خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

قبل از برجام اقتصاد کاملا قفل کرده بود

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: قبل از برجام اقتصاد کاملا قفل کرده بود.

به گزارش ایلنا، مهدی پازوکی در ابتدای نشست «اقتصاد سیاسی، برجام و چشم انداز توسعه ایران» که ظهر امروز با همت انجمن علمی علوم سیاسی در تالار رزمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: برجام والفجر مقدماتی برای تعامل با دنیا است، قبل از برجام اقتصاد ایران قفل کرده بود و اگر بهترین اقتصاددانان را هم دعوت کرده بودسم هیچ کاری نمی‌توانستند برای اقتصاد کشور انجام دهند.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی صرف برجام حل شدنی نیست، افزود: قطعا آن تفکری که به برجام اعتقاد نداشت ادامه می‌یافت در شرایط کنونی به مبادله نفت در مقابل غذا رضایت داده بودیم.

پازوکی با بیان اینکه آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به ۲ کشور تقسیم شد و در شرایط فعلی برترین اقتصاد اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد جهانی است، تصریح کرد: عاملی که موجب پیشرفت و توسعه آلمان شد، تغییر مبانی علمی تولید از وضعیت سنتی به مدرن بود.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر اینکه یک جامعه صنعتی را نمی‌توان با روش‌ها و شیوه‌های سنتی اداره کرد، افزود: توسعه یک پروسه است که طی آن مبانی علمی و فنی تولید از وضعیت سنتی به مدرن تحول یافته است، حال منظور از روش‌های سنتی، شیوه‌های تولید قبل از انقلاب صنعتی و روش‌های مدرن شیوه‌های تولیدی پس از انقلاب صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: در دوران احمدی نژاد بخشی از درآمد حاصل از منابع نفتی به هدر رفت و آن طور که در سند چشم انداز مقرر بود رتبه نخست را در منطقه به دست آوریم این چشم انداز محقق نشد و مدیربت تصمیم گیری ما سنتی بود.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه دولت احمدی نژاد بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت، تصریح کرد: این بدهی‌ها شامل ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های دولتی، ۱۹۴ میلیارد تومان به سیستم بانکی و پیمانکاران و  ۵۲ میلیارد تومان به سیستم شرکت نفت و پیمانکارانش بود.

وی با انتقاد از آن که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هر یک به عنوان مقام دولتی حقوق می گیرند، حال چرا در دولت گذشته برای این نهاد ۱۳ اداره کل تقسیم شوند، عنوان کرد: باید باور فرهنگی به آزادی اقتصادی در جامعه به وجود آید، حال آزادی به معنای بی بند و باری نیست، بلکه به معنای آزادی فعالیت های اقتصادی در چارچوب قانون است، این طور نباید باشد که یک عده برابر و یک عده برابرتر باشند.

پازوکی عنوان کرد: نسبت فقیر به ثرومند در کشورهای توسعه یافته ۱۰ برابر است حال آنکه این نسبت در کشور ما ۱۷ برابر است، امروز اقتصاد ایران مشکل دارد این ناشی از عدم سلامت اقتصادی و بی انضباطی اقتصادی در تمامی ابعاد است.

کد خبر : ۳۷۴۱۸۰