خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی البرز مطرح شد

ضرورت فعال‌تر شدن گمرکات البرز در صادرات تولیدات استان/ لزوم توسعه مسئولیت‌های بخش‌خصوصی

استاندار البرز بر ضرورت انجام نشدن صادرات و واردات استان از دیگر گمرکات کشور و هرچه فعال‌تر شدن خدمات گمرکی در البرز تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در البرز، سید حمید طهایی در سی و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی البرز گفت: با واگذاری پیگیری بخشی از مشکلات بخش‌خصوصی توسط اتاق‌بازرگانی انتظار می‌رود نمایندگان عضو پارلمان بخش‌خصوصی به صورت موردی کلیه دغدغه‌های واحدها را بررسی کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع توسعه واردات و صادرات در استان، با انتقاد از اینکه نباید کالاهای استان از مراکز  گمرکی سایر استان‌های همجوار صادر شود، گفت: صادرات و واردات کالاهایی که در استان تولید می‌شود باید از گمرک‌البرز خروجی داشته و اداره کل گمرک نیز در این زمینه همراهی‌های لازم را اعمال کند.

طهایی با بیان اینکه دولت دنبال چابک‌سازی امور سازمانی و مدیریتی خود است، گفت: تا جایی که امکان دارد باید به سمت واگذاری خدمات به سایر بخش‌ها و برون‌سپاری پیش برویم، نگاه دولت نیز همین است که واگذاری امور غیر حاکمیتی را به منظور رسیدگی به مسائلی مهم تر در دستور کار داشته باشیم که در استان نیز تحقق آن در دست مطالعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه لازم است مدیران دستگاه‌ها، هرچه سریع‌تر نمایندگان خود را در پنجره واحد استان نیز معرفی کنند، افزود: بنای ما بر این است که حجم مراجعات در بحث امور تجاری و اقتصادی به دستگاه‌ها کاهش پیدا کند، در این زمینه نیاز است نمایندگان واحدها حضوری فعال داشته و بخشی از مسائل حوزه گمرک و سرمایه گذاری خارجی را حل و فصل کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نگاه دولت واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی لازم است تحرک بیشتری پیدا کند. ستاد اقتصاد مقاومتی استان برنامه کلی خود را در این چارچوب تدوین کرده است. بر این اساس از اتاق می‌خواهیم تا با پیش‌بینی کارشناسان خبره در بحث مسائل بخش‌خصوصی، مشکلات و دغدغه را بررسی، رصد و خروجی آن را گزارش کار دهد.

طهایی با بیان اینکه واگذاری بخشی از اختیارات به اتاق‌بازرگانی، گامی عملیاتی در مسیر تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی در استان است، گفت: با واگذاری بخشی از اختیارات به اتاق بازرگانی که متشکل از نمایندگان صنف‌های متعدد اقتصادی است، بخش‌خصوصی و اتاق از قدرت مانور عملیاتی بیشتری برخوردار خواهد شد و یاری‌گر دولت در رفع بخشی از مسائل خواهد بود.

استاندار البرز با تأکید بر لزوم توجه به امر آموزش کارشناسان اتاق‌بازرگانی و تقویت این نهاد افزود: ضرورت دارد اتاق با به کارگیری کارشناسان آموزش‌دیده و زبده مالیاتی، حسابرسی و... تمامی امور را ثبت و ضبط و با تیم‌های مشورتی در جهت رفع مشکلات حرکت کند.

طهایی با اشاره به گشایش دروازه‌های اقتصادی و گسترش تعاملات با سرمایه‌گذاران خارجی، موفقیت در مذاکرات اقتصادی و تجاری را مستلزم اشراف به قوانین مذاکره دانست و تصریح کرد: تقویت مهارت فن مذاکره و آگاهی به قوانین حقوقی در انعقاد قراردادهای همکاری مشترک موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اتاق بازرگانی به عنوان اصلی‌ترین کانون مراودات خارجی آموزش  قوانین تجاری کشورهای خارجی و سیاست‌های کلی در مبادلات اقتصادی را در دستور کار قرار دهد تا ماحصل همکاری‌های مشترک ما با کشورهای خارجی به نفع هر دو طرف باشد.

وی در رابطه با گام‌های که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی پیرامون مسائل صنایع برداشته شده، گفت: این ستاد تاکنون بیش از 200 پرونده واحدهای صنعتی نیمه فعال را بررسی کرده و بخشی از مسائل را که در جهت برون‌رفت از وضعیت موجود است، پیشنهاد می‌دهد، فعالیت‌های این ستاد به نحوی بوده که در مسیر روق اقتصادی و کمک به واحدهای مشکل‌دار تصمیم‌سازی کرده است.

طهایی با اشاره به اینکه باید از کمیت‌ها به سمت کیفیت در خدمات پیش برویم، افزود: کاهش تعداد جلسات و به جای آن بالا بردن سطح کیفی نشست‌ها و گردهمایی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا خروجی تصمیم‌گیری‌ها در مسیر تحقق شعار سال "اقدام و عمل"، باشد.

کد خبر : ۳۷۱۱۷۹