خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و بذر کشور خبر داد:

تولید ارقام زودرس و به نژادی گندم و جو دنبال می‌شود/ واگذاری کامل تولید ارقام جدید کشاورزی به بخش خصوصی

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر کشور؛ از واگذاری کامل تولید ارقام جدید کشاورزی به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ایلنا در البرز، گودرز نجفیان امروز در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور  در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج با اشاره به کشت ارقام جدید محصولات استراتژیک گندم و جو گفت: در حالی که در سال‎های گذشته شاهد تولید و کشت مناسب ارقام جدیدی با عناوین میهن، بهرنگ، مهراد و مهرگان بودیم دولت به دلیل پایین بودن راندمان ارقام قدیمی کشاورزی و برای بالا رفتن بهره‌وری بخش کشاورزی نمی‌بایست دیگر برای ارقام قدیمی کشاورزی یارانه پرداخت کند.

نجفیان با بیان اینکه برنامه‌های به نژادی گندم و جو در کشور در چارچوب برنامه‌های تدوین شده دنبال می‌شود افزود:  با کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده در این موسسه، خوشبختانه در سال گذشته  توانستیم 14 رقم جدید کشاورزی معرفی کنیم که هشت رقم آن در بخش غلات بود و تا پایان سال جاری نیز در تلاش هستیم به 12 تا 15 رقم جدید دست یابیم.

نجفیان خاطرنشان کرد: 90 درصد ارقام معرفی شده از سوی این موسسه مانند ارقام "سیروان و پیشگام " تحمل به کم آبی ، شوری خاک، گرما، و ... دارند که تمام آنها توانستند این استانداردها رو پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه این موفقیت‌ها با اتکا بر توانمندی‌های داخلی بدست آمده است گفت: موسسه اصلاح بذر می‌تواند با تحقیقات خود به سیاست‌های کلی بخش کشاورزی که کاهش مصرف و صرفه جویی در آب است در ارتقای بهره‌وری نقش بسزایی ایفا کند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر با اشاره به موضوع تامین اعتبارات امر تحقیقات و کمبود بودجه های دولتی در این بخش افزود: در تلاش هستیم تا بودجه تحقیقات را از محل توانمندی  بودجه  پژوهشی تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به نتایج مثبت تحقیقات ضمن اینکه بایستی این تحقیقات در مزارع و به صورت پایلوتی انجام شود باید از حضور دانشجویان بخش کشاورزی در مزارع استفاده کنیم.

نجفیان با بیان اینکه واگذاری تولید ارقام جدید کشاورزی به بخش خصوصی از جمله سیاست‌های مهم دنیا برای توسعه کشاورزی است در توضیح مزایای این اقدام گفت: بخش خصوصی با انگیزه تولید ثروت با در اختیار گرفتن ارقام جدید می‌تواند با مطرح کردن آن رقم به عنوان یک برند و ثبت آن به نام خود، در ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید در بخش کشاورزی بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه پیش از این با واگذاری تولید رقم جدید لوبیا به بخش خصوصی نتایج خوبی حاصل شد افزود: در تلاش هستیم تا تولید ارقام جدید غلات مانند گندم و جو را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم.

کد خبر : ۴۰۸۵۹۲