خبرگزاری کار ایران

شهردار قزوین مطرح کرد:

معرفی قزوین به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم

شهردار قزوین گفت: در یازدهمین اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم که در شهریورماه سال جاری در قزوین برگزار خواهد شد، به طور رسمی شهر قزوین به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم معرفی می‌شود.

به گزارش ایلنا از  قزوین، مسعود نصرتی در جلسه شورای اداری استان قزوین که درباره برگزاری اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم به سخنرانی پرداخت، افزود: جاده ابریشم یک سرمایه نمادین برای شهر قزوین است که با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف می‌توان از ظرفیت‌های این سرمایه نمادین استفاده کرد.  

وی بیان کرد: ایران، کره جنوبی و روم در مسیر جاده ابریشم در یک دوره هزار و 700 ساله نقش بسیار مهمی داشتند که حدود 200 شهر از این جاده عبور می‌کردند.

نصرتی افزود: جاده ابریشم در گذشته یک مسیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده که ایران در این مسیر نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

این مقام مسئول گفت: مسیر جاده ابریشم در 2 دوره زمانی تغییر کرده است که در هر تغییر ،ایران در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است.

نصرتی، شهردار قزوین

شهردار قزوین ادامه داد: از سال 2005 تاکنون کشورهای چین و کره جنوبی برای احیای جاده ابریشم برنامه‌های متعددی داشتند که یازدهمین اجلاس جاده ابریشم شهریور ماه امسال در قزوین برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری این اجلاس در شهر قزوین یکی از برنامه‌های مهم کشور است چرا که در تفاهم‌نامه‌ای که بین کشور چین و ایران امضاء شده به موضوع جاده ابریشم در این تفاهم‌نامه اشاره شده است.

نصرتی افزود: با توجه به تفاهم‌نامه کشور ایران و چین و اینکه کشور چین قطب اقتصادی جهان در سال‌های آینده خواهد بود، تلاش خواهیم کرد تا با این کشور همکاری بیشتری داشته باشیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نقش ایران در فرهنگ و اقتصاد باید حرف اول را بزند، گفت: در تفاهم‌نامه 13 بندی شهرداری قزوین با سازمان شهروند جهانی جاده ابریشم به موضوعات کامل درباره اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم و همکاری متقابل پرداخته شده که استاندار قزوین هم از این تفاهم‌نامه حمایت کرده است.  

وی افزود: در سال گذشته اتحادیه شورای همبستگی شهرهای آبی و خاکی جاده ابریشم با حمایت دولت چین و با حضور 11 شهر از 11 کشور تشکیل شد که شهر قزوین به عنوان عضو و هیات مؤسس این اتحادیه است و 5 آژانس از سازمان ملل در کنار این اتحادیه فعالیت می‌کنند.

نصرتی با تقدیر از حجت‌الاسلام ابوترابی عضو هیات عالی حل اختلاف قوا و نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از برگزاری این اجلاس در قزوین و مطرح کردن این موضوع در مجلس شورای اسلامی گفت: برای برگزاری این اجلاس در قزوین جلسات متعددی در برخی از وزارت‌خانه‌ها برگزار شده است.

شهردار قزوین خواستار همکاری مسئولان استانی برای برگزاری این اجلاس در شهریورماه سال جاری شد و تاکید کرد: برگزاری این اجلاس با نگاه ملی دنبال ‌شود چرا که قزوین در این اجلاس نماینده ایران است.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین در راستای برگزاری این اجلاس چند جلسه گردشی در شهرهای تهران، کاشان و همدان برگزار شده است که جلسه بعدی در سمنان برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: با استقرار دبیرخانه دائمی این اجلاس در شهر قزوین، 29 شهر و 7 منطقه آزاد گردشگری می‌توانند در این دبیرخانه عضو شوند.

نصرتی با بیان اینکه در برگزاری این اجلاس در شهر قزوین باید انتظارات ملی برآورده شود، گفت: برگزاری این اجلاس در شهر قزوین فرصتی است تا همه از ظرفیت‌های آن بهره‌‌مند شوند.

وی گفت: با استقرار دبیرخانه این اجلاس در شهر قزوین، صندوق، بانک و بودجه‌های جاده ابریشم از سوی قزوین رهبری خواهد شد و این برای شهر قزوین بسیار مهم است.

کد خبر : ۳۸۱۴۸۳