خبرگزاری کار ایران

بهره‌برداری موزه آب در اراک

کد خبر : ۳۷۱۹۱۱

روز دوشنبه موزه‌آب در مراسمی با حضور معاون عمرانی استانداری استان مرکزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسئولان موزه آب اراک در موزه مفاخر به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در مراسم آیین بهره‌برداری موزه آب روز دوشنبه بیان کرد: آب یک عنصر مقدس است که باید در تمام زمینه‌ها به آن توجه کرد و یک جایگاه مهم برایش تعریف کنیم.

حسینی افزود: در بسیاری از استان‌ها موزه آب وجود دارد که شاخص‌ترین آن در استان یزد است.

در ادامه معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این مراسم بیان کرد: تاکنون 32 هزار قنات شناخته شده که از این تعداد 11 قنات به ثبت‌جهانی رسیده و قنات ابراهیم‌آباد به عنوان یکی از این قنات‌ها به ثبت جهانی رسیده است.

عزیزی افزود: فرهنگ پاسداری آب واجد تاریخ‌کهن است که در تمام ادوار تاریخی در آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: نظام تقسیم آب براساس سیاست‌های مردم در دل شهرها شکل گرفته و فرهنگ را بوجود آورده است.

عزیزی اعلام کرد: امیدواریم در خصوص موزه آب، اعتبارات و برنامه های بزرگتری داشته باشیم و بخش تخصصی موزه آب را گسترده‌تر کنیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در مراسم آیین بهره‌برداری موزه آب اراک بیان کرد: اطلاعات فرهنگی در بخش آب با رشد 5 درصدی سالانه روبه رو بوده است که طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده به 9/1 درصد رسیده است.

خلیلی افزود: ایده موزه آب یکی از بهترین ایده‌ها در زمینه ی معرفی و یادآوری گذشتگان است و نشان می‌دهد که آیندگان وضعیت آب را در قدیم ندارند.

وی اظهار داشت: ما از همه مسئولان می‌خواهیم که به عنوان سفیران آب از همکاری آنان استفاده کنیم ولیکن کشور محدودیت‌های خودش را دارد که اگر تدبیر و مدیریت باشد کار سختی در اداره و مدیریت بخش آب نیست.

خلیلی افزود: یکی از پیشنهاداتی که در سال گذشته داشتیم، پیشنهاد تاسیس موزه آب بود که اهمیت آب را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: هدف این کار با همکاری و مساعدت سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی برای یادآوری آب شکل گرفت که این امر در آینده به عنوان یکی از آثارهای باستانی گذشته محسوب خواهد شد.

همچنین معاونت امور هماهنگی عمرانی استانداری استان مرکزی در مراسم بهره‌برداری موزه آب در موزه ی مفاخر بیان کرد: مظلوم ترین عنصر، عنصر آب است که در حفظ و ارزشمندی این عنصر توجهی نداریم. فیلی افزود: تمام تمدن‌های بشری در کنار آب بوجود آمده‌اند که در گذشته آب را بیشتر پاس میداشتند.

وی در پایان تصریح کرد: ایده ی موزه ی آب بسیار قشنگ است امیدواریم این فرهنگ در دیگر شهرستان های استان مرکزی و به خصوص شهرستان های کویری که قنات دارند، شکل گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز