خبرگزاری کار ایران

سیدابوالحسن عمرانی به ایلنا خبر داد:

ارسال مستندات ثبت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ به شورای فرهنگ‌ عمومی

نویسنده، مستندساز و پژوهشگر رسانه از ارسال مستندات ثبت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ به شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد.

سیدابوالحسن عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با هدف گسترش راهکارهای معرفی حضرت شاهچراغ و تبیین بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی مذهبی و معنوی شهر شیراز، اسناد مورد نیاز ثبت سالروز شهادت حضرت‌شاهچراغ در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای تعمیق اخلاق‌مداری، ارتقای هنجارهای اجتماعی و ترویج آموزه‌های دینی در جامعه، اظهار داشت: ثبت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ(17رجب‌المرجب)در تقویم رسمی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی شهر شیراز به شمار می‌رود که می‌تواند ضمن تقویت و معاضدت روز بزرگداشت حضرت‌شاهچراغ (6ذی‌قعده) در دهه کرامت، گام مهمی برای تثبیت ساختار شکلی و محتوایی سومین حرم باشد.

عمرانی ادامه داد: قرائن و شواهد و اسناد مکتوب، شفاهی و مصور به همراه یک فیلم مستند درباره موضوع یاد شده، مشتمل بر روایت شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی معاصر شیراز با بررسی پیشینه برگزاری مراسم شهادت حضرت شاهچراغ در سده اخیر، از جمله مستنداتی است که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است.

این فعال فرهنگی در استان فارس بیان کرد: امید می‌رود مسئولان فرهنگی کشور، ضمن اقدام بایسته در این زمینه، تمهیدات رجعت شیراز به هویت اصیل و تاریخی‌اش را فراهم کنند که این مهم میسر نمی‌شود مگر اینکه ابتدا ویژگی‌های شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام و امامزادگان جلیل‌القدر مدفون در شهر شیراز به ویژه سیدالکریم حضرت شاهچراغ، تبیین، معرفی و در سطح جامعه نهادینه شود.

بر اساس ماده 5 آیین‌نامـه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص، اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند پیشنهاد ثبت روز یا مناسبت خاص براساس دلایل انتخابی، به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه کنند.

گفتنی است، تولید و کارگردانی اولین فیلم‌های مستند معرفی حضرت شاهچراغ و حرم مطهر آن حضرت به زبان‌های فارسی و انگلیسی همانند «سرای آفتاب»، «در پرتو آفتاب»، «ثنای آفتاب» و نیز «the suns shrine » همچنین پیشنهاد و پیگیری ضرب سکه منقش به حرم‌مطهر حضرت شاهچراغ، از جمله فعالیت‌های این فعال فرهنگی رسانه‌ای در زمینه خدمت به ساحت مقدس حضرت شاهچراغ به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۹۲۶۶۷