خبرگزاری کار ایران

مدیرجهاد کشاورزی مازندران خبرداد:

برداشت شالی از 40 هزار هکتار شالیزار مازندران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برداشت محصول 40 هزار هکتاری از شالیزارهای استان مازندران خبرداد.

به گزارش ایلنا، حسن عنایتی با اشاره به برداشت محصول 40 هزار هکتار از 210 هزار هکتار شالیزار استان گفت: از این سطح ، برداشت بیش از 35 هزار هکتار مکانیزه و بقیه سنتی بود.

عنایتی با بیان اینکه در کشت اول 160 هزار هکتار به ارقام محلی و 50 هزار هکتار به ارقام پرمحصول اختصاص یافت افزود: با وجود شرایط جوی مناسب روزهای اخیر ،  حدود 6 هزار هکتار از شالیزارها آماده پرورش رتون و 8 هزار هکتار نیزکشت مجدد شد که پیش بینی می شود سطح پرورش رتون و نشاء مجدد امسال به 70 تا 80  هزار هکتار برسد.

عنایتی به شالیکارانی که تا نیمه مرداد  محصول برداشت کردند توصیه کرد با اولویت قرار دادن پرورش رتون (جوانه‌گیری ساقه کشت اول) با ویژگی‌هایی شامل دوره رسیدگی کمتر ، نیاز آبی و مصرف نهاده‌ای اندک و هزینه تولید کمتر در صورت داشتن آب کافی برای نشاء مجدد اقدام کنند.

وی همچنین اقدام به خشک کردن سطح  10 تا 15 روز قبل از عملیات برداشت و برداشت دو مرحله ای محصول مزارع دچار  وَرس(خوابیدگی شالی) را به شالیکاران توصیه کرد و افزود: به میزان رطوبت  14  درصدی قابل قبول شالی در برداشت نیز توجه  کنند.

بنابر اعلام خبرگزاری صدا و سیما، عنایتی پیش بینی کرد امسال در استان یک میلیون و 200 تا 300 هزار تن شلتوک در کشت اول ، پرورش  رتون و نشاء مجدد تولید شود.

42 درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود.

کد خبر : ۳۹۸۳۰۲