خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان مطرح کرد:

تعاونی‌های مسکن البرز، بستری برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۲۶۸

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز گفت: تعاونی‌های مسکن استان، بستری برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی استان تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا در البرز، احمد فاضلیان با بیان این مطلب در نشست "شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز" با تاکید بر برخورد جدی با موضوع تغییر کاربری اراضی در استان البرز افزود: تعاونی‌های مسکن به معضلی برای استان تبدیل شده‌اند و دستگاه‌های مختلف داخل و خارج از استان با اعمال نفوذ، زمین‌هایی را در اختیار  می‌گیرند و اراضی کشاورزی و زراعی را تغییر کاربری می‌دهند‌.

رئیس کل دادگستری البرز با بیان اینکه در برخورد با این تغییر کاربری‌ها، هیچ نوع اغماضی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی در برابر این تغییر کاربری‌ها باید محکم بایستند و مجوزی برای ساخت‌وساز ندهند هرجایی نشانه‌ای از تخلف دیدند با آن برخورد کنند و مطمئن باشند دستگاه قضایی نیز از برخوردهای قانونی حمایت خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره  به اقدامات انجام شده برای احیای باغ سیب کرج گفت: این شورا در زمینه احیای باغ، منشا خیر و برکت شده و همدلی خوبی در استان بین مسئولان و سازمان‌ها شکل گرفته تا با تلاش‌های انجام شده خواسته مردم استان برای احیای باغ ملی سیب عملی شود.

رئیس کل دادگستری البرز افزود: قطعا آیندگان از این تلاش‌های مسئولان استانی که توانسته‌اند با ممانعت از تخریب این مجموعه، مانع از وقوع یک فاجعه زیست محیطی شوند به نیکی یاد خواهند کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری جشن احیای باغ سیب تا پایان سال 96، گفت: البته در زمینه روند احیای باغ نگرانی‌هایی وجود که باید در این فرآیند مورد دقت‌نظر قرار گیرد تا از آسیب‌های احتمالی بعدی پیشگیری شود.

فاضلیان خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب نوع درختان برای کاشت در این باغ، باید دقت کافی اعمال شود تا درختانی انتخاب شوند که از پایداری مناسب برخوردار هستند، این اتفاق می‌تواند در همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی استان البرز عملیاتی شود.

وی با اشاره به موضوع دریاچه مصنوعی البرز گفت: متاسفانه امروز شاهد مباحثی هستیم که باید پیش از شروع این پروژه و در مرحله تصویب، درباره آن بحث می‌شد؛ شورای حفظ حقوق بیت المال درباره سرنوشت این پروژه مسئولیتی را نمی‌پذیرد و باید متولیان، پروژه را به جایگاهی برسانند که اموال عمومی زایل نشده است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان‌البرز افزود: اگر در روند اجرای دریاچه مصنوعی کرج، کوچک‌ترین حیف و میلی در زمینه منابع شده باشد از سازمان بازرسی می‌خواهم در این باره ورود کند و در صورت بروز تخلف، با مسئولان مربوطه برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: این انتظار وجود دارد که در طرح‌های کلان، همه جوانب بررسی شود و بعد از حل و فصل اختلافات و کندوکاو، با همدلی پروژه‌ها شروع شود؛ نمونه موفق در این زمینه، پروژه باغ سیب است که با مدیریت شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و مشخص شدن راهبردها و وظایف، همه دستگاهی حاکمیتی و دولتی برای احیای این باغ، همدل و همگام شدند.

رئیس کل دادگستری البرز تاکید کرد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال وظیفه نظارت دارد و در زمینه اجرا ورودی ندارد و مسئولیتی در قبال دریاچه و آنچه تاکنون انجام شده نمی‌پذیرد آنچه برای ما اهمیت دارد حفظ بیت المال و جلوگیری از هدر رفت منابع است.

فاضلیان با تاکید بر اهتمام دستگاه قضایی برای حفظ کاربری 80 هکتارِ در اختیار دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: مالک حق تغییر کاربری در اراضی تحت اختیار خود در محدوده باغ سیب را ندارد و اگر غیر از این عمل کند دستگاه قضایی قطعا با مسئولان دانشگاه برخورد خواهد کرد چون از نظر ما دانشگاه مسئول حفظ، احیا و بازسازی اراضی تحت اختیار خود است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی باغ کاخ مروارید مهرشهر کرج افزود: شرایط این باغ موجب نگرانی است که جلسه آتی شورا به بررسی وضعیت این باغ اختصاص خواهد داشت؛ برای احیای باغ و جلوگیری از تخریب باغ مروارید، میراث فرهنگی استان باید حضور جدی‌تری داشته باشد تا اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری مجموعه انجام شود.

رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به گزارش دبیر ستاد فضای سبز استان البرز در این جلسه گفت: بر اساس این گزارش، روند امیدوار کننده‌ای در جریان است ولی شاخص‌های جمعیتی به شدت در حال افزایش است که متاسفانه فضای سبز همگام با رشد جمعیت استان توسعه مطلوبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نباید مسئولان در انجام امور مربوط به مردم، منافع فرد یا گروه خاصی را در نظر داشته باشند باید منافع و آینده مردم استان مدنظر قرار بگیرد، بنابراین در حوزه فضای سبز، توسعه آن به عنوان اولویت شهرداری و دستگاه‌های متولی تعیین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز