خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بیمه کارگران ساختمانی از رویا تا واقعیت!...

تاخیر در صدور کارت هوشمند مهارت توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مشکلاتی را برای تحت پوشش قرار گرفتن کارگران ساختمانی به وجود آورده است و بیمه کارگران ساختمانی که با دوندگی و دردسرهای فراوانی همراه است تبدیل به رویایی شده تا به واقعیت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، کارگران مشاغل ساختمانی برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی می‌بایست به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند و پس از طی یک پروسه نسبتا طولانی موفق به تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی می‌شوند، اما مهمترین و اصلی‌ترین مدرک جهت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی ارائه کارت هوشمند مهارت است که باید از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای صادر شود.

 کارگران می‌بایست با شرکت در دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای که آن هم با فواصل زمانی نسبتا طولانی برگزار می‌شود و شرکت در کلاس‌های آموزشی نسبتا طولانی یک دوره سه تا شش ماهه را طی کنند و پس از برگزاری آزمون و دریافت نمره قبولی منتظر بمانند تا کارت مهارت هوشمند را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.

اما صدور کارت هوشمند مهارت با تاخیر فراوان همراه است و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صدور این کارت را با تاخیر نسبتا زیادی انجام می‌دهد.

یک از کارگران ساختمانی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد افزود: دی ماه سال گذشته با شرکت در آزمون سراسری مهارت یکی از رشته‌های ساختمانی موفق به کسب نمره قبولی شدم و برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردم.

وی با بیان اینکه مسئول نام نویسی آن شعبه داشتن کارت مهارت را لازمه اقدام برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه دانست، اظهار کرد: نداشتن کارت هوشمند مهارت سبب شده است تا برای دائر شدن بیمه خودم و خانواده‌ام همچنان منتظر بمانم.

وی افزود: چندین بار است که به فنی و حرفه‌ای شهرستان خودم مراجعه می‌کنیم و آنها می‌گویند که کارت هوشمند مهارت باید از طرف سازمان در تهران صادر شود و ممکن است حتی تا 6 ماه پروسه صدور کارت طول بکشد.

وی با بیان اینکه دیگر از این همه رفت و آمد خسته شده‌ام، افزود: مجبورم بارها و بارها روز کاریم را بدون درآمد رها کنم و حتی چندین بار به دفاتر خدمات پستی مراجعه کرده‌ام ولی هنوز خبری از کارت مهارت هوشمند من و امثال من نیست. 

شخص دیگری نیز با بیان اینکه همین مشکلات و دردسرها برای وی هم پیش آمده است می‌گوید: من هم حدود شش ماه است که منتظر صدور کارت هوشمند مهارت هستم و این در حالی است که خانمم در حال زایمان است و بدون داشتن بیمه نمی‌دانم مخارج و هزینه‌های زایمان خانمم را چطور پرداخت کنم.

 به گزارش ایلنا، اوایل سال 90 بود که بیمه کارگران ساختمانی رسما کار خود را آغاز کرد و در ابتدا همه تصور می‌کردند که معرفی بیمه ای تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی فقط جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ‌گاه رسمیت پیدا نمی‌کند. اما مراجعه کارگران به شعب تامین اجتماعی حکایت از حقیقت داشت، حقیقتی که با دوندگی و دردسرهای فراوانی همراه بود اما بالاخره نتیجه داشت.

بودجه بیمه کارگران ساختمانی از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شده بود و برای سال 90 فقط 200 هزار نفر می‌توانستند بیمه شوند، کارگران زیادی وجود داشتند که نتوانستند بیمه شوند اما به امید  سال‌های آینده همچنان منتظر ماندند، اما روند اجرای این کار برای مدتی متوقف شد و سپس مجددا ،پروسه ایجاد پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی از سر گرفته شد.

اکنون نیز محدودیت در تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی یکی دیگر از مشکلات کارگران است و تاخیر نامشخص سازمان فنی و حرفه‌ای در صدور کارت مهارت هوشمند نیز بر این مشکلات افزوده است. 

طبق گزارش‌هایی که از سوی وزارت کار درباره حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها منتشر شده است، بیشترین میزان خسارت و مرگ و میر در حین کار مربوط به شاغلان در بخش مسکن است و متاسفانه ۴۲ درصد از کل حوادثی که در این بخش اتفاق می‌افتد منجر به فوت کارگر می‌شود.

با وجود تنگناهای مالی و محدودیت‌هایی که در این بخش وجود دارد ،اما با وجود خطرات فراوانی که اشتغال در بخش ساختمان می‌تواند برای نیروی کار کشور به همراه داشته باشد، حال به نظر می‌رسد لازم است تا از طریق تصمیم گیری و تدابیری، موانعی که برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کارگران ساختمانی وجود دارد برطرف شود، قطعا همه ما آگاهیم که کارگران قشر زحمت کش جامعه هستند و تاثیر گذاری مستقیمی در به حرکت درآمدن چرخ تولید دارند.

برای افزایش ضریب ایمنی و امنیت انجام کار در بخش ساختمان، سازمان فنی و حرفه‌ای  برخی دوره‌های آموزشی برای کارگران شاغل در بخش ساختمان  را اجرا کرده است و اینک انتظار می‌رود پروسه صدور کارت نیز طی مدت زمانی کوتاه‌تری انجام شود و یا صدور کارت هوشمند مهارت به مراکز استان‌ها واگذار شود تا روند این پروسه نسبتا طولانی زودتر انجام گیرد و مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شود.

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۳۷۹۸۱۰