خبرگزاری کار ایران

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات خبر داد:

توسعه پرورش ماهیان خاویاری به صورت خرد در استان‌های شمالی

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران از توسعه پرورش ماهیان خاویاری به صورت خرد در استان‌های شمالی خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، حسینعلی عبدالحی ظهر امروز در همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در دانشگاه گیلان با بیان اینکه در زمینه بازسازی ذخایر و پرورش ماهیان خاویاری رشد بسیاری خوبی در کشور داریم، بیان کرد: سیاست‌های شیلات در بازسازی ذخایر بسیار موثر واقع شده است.

وی روند صید ماهیان خاویاری در دریای خزر را با کاهش خواند و گفت: سال 2011 میلادی سران کشورهای حاشیه دریای خزر صید ماهیان خاویاری را به مدت پنج سال از این دریا ممنوع اعلام کردند و اکنون این ممنوعیت تمدید شده است.

عبدالحی تصریح کرد: مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر در پرورش ماهیان خاویاری بسیار تاثیرگذار هستند ضمن اینکه پرورش ماهی در قفس نقش بسیار مهمی در توسعه ماهیان خاویاری دارد.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز در زمینه ماهیان خاویاری در کشور، گفت: 82 مزرعه فعال در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در استان‌های مختلف داریم.

وی  توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران را دارای رشد بسیار خوبی خواند و اظهار کرد: مزارع پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان از رشد خوبی برخوردار هستند.

عبدالحی با بیان اینکه بیشتر مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور در استان‌های گیلان و مازندران است، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در امر توسعه پرورش ماهیان خاویاری اصرار دارد.

وی به وجود 300 هزار قطعه فیل‌ماهی از وزن یک تا 80 کیلوگرم در مراکز پرورش ماهیان خاویاری کشور اشاره کرد و افزود: وجود فیل‌ماهی سرمایه بسیار بزرگی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری محسوب می‌شود.

وی افزود: فعالیت شرکت‌های بزرگ برای حضور در عرصه جهانی پرورش ماهیان خاویاری حائز اهمیت است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران از توسعه پرورش ماهیان خاویاری به صورت خرد در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: شرکت‌های کوچک مورد حمایت هستند و در مدت دو سال گذشته با هماهنگی سازمان مدیریت فروش ماهیان خاویاری انجام شده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: تا سال 2025 تولید 10 هزار تن ماهیان خاویاری و 100 تن خاویار را در برنامه داریم.

عبدالحی، قیمت خاویار در ایران را گران‌تر از خارج از کشور عنوان کرد و گفت: روسیه بازار بزرگی برای مصرف خاویار است و از این ظرفیت باید استفاده کنیم.

وی با اشاره به تولید سالانه 140 هزار تن قزل‌آلا در کشور، اذعان داشت: 95 درصد از قزل‌آلای تولیدی در بازار داخلی مصرف می‌شود.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران از پیگیری انعقاد تفاهمنامه به منظور صادرات خاویار به روسیه خبر داد و بیان کرد: تولید خاویار روسیه بسیار کاهش پیدا کرده است.

کد خبر : ۴۰۸۲۰۲