خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

رفتارهای جناح رقیب منجر به حذف آنان از عرصه سیاسی شد/ مجلس دهم عاری از تنش خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۳۷۳۹۹۹

مسئول جبهه متحد اعتدل‌گرایان شرق کشور گفت: مجلس دهم عاری از تنش و غوغاسالاری خواهد بود، چرا که جمهوری اسلامی ایران درحال ورود به فضا‌های جدیدی از ‏لحاظ مناسبات بین‌المللی است.

محمد حسن ساقی، مسئول جبهه متحد اعتدل گرایان شرق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون تغییرات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، تحولات اخیر ایران پس از برجام، چگونگی‌تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، چشم انداز آتی سیاسی‌کشور ، احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به صحنه انتخابات ریاست جمهوری و... سخن گفت که ماحصل این گفت و گو را می خوانید:

ایلنا: دکتر به عنوان نخستین سئوال انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چه آثار و پیامدهایی به همراه داشت؟

ساقی: مقبولیت و محبوبیت دولت در بین مردم اولین نتیجه آراء مردم در این دوره از انتخابات بود، چرا که ‏دولت تدبیر و امید در طول ‏انقلاب اسلامی بین دولت های گذشته مظلوم ترین و کارآمدترین دولت در جایگاه خود ‏بوده است. دومین پیام حضور مردم در پای صندوق های رأی، پاسخ منفی به کسانی بود که فکر می کردند همواره در ‏مجلس ماندگارند و کم ‏کم به استخدام مجلس در می‌آیند، این افراد مجلس را در واقع خانه دائمی خودشان ‏می‌دانستند.

بنابراین اینگونه می توان اذعان کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حاکی از رشد فزاینده سیاسی، پای فشردن بر مردم سالاری دینی، گرایش به اعتدال، تدبیر و  امید و ‏برائت از افراط و تفریط بود که‏ با ‏حضور متراکم مردم در پای صندوق‌های رأی در عمل به اثبات رسید و بر بافته‌های ذهنی و گزافه گوئی های طمع ‏ورزان و تمامیت خواهان خط بطلان کشیدند. در واقع اقدامات غیر اخلاقی جناح رقیب منجر به حذف آنان از عرصه سیاسی شد. ‏

حضور قاطع مردم شریف ‏کشورمان درانتخابات و حمایت قاطبه مردم از مشی دولت اعتدال تحت رهنمود ‏های مقام معظم رهبری به ‏نحوی رقم خورد که از کل آراء کاندیداهای منتخب ، 170 نفر از لیست امید، حدود  80 نفر مستقلین که باز هم اکثر آنان در عمل حامی دولت بوده واز باقی ‏مانده 15 نفر ‏پرچم پایداری را همراه داشته و مابقی اصول گرایانی هستند که مطمئنا همراه با دولت خواهند بود، ‏لذا انتظار ‏می رود این حضور در حمایت مطلق از دولت و اجرایی شدن (برجام) و گشایش های سیاسی، اجتماعی، ‏اقتصادی نظام و دولت مؤثر خواهد افتاد.

ایلنا: از منظر شما مهم ترین دستاوردهای دولت طی ۳ سال گذشته چیست؟

ساقی: لغو تحریم های ظالمانه، خروج کشور از انزوای ‏سیاسی، فروریختن ‏دیوار بی اعتمادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران، به فرجام رسیدن برجام با موافقت و حمایت رهبری از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم بود، چرا که اعمال تحریم ها علیه ایران در دولت گذشته باعث شد تا بازار اقتصادی غیر ‏شفاف شود و از این وضعیت بابک زنجانی‌ها، رانت خواران و دزدها متولد شوند. از مهم ترین نتایج و آثار برجام نیز این بود که وحدت جهانی علیه نظام جمهوری ‏اسلامی ایران را در هم شکست که این امر خود یکی از بزرگترین دستاورد دولت محسوب می شود.

ایلنا: چشم انداز مجلس دهم را چگونه می بینید؟

ساقی: قطعاٌ مجلس دهم  ‏عاری از تنش و غوغاسالاری خواهد بود، چرا که جمهوری اسلامی ایران درحال ورود به فضا‌های جدیدی از ‏لحاظ مناسبات بین‌المللی است. لذا یک مجلس جنجالی ‏که می‌تواند کار و سیاست دولت را به حاشیه ‏بکشاند مطلوب نخواهد بود. ظاهراٌ سیاست عمومی هم حکایت از آن دارد که بحث ‏اکثریت و اقلیت مطرح ‏نیست بلکه بحث این است که مجلسی آرام تر و همراه دولت باشد و مسیر تازه‌‌ای را ‏انتخاب کند.

مجلس باید متعادل، هوشمند و به دور از جنجال ‏باشد، اما این ها به منزله نفی انتقاد سازنده نمایندگان ملت نسبت به عملکرد دولت نیست. همه کسانی که به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی راه ‏یافته‌اند، فرزندان انقلاب و نماینده همه مردم ایران هستند و برای تحقق مطالبات انباشته مردم، با یکدیگر، با ‏دولت و کارگزاران نظام تعامل و همکاری خواهند داشت.

ایلنا: به نظر شما محتمل‌ترین گزینه ریاست مجلس دهم چه کسی است؟

ساقی: با توجه به سوابق دو بزرگوار دکتر لاریحانی و دکتر عارف که از لحاظ سیاسی و محبوبیت بین جریان های ‏همسو با دولت هم وزن هستند و بنای رقابت علیه هم ندارند، علی رغم آن که دکتر لاریجانی در حمایت از تصویب و اجرای برجام در مقابل هجمه های سنگینی که ‏وارد شد کم نیاورد و درحمایت از تصویب و اجرای برجام اثری ماندگار به نفع مطالبات مردم و دولت به جا ‏گذاشت، با این حال نباید فراموش کرد که دکتر عارف فردی معتدل و از محبوبیت بین دو جریان سیاسی برخوردار است. لذا اینکه ما از قبل در مورد ریاست مجلس پیش داوری کرده و فضایی ایجاد کنیم و بگوییم ‏فلانی قطعاً رئیس مجلس است، شاید اقدام صحیحی نبوده و به گونه‌ای توهین به شعور نمایندگان و خانه ملت محسوب شود.

بنابراین این گونه می توان اظهار کرد که تصمیم فراکسیون های مجلس و  نمایندگان منتخب مردم تعیین کننده رئیس مجلس و ترکیب هیأت رئیسه است.‏ از آنجایی که تعدادی از منتخبان اعلام کرده‌اند مستقل هستند باید گفت مستقل‌ها در اسم مستقل‌اند و مشی ‏آنها مستقل نیست، چهره‌های جدیدی محسوب می‌شوند که مشی آنها شناخته شده نیست، باید صبر کرد تا با  ‏تفکر آنان آنان آشنا شویم و از طرفی‌تشکیل فراکسیون منتخبین مردم که خود تصمیم می‌گیرند، که چه کسی ‏رئیس مجلس آینده ‌شود.

ایلنا: نظر شما درخصوص ادعای برخی از اصول‌گرایان مبنی بر ادعای دخالت دولت در انتخابات چیست؟

ساقی: اصول گرایان افراطی، با وجود اینکه با تمام ساز و کار وارد انتخابات شدند، ادعاهایی همانند تخریب افکار ‏عمومی علیه دولت و اجرای برجام، اتهام و افترا نسبت به چهره های خدوم، ایثارگر، شخصیت های ‏اجرایی دوران انقلاب اسلامی در کشور و ترفندهای ناشایست مانند «لیست انگلیسی» نامیدن رقبا و هزاران ‏افترا علیه «لیست امید» و ادعاهای واهی و غیر مستند آگاهی ‏و شعور مردم شریف ایران را نادیده گرفتند اما در مقابل دیدیم که میزان حضور مردم در پای صندوق های ‏رأی نمایانگر تعلق خاطر مردم به کشور و سرزمین شان است.

نکته جالب توجه اینکه در لیست به اصطلاح انگلیسی اسامی اصول گرایان معتدل که نام و نشان آنها برای مردم ‏آشکار بود، گروهی از این افراد از رزمندگان ایثارگران عزیز هم میهنان، نمایندگان و مسئولان سابق و فعلی ‏جمهوری اسلامی ایران بودند، در ثانی باید اصول گرایان بتوانند این ادعای خود را ثابت و مستنداتش را نیز ‏ارائه کنند، عزیزی که همیشه دلواپس بودی و هستی بدان همانگونه که در قانون اساسی تصریح شده ‏دولت و وزارت کشور به‌ عنوان مجری انتخابات است و بر همین مبنا ‏در انتخابات مسئول برگزار‌کننده است، ‏علاوه بر آن تذکرات و پیگیری رد صلاحیت های کاندیداها نیز به عهده دولت بوده نه دخالت...

رهبر معظم انقلاب هم رأی مردم را حق‌الناس خواندند. این نشان از آن دارد که در حفاظت از رأی مردم باید ‏اهتمام زیادی شود.‏‎ ‎جای بسی خوشحالی است که در این باب، وزارت کشور موضع حکیمانه‌ای گرفت که اگر کسانی سند و ‏مدرکی مبنی ‌بر دخالت دولت در انتخابات دارند، قاعدتا باید آن را به مراجع نظارتی مثل شورای نگهبان یا ‏خود دولت و وزارت کشور ارائه کنند‎.‎‏ آیا می دانید تفاوت کلمه طیبه و کلمه خبیثه چیست؟ این رفتارها ‏برای این است که آنان منطق درست و غلط را نمی‌دانند، بدون دانش صحبت و اظهار نظر می کنند، بی ‏پروا دروغ می گویند، همانا دروغگوئی از مظاهر ظلم و نفاق است و گرنه چنان چه دلیل و مدرک و ‏شواهدی برای اثبات ادعای خود داشته باشند، از مجاری قانونی پیگیری می‌کنند و نه جنجال آفرینی.

ایلنا: مجلس دهم چگونه می تواند به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند ؟

ساقی: برون رفت از تنگناهای اقتصادی و یا شاید بهتر باشد بگوییم ضرورت رمزگشایی از گره های کور اقتصادی با هدف رونق اقتصادی و حل مشکلات معیشتی آحاد مردم به قدری مهم است که رهبر فرزانه انقلاب با قرائت های مختلف و اختصاص شعارهای سال سنوات گذشته، این مهم را در قالب «گفتمان عملی اقتصاد مقاومتی» تذکر و یادآوری می نمایند. انتظار مردم به عنوان«موکلین» از وکیل خود (نماینده مجلس) این است که مدرس گونه عمل کنند. حمایت از سیاست های دولت در اجرای برجام و تعامل بین مجلس و دولت می تواند نقطه قوت در اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، متاسفانه اقتصاد کشور در دولت نهم و دهم بر اتکای فروش نفت خام، خام فروشی معادن در سطح وسیع، واردات کالاهایی که عملا به تولید ضربه زد و عملا اکثر کارخانجات و تولید تعطیل شد.

امروز شاهد تاثیر منفی و گاها جبران ناپذیر تحریم های(کاغذ پاره) را در کشور هستیم که هزاران مانع علیه توسعه اقتصادی کشور سایه افکنده است، در مقابله با این چالش ها عملکرد دولت در شکست و لغو تحریم ها و اجرای برجام راهگشای توسعه اقتصادی و نجات اقتصاد از فقر کنونی، می‌توان از مجلس دهم انتظار داشت در تحقق شعار سال اجرای عملی اقتصاد مقاومتی تعامل بانکی و Lc ، جذب سرمایه‌گذار خارجی، صادرات واردات، پرداخت وام های کم بهره، نجات بدهکاران بانکی ایجاد راهکار تخفیف جریمه ها با دولت در جهت حل مشکلات تعامل داشته باشند.

ایلنا: به اعتقاد شما امکان بازگشت احمدی نژاد با توجه به شعار پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به صحنه سیاسی وجود دارد؟

ساقی: متاسفانه جناح تندرو بانی فلاکت و بدبختی اقتصاد معیشتی کشورمان هستند، آنان طوری نمایش و میدان‌دار حمایت از شعارهای عوام فریبانه خود مردم را با طنز یارانه 250 هزار تومانی احمدی‌نژاد فضا را به عقب گرد در طول هشت سال فساد، ناکارامدی های خودشان هدایت می کنند، غافل از اینکه مجلس نهم اکثرا حامیان وقت آن دولت بوده اند و امروز خواهان لغو طرح یارانه احمدی نژاد هستند.  پوپولیست ها می خواهند با شعارهای هیجانی و وعده هایی عوام فریبانه خود مانند افزایش مبلغ یارانه ها و نظایر این، طبقات محروم و نیز ناآشنایان به مباحث جدی اقتصادی را جذب ‏خود کنند، حال آن که جامعه امروز به فرایند روبه رشد اساسی کشور آگاه هستند و دیگر این کشور و این ملت به ‏هشت ساله شوم دولت نهم و دهم (دوران محنت) عقب گرد نخواهد کرد.

ما ‏مطمئن هستیم که قاطبه مردم و حتی اکثریت اصولگرایان به ویژه اصولگرایان معتدل و غیرافراطی از شعارهای پوچ و توخالی و حضوراحمدی نژادها استقبال نخواهند کرد، لذا بازگشت ‏این تفکر، با شعار مضحک و عوام فریبانه «یارانه 250 هزار تومانی»، شبیه حنائی است که دیگر رنگ ندارد ‏و نمی توان احیاء دوباره اقتصاد پوسیده بجا مانده از آنان را بجز اجرای کامل برجام و تعامل با دیگر کشورها ‏و حضور سرمایه گذاران و توسعه اقتصادی زیر بنایی دراین کشورمتصور کرد.

ایلنا: برخی ادعاها حکایت از آن دارد که دولت دکتر روحانی تک دوره‌ای خواهد بود، شما این مسئله را تأیید ‏می کنید؟ ‏

ساقی: علی رغم سیاه نمایی علیه خدمات و دستاوردهای دولت شواهد و قرائن حاکی از آن ‏است که روز به روز بر محبوبیت دکتر روحانی افزوده می‌شود و مهمترین نشانه آن حمایت و پشتیبانی مراجع عالیقدر و عصبانیت جناح رقیب ‏است.

همان طیف رادیکال با طرح دولت چهار ساله به تخریب افکار عمومی علیه دولت می‌پردازند یا این دولت را آمریکایی می‌خوانند، حال باید عنوان کرد دکتر روحانی با اجازه خودش پای میز مذاکره با آمریکا ننشست، تمامی مذاکرات موفق و رسیدن به بزرگترین دستاورد های انقلاب اسلامی اول خواسته و مطالبات مردمی در طول انتخابات 92،  دوم حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری از مذاکرات هسته ای، رهایی کشور و جامعه از تحریم های ظالمانه علیه ملت مظلوم کشورمان بوده است، اینک که با درایت ‏ایشان روند لغو تحریم های هسته ای آغاز شده است و قاعدتاً تکمیل این پروسه و عادی شدن وضعیت اقتصادی ‏زمان‌بر خواهد بود.‏

جناح رادیکال عوض اینکه برای متولیان مذاکره کنندگان هسته ای (تمامی مراحل آن با حمایت مقام معظم رهبری طی شده) آنان را تهدید به دفن در آب سنگین اراک کنند و بگویند روی تان سیمان می‌ریزیم کشور را به سمت سوی فقر کشیده اند، باعث فقر و فساد، طلاق، از هم پاشیدگی هزاران معضل، آسیب‌های اجتماعی شده اند، بانی هزاران میلیارد اختلاس، ارتشاء، جابه جایی اموال، واردات های بی‌رویه، کلید دار دروازه های ورود کالای قاچاق هستند و هزاران تخلف دیگر علیه ملت مظلوم کشورمان شده اند، روی آنان سیمان بریزند، تقاضای محاکمه قضایی کنند تا امنیت اقتصادی در کشور فراهم شود.

ایلنا: آیا ضرورت خانه تکانی در هیأت دولت توأم با مجلس دهم احساس می شود؟

ساقی: ‏ عزل و انتصاب مدیران امری طبیعی و از امور ‏بدیهی دولت به شمار می رود که قطعاٌ در صورت لزوم، بر اساس کار کارشناسی و شایسته سالاری عمل ‏خواهد شد.این دولت «دولت اعتدال و میانه» است که دوجناح سیاسی اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل به نام اعتدال درشکل گیری دولت و اجرا حضور دارند و مختص یک جناح سیاسی نیست‏.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز