خبرگزاری کار ایران

در روز خبرنگار صورت گرفت؛

دیدار و تجلیل از مجاهدت‌های خاموش پیشکسوت عرصه خبر و اطلاع رسانی در لامرد

هفدهم مرداد بهانه ای شد تا با جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه ای دیداری با پیشکسوت عرصه خبر و اطلاع رسانی در شهرستان لامرد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد ، چهره‌ای که موی خود را در عرصه خبر سفید کرده و به این افتخار می‌کند که خبرنگار آزاد صداوسیما در لامرد بوده است اما در چه مقطع زمانی؟ زمانیکه نوار را به شاگرد اتوبوس تحویل می‌داد تا هرچه سریعتر رویداد‌ها را به مخاطبانش منتقل کند. 

جالب بود هنوز هم پس از گذشت سالیان سال؛ کارت خبرنگاری اش را از جیب بیرون نیاورده است،عبدالعلی بدیعی فعالیت خبری اش به سال 1358 باز می گردد و از آن زمان تا اوایل دولت سید محمد خاتمی به عنوان خبرنگار آزاد صدا و سیما در شهرستان لامرد فعالیت داشته است.

وارد اتاق که شدیم کتاب خیام بر روی مُبل گذاشته بود و مشخص بود که اهل مطالعه است که این یکی از نکات مثبت این پیشکسوت خبری بود و سپس محمد هنرپیشه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد در سمت چپ او نشست و من هم در روبروی او قرار گرفتم و بی صبرانه منتظر این فرصت بودم که خاطرات تلخ و شیرین او را در آن مقطع زمانی یادداشت کنم اما می دانستم که خاطرات تلخ او چیزی نیست جزء فعالیت در آن زمان سخت که هیچ امکاناتی در شهرستان لامرد وجود نداشت و به گفته او حتی ماشین هم نبود که مسئولی را جابه‎جا کنیم.

وی می گوید: امکانات ارتباطی نبود و نوار ضبظ شده را به شاگرد اتوبوس می دادم که فایل هرچه سریعتر به شیراز برساند.

بدیعی رنج فعالیت خبری را در آن زمان درک کرده است و به خوبی با فعالیت و سختی کار خبرنگاران در تمامی دوره های زمانی آشنایی دارد. او در حاشیه صحبت هایش گفت: آقای حجت الاسلام علوی وزیر فعلی اطلاعات به عنوان نماینده مردم در آن زمان بود و من هم در اداره پست مشغول بودم و ایشان گفتند تنها کسی که در اداره پست کار می کند و به فکر پست نیست؛ عبدالعلی بدیعی است.

منظور این بود که بدیعی آنقدر سرگرم خبرنگاری شده بود که هیچگاه به فکر کسب سمت یا ارتقاء نبود و به قول دوستان پستش؛ پست(اداره پست) نبود بلکه پستش(سمتش) ثبت وقایع تاریخی آن زمان بود.

بدیعی علی رغم تجریباتش در عرصه خبر،خاطرات زیادی از دفاع مقدس دارد چرا که او اعزام نیروها را خودش ثبت و ضبط کرده است. دفترچه خاطرات اعزام نیروها به جبهه را خوب می‌داند و فیلم های زیادی از آن دارد و بیشترین خبرهای او مربوط به اعزام نیروها به جبهه‌‌های حق علیه باطل است. این خبرنگار اسبق صدا و سیما در لامرد گفت: علی رغم تنگ دستی هایی که مردم لامرد داشتند، 19 سکه طلا را آن زمان یکجا برای جبهه اهدا کردند.

دیگر خاطرات او درباره‌ی سفر وزراء و مسئولان به شهرستان لامرد است که با رجوع به آن خاطرات می گوید: سیدعلی مرندی وزیر بهداشت در دولت های دوم میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی به لامرد آمد و با همدیگر به خانه بهداشت وراوی رفتیم ولی او آنجا نبود و او را در گله دار دیدیم و یک سوال پزشکی پرسیدند ولی رئیس خانه بهداشت وراوی اشتباه پاسخ دادند که مرندی در واکنش به صحبت های او گفت هرتعداد مردم کشتید پای حساب خودتان... اما خاطرات او منحصر به مسئولان نمی شود و یکی از مهم ترین آن خاطرات آتش سوزی فرمانداری لامرد است و او که لحظه به لحظه با صدا و سیما در تماس بود تا خبرها را منعکس کند لذا از بیان آن فاکتور گرفت.

در در ادامه محمد هنرپیشه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد ضمن گرمیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و دیگر شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی و تبریک به تمامی خبرنگاران افزود: هفدهم مرداد فرصت مناسبی بود که از مجاهدت های خاموش شما پیشکسوت عرصه خبر تقدیر نماییم.

وی اظهار کرد: اگر خبرنگار مبارزه با سختی ها می خواهد و همه ی شاخصه های خبرنگاری را می توان از شما الگو گرفت و امروز همین مجاهدت های شما در این عرصه بوده است که 35 خبرنگار در 6 نشریه محلی و 5 خبرگزاری و چندین پایگاه خبری فعالیت دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد اضافه کرد: مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت در روز سه شنبه برگزار می شود.

در پایان با اهداء لوح و هدیه ای از این پیشکسوت عرصه خبر و اطلاع رسانی تجلیل به عمل آمد.

کد خبر : ۳۹۸۴۰۵