خبرگزاری کار ایران

در دیدار با سفیر ژاپن در ایران مطرح شد؛

قدردانی استاندار آذربایجان شرقی از کمک‌های دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۹۹۸

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از کمک‌های دولت ژاپن در خصوص احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تلاش داریم این دریاچه را به وضعیت قبل از بحران بازگردانیم و در این راستا علاقمند توسعه همکاری‌ها با کشور ژاپن هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر ژاپن در ایران، افزود: خوشحالیم که دولت ژاپن موضوع دریاچه ارومیه را به عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی درک کرده و در حل این بحران به ما کمک می‌کند.

وی با بیان این که دریاچه ارومیه بی‌توجهی به حقابه آن در دهه‌های اخیر به وضعیت بدی رسیده است، گفت: دولت روحانی از روز اول مسئولیت نگاه ویژه‌ای به احیای این دریاچه داشته است، اما فاجعه بزرگتر از آن است که در دو سه سال بتوان آن را جمع کرد.

جبارزاده با اشاره به کاهش هشت درصدی میزان بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته، گفت: با این حال در اثر اجرای پروژه‌های احیا، سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 سانتی‌متر افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که 90 درصد از تبعات بحران دریاچه ارومیه متوجه این استان است، گفت: هم‌اکنون دولت ژاپن در اجرای پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه در 33 روستای استان که در حاشیه دریاچه هستند مشارکت می‌کند که علاقه داریم تعداد این روستاها را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و محیط زیست استان آماده عملیاتی کردن راهکارهای علمی ارایه شده از سوی متخصصان ژاپنی در خصوص احیای دریاچه ارومیه هستند.

جبارزاده با بیان این که دریاچه ارومیه برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: کسانی که ما را در احیای این دریاچه کمک کنند فراموش نخواهیم کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، از برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی به عنوان دو مورد از اولویت‌های مهم توسعه استان نام برد و خواستار استفاده از تجربیات و یافته‌های علمی کشور ژاپن در این دو موضوع شد.

وی با بیان این که اعتماد متقابل اصل ضروری برای کار مشترک است و خوشبختانه این اعتماد بین ایران و ژاپن وجود دارد، افزود: از مدیران استان می‌خواهم که با بهره‌گیری از این اعتماد، پروژه‌های مشترکی را برای همکاری با کشور ژاپن تعریف کرده و ارتباطات خود را توسعه دهند.

جبارزاده با دعوت از متخصصان و دانشمندان ژاپنی برای حضور در مراکز علمی تبریز و برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی بین دانشگاه‌های تبریز و ژاپن، گفت:این موضوع می‌تواند شروع خوبی برای توسعه همکاری‌ها شود و مطمئنا اگر قدم اول را با مباحث علمی برداریم موفق‌تر خواهیم بود.

وی آمادگی استان آذربایجان شرقی را برای اجرایی کردن بخشی از توافقات تجاری و اقتصادی ایران و ژاپن اعلام کرد و گفت: سخت‌کوشی از ویژگی‌های مشترک مردم آذربایجان شرقی و ژاپن است و با استفاده از این ویژگی در بخش تجارت می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

جبارزاده همچنین بر توسعه همکاری‌های مشترک با کشور ژاپن در زمینه فناوری‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی و برقراری تورهای گردشگری تاکید کرد و با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018، گفت: علاقمندیم از تجربیات ژاپن در این زمینه استفاده کنیم.

سفیر ژاپن هم در این دیدار ایران را تداعی‌کننده تاریخ، فرهنگ و علم توصیف کرد و با اشاره به اجرایی شدن برجام، اظهار داشت: دولت ژاپن در حال تدارک اعزام هیات‌های بلندپایه و از سر گیری مبادلات تجاری گسترده با ایران است که در این زمینه موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری بین دو کشور به امضا رسیده و یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری از سوی دولت ژاپن باز شده است.

هیرویاسو کوبایاشی با بیان این که ایران و ژاپن تصویر خوبی از یکدیگر دارند، گفت: هدف ما عملیاتی کردن ایده‌های همکاری است و باید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان این که موضوع محیط زیست یکی از محورهای مهم مذاکرات روسای دولت‌های ایران و ژاپن بوده است، گفت: ژاپن حتی در دوران تحریم‌ها نیز در بحث محیط زیست و آموزش نیروی انسانی با ایران همکاری کرده و در سه سال اخیر در بحث احیای دریاچه ارومیه سالانه یک میلیون دلار به سازمان ملل کمک کرده است.

کوبایاشی ابراز امیدواری کرد مشارکت دولت ژاپن در اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه موجب حفاظت مردم آذربایجان شرقی و محیط زیست این استان از تبعات بحران این دریاچه شود.

وی همچنین آمادگی دانشگاه‌های ژاپن را برای اعزام اساتید و برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی با دانشگاه‌های تبریز و همچنین همکاری در زمینه ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی اعلام کرد.

سفیر ژاپن همچنین پیشنهاد کرد به منظور توسعه همکاری‌ها با استان آذربایجان شرقی در زمینه‌های مختلف، عقد خواهرخواندگی بین تبریز و یکی از شهرهای کشور ژاپن منعقد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز