکه‌ها و انواع کیسه‌ها دارند.

کد خبر : ۳۷۰۳۱۹