خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا در مشهد مطرح شد؛

اظهارات کواکبیان درباره اولویت‌ها و رویکرد مجلس دهم

"امیدواریم با یک خانه تکانی، پوست اندازی واقعی و یک تغییر عملی، خانه‌ای در شأن ملت داشته باشیم، از این رو فراکسیون امید گزینه دکتر عارف را به عنوان رئیس مجلس مطرح کرده است."

مصطفی کواکبیان، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان این موضوع در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار ایلنا در مشهد، درباره ویژگی‌های مجلس دهم و اولویت‌های کاری این مجلس صحبت کرده است.

متن این گفت‌وگو  در پی می‌آید؛

مهم‌ترین اولویت مجلس دهم چیست؟

شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی سرلوحه لیست اصلاح‌طلبان است، لذا اولویت‌های فراکسیون امید در همین شعار تعریف می‌شود، در وهله اول ما نباید مردم را ناامید کنیم و ایجاد امید یکی از اهداف مهم است همچنین از تغییر اهدافی است که به آن در چارچوب قانون جامه عمل می‌پوشانیم. امیدواریم با یک خانه تکانی، پوست اندازی واقعی و یک تغییر عملی، خانه‌ای در خور ملت داشته باشیم، از این رو فراکسیون امید گزینه دکتر عارف را به عنوان رئیس مجلس مطرح کرده است، این تغییر در راستای ایجاد امید و نشاط در بین مردم است کما اینکه ما هم به دنبال آرامش هستیم.

در عرصه دیپلماتیک به دنبال تنش‌زدایی هستیم

ما در عرصه داخلی و بین المللی هرگز به دنبال برهم زدن آرامش نخواهیم بود، بعضی‌ها فکر می‌کنند مجلس دهم باید شبیه مجلس ششم باشد که این تصور درستی نیست، چرا که نه منتخبان به دنبال تنش هستند و نه اینکه ظرفیت‌های موجود چنین چیزی را برای ما ایجاد می‌کند، در صحنه داخلی آرامش را جست‌وجو می‌کنیم و در روابط خارجی و در عرصه دیپلماتیک و ارتباطات بین‌المللی به دنبال تنش‌زایی نیستیم بلکه به دنبال تنش‌زدایی هستیم و این سیاست را در قبال کشورهای همسایه، کشورهای خلیج فارس و در ارتباط با کشور ١+۵ دنبال می‌کنیم.

مردم در سایه آرامش و شعار عمومی باید به اشتغال دست یابند

ما حداقل پنج نکته را در رونق اقتصادی پیگیری می‌کنیم، حقیقتا ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار به عنوان اصلی‌ترین اولویت‌ها باید در دستور کار باشد، پس از شکل گیری مجلس دهم این امر باید پیگیری شود. از این رو طرح ضربتی و لایحه کارشناسی ایجاد اشتغال برای خانواده‌هایی که در شرایط فعلی ۲ الی ۳ نفر فارغ التحصیل بیکار دارند، باید در اولویت قرار گیرد تا مردم بتوانند در سایه آرامش و شعار عمومی به ایجاد اشتغال دست پیدا کنند.

البته ما در برنامه‌ای که به صورت جامع در فراکسیون امید طراحی کردیم در عرصه روابط بین‌المللی و مسائل سیاست داخلی، مباحث فرهنگی، موضوعات اقتصادی و اجتماعی برنامه‌های مدونی ارائه داده‌ایم. تحقق حقوق شهروندی از دیگر اولویت‌هایی که در دستور کاراست که دولت شعار آن را داده است، ما باید تحقق این شعار را به جد پیگیری باشیم و اگر خلاء قانونی در زمینه‌های آزادی بیان، مطبوعات، آزادی احزاب و تشکیلات سیاسی، آزادی اجتماعات و میتینگ‌های سیاسی را حل کنیم.

تلاش‌مان را برای اصلاح قانون انتخابات خواهیم کرد

همچنین تمام تلاش‌مان را برای اصلاح قانون انتخابات خواهیم کرد نباید قانون انتخابات طوری باشد که در ثبت نام ضوابطی به کار گرفته شود به صرف اینکه کسی فوق لیسانس داشت بخواهد نماینده مجلس شود، بلکه یک کاندیدا باید تعدادی امضاء بیاورد، ۴ الی ۵ حزب او را تایید کنند تا انتخابات به سمت حزبی شدن حرکت کند.

به عبارتی قانون انتخابات باید طوری اصلاح شود که کنترل جدی ایجاد کنیم، تا در بحث تایید صلاحیت‌ها با رد صلاحیت‌های گسترده مواجه نباشیم و اگر کسی تایید صلاحیت شد تا زمانی که اعتبارنامه‌اش بخواهد در مجلس تایید شود دغدغه‌ای نداشته باشد و اگر هم مشکلی وجود داشته که مراجع نظارتی به آن رسیدگی نکردند، اجازه دهند، مباحث مربوط به اعتبارنامه در صحن علنی مجلس بررسی شود.

قبل از آنکه مجلس هیات دولت را استیضاح کند، دولت خود باید به فکر خانه تکانی باشد

ما باورمان این است که آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخ ببندد و از دولت چه در قضیه برجام و چه در مسائل داخلی حمایت خواهیم کرد، البته این به معنای آن نیست که ما بخواهیم وکیل الدوله باشیم و نظارت دقیقی بر ارکان دولت نداشته باشیم. اگر جایی هم نیاز به خانه تکانی داشته باشد ما نظارت مان را اعمال خواهیم کرد، افرادی که بخواهند تغییر کنند قبل از آن‌که مجلس هیات دولت را استیضاح کند، دولت خود باید به فکر خانه تکانی باشد.

مجلس ماشین قانون‌گذاری نیست

فراکسیون امید در جهت مقابله با فساد ساختاری در بعضی نهادها که همچون خوره این فساد به میان ساختار و سیستم اقتصادی نفوذ کرده و چه به صورت فساد مالی در سیستم بانکی باید برای آن راه حل و تدابیری بیندیشیم. معتقدم مجلس ماشین قانون‌گذاری نیست، بلکه اگر خانه ملت در طول یک دوره چهارساله ۲۰ قانون محکم، جامع، مستدل و تحول آفرین برای زندگی مردم مصوب کند که آثار آن در زندگی مردم محسوس باشد و مردم احساس کنند که در سایه قوانین کارآمد، تحول جدی ایجاد کردند امری مهمی را جامه عمل پوشاندند.

برخی از نمایندگان مجلس رفنارهای دوگانه‌ای نسبت به انتخاب ریاست مجلس دارند، این رفتارها را ناشی از چه می‌دانید؟

معنا ندارد کسی خود را تابع فراکسیون امید بداند اما سبدش را در جای دیگر بگذارد

طبق آیات قرآن مومنین باید به عهد و پیمان خودتان وفادار باشند، ما توقع‌مان این است کسانی که میثاق نامه اصلاح‌طلبان را امضا کردند باید به این میثاق‌نامه پایبند بمانند و معنا ندارد کسی خود را تابع فراکسیون امید بداند اما سبدش را در جای دیگر بگذارد. کسانی که از لیست امید به سمت فراکسیون دیگر می‌روند روز قیامت باید پاسخگو باشند، همچنین باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند. هر چند که اتخاذ مواضع زیگزاگی برخی نمایندگان، به ضررشان تمام خواهد شد. علی‌رغم این‌ها تصور می‌کنم در بدترین حالت ۱۵۰ رای و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۸۰رای خواهیم داشت.

برخی مدعی دخالت دولت در انتخابات هستند نظر شما در این باره چیست؟

اگر این افراد مدارک مستندی مبنی بر دخالت دولت در انتخابات مجلس دارند ارائه کنند و حتما دوستان منتقد دولت، از هیچ موضوعی در این زمینه چشم پوشی نکنند و پیگیری کنند، این مباحث در جهت تقویت اعتماد عمومی بسیار خوب است، چرا که این بداخلاقی‌ها پایگاه خود آنهان را تضعیف می‌کند. این عده چون در تهران رای نیاوردند می‌گویند مردم به «لیست انگلیسی» رای دادند،  به این دوستان در دوران انتخابات گفتم که این بداخلاقی به ضرر شما است، همین مسائل باعث شد که مردم بازی انتخابات را ۳۰ به هیچ ببرند، اعتقاد دارم که این بداخلاقی‌ها به ضرر آنها است، اگر مستنداتی وجود دارد ما سخت مشتاق چنین مستنداتی هستیم.

علت هجمه منتقدان دولت در واپسین روزهای عمر مجلس نهم چه بود؟

مخالفان در روزهای آخر در موضوع برجام همچنان بر طبل مخالفت کوبیدند که بگویند حرف ما به کرسی نشسته است، آنها می‌خواهند بدعهدی‌های کشورهای اروپایی را به پای برجام بنویسند، حال ما باید دقت کنیم که برجام به شکل دقیقی اجرا شود و پاسخ تمام بدعهدی باید داده شود و در جهت استیفای حقوق ملت تلاش کنیم. همچنین موضوع رای دیوان عالی آمریکا مسلما ربطی به برجام ندارد و اتفاقا عملکرد ابهام آلود دولت قبل را در این زمینه مشخص می‌کند.

اگر به هر دلیلی دکتر عارف ریاست مجلس را به دست نگرفت، واکنش فراکسیون امید به این قضیه چه خواهد بود؟

ببینید شما از یک امری که احتمال آن بسیار ضعیف است صحبت می‌کنید اکثریت اعضای فراکسیون در ارکان مختلف مجلس همچون کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، سطح نظارت، قوای دیگر و چه در در سطح قانون‌گذاری نقش مطلوبی را ایفا کرده‌اند و در این خصوص تصمیم قاطع و عاقلانه‌ای اتخاذ می‌کنند، تا یک هفته دیگر تحمل کنید بسیاری از وقایع و حقایق روشن خواهد شد ما با قاطعیت بحث گزینه‌های فراکسیون در رابطه با ارکان مجلس را مشخص خواهیم کرد و از این نظر هیچ نگرانی نداریم.

برخی مدعی هستند مردم در انتخابات اخیر به افراد گمنام و فاقد تخصص لازم و صرفا به منظور نه گفتن به رقیب اصلاحات رای دادند، نظر شما در این خصوص چیست؟

کسانی که نماینده می‌شوند لازم نیست از همه تخصص‌ها برخوردار باشند، بالاخره مجلس کارشناس‌ها و مشاورانی برای نمایندگان خواهد داشت و مرکز پژوهش‌هایی وجود دارد که کار تخصصی را حتما تقویت خواهند کرد، بنابراین این حرف‌ها درست نیست که به استناد آنکه برخی نمایندگان چون شناخته شده و در چند دوره مجلس حضور داشتند بودند و آنان را با تخصص‌شان می‌شناسیم، این‌گونه قضاوت کنیم.

سطح تخصصی مجلس دهم از مجلس نهم بالاتر است

ما در لیست امید بالغ بر ۷۰ نفر تحصیل کرده دانشگاهی با مدرک دکتری وجود دارد که این امر موجب قوت قلب ما است، اعضای فراکسیون امید دارای سوابق سیاسی، فرهنگی، مطبوعاتی، دانشگاهی و پیشینه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند. برخی از این منتخبان دارای چند تخصص هستند که می‌توان در ۲ الی ۳ کمیسیون از تخصص‌شان استفاده کرد، بنابراین ناشناخته بودن افراد دلیل بر فقدان تخصص نیست ما از این نظر مطمئن هستیم که سطح تخصصی مجلس دهم از مجلس نهم بالاتر است.

آیا شما برای عضویت در هیات رئیسه کاندیدا خواهید شد؟

بنده تابع رای فراکسیون هستم فراکسیون هر تصمیمی بگیرد انشالله عملی خواهد شد.

آیا با تغییر در ریاست سازمان صدا و سیما می‌توان شاهد عملکرد بدون جناحی این رسانه ملی بود؟

مطمئن هستم آقای عسگری یک فرد فنی است تا سیاسی و امیدواریم که شاهد رشد کمی و کیفی صدا و سیما باشیم و رسانه ملی تلاش‌های خوبی را در جهت آگاهی بخشی به ملت بدون جناح بندی سیاسی معطوف کند.

کد خبر : ۳۷۴۴۵۹