خبرگزاری کار ایران

شهردار کاشان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جهش کاشان برای پیوستن به جمع شهرهای توسعه یافته کشور

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۷۵۵

کاشان با بحران شدید خشکسالی روبرو است/ طرح تفضیلی شهرکاشان در دست تدوین است/ دوری کاشان از آسیب‌های اجتماعی به دلیل ریشه‌های مذهبی/ رونق وضعیت کار در کاشان با ورود صنایع بزرگ/ فرودگاه کاشان زمینه‌ساز افزایش ظرفیت‌های حوزه اقتصادی/ افزایش حضور گردشگران خارجی در کاشان.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاشان با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب تولیدی و گردشگری، گام‌های آهسته اما پیوسته‌ای را برای توسعه شهری و اقتصادی برمی‌دارد.

کاشان به لحاظ زیرساخت‌های اقتصادی، بافت‌سنتی و آب و هوا از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. وجود کارخانه‌های صنعتی، تولید فرش، عرقیات گیاهی و صنعت گردشگری از ظرفیت‌های این شهر کویری است.

در چند سال اخیر کاشان در بخش مدیریت شهری به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته است که در کنار بافت سنتی - مذهبی، توانسته جایگاه ویژه‌ای به این شهر تاریخی ببخشد.

عضویت دائمی در جمع شهرداران جاده ابریشم یکی از دستاوردهایی است که به واسطه فعالیت‌های چشمگیر اخیر این شهر در سطح آسیا به دست آمده‌ و این موضوع می‌تواند در معرفی کاشان در ابعاد قاره‌ای و بین‌المللی و به ویژه جذب گردشگران خارجی بسیار تاثیرگذار باشد. 

"سید محمد ناظم رضوی"شهردار کاشان ضمن‌بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایلنا، در گفت‌وگویی اختصاصی از زوایای مختلف به کالبد شکافی وضعیت و چشم انداز این شهر تاریخی و سنتی پرداخته است که ماحصل آن را می خوانید:

کاشان در جمع شهرهای توسعه یافته کشور

سیدمحمد ناظم‌رضوی در این‌باره گفت: در این دو، سه سال اخیر اتفاقات خوبی برای توسعه کاشان رقم خورده است  و  ظرفیت‌های پنهان  این شهر کاشان را عملیاتی شده است، به گونه‌ای که جایگاه خود را در بین دیگر شهرهای مطرح کشور پیدا کرده است.

ناظم رضوی ادامه داد: در دو، سه سال گذشته فعالیت‌های شاخصی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، به رغم فشارهای اقتصادی برای توسعه کاشان انجام گرفته است.

وی افزود: البته در بخش صنایع نساجی و فرش ماشینی و صادرات این محصولات باید مسئولان دولتی نگاه حمایتی بیشتری از این صنایع داشته باشند؛ چرا که ظرفیت صنعت و اشتغالزایی در  این حوزه در کاشان منحصر به فرد است.

شهردار کاشان با بیان اینکه در بخش گردشگری و میراث فرهنگی آمار خوبی داریم، افزود: افزایش چندین برابری گردشگران خارجی و تشویق سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی و مرمت خانه‌های تاریخی در شهر کاشان می‌تواند به رونق گردشگری این شهر کمک کند.

وی گفت: بیش از 800 خانه تاریخی در شهر کاشان داریم و پارسال این شهر به عنوان دبیرخانه دائمی در بین کشورهای اسلامی انتخاب شد که می‌تواند ظرفیت‌های خوب علمی، تحقیقاتی و گردشگری را در  موضوع خانه‌های تاریخی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در بخش ارتباطات بین‌الملل و دیپلماسی شهری اتفاقات خیلی خوبی در سال گذشته شاهد بودیم و امسال هم ادامه دارد و عضویت کاشان در چندین مجمع بین‌المللی و جهانی گواه این مطلب است.

وی ادامه داد: کاشان به عضویت دائم شهرداران جاده ابریشم درآمده و به خاطر تمرکز شهر کاشان در حوزه تجارت ابریشم می‌تواند در آینده به بیشتر دیده شدن این شهر در سطح آسیا و جهان کمک کند.

کاشان با بحران شدید خشکسالی روبرو است

شهردار کاشان گفت: متاسفانه این شهر جزو شهرهای بحران زده از منظر ذخائر آبی است که امیدواریم با برنامه‌ریزی منطقی و کنترل مصرف آب و کارهای انتقال آب از تونل گلاب و محدوده دشت کاشان بتوانیم با بحران کم آبی مقابله کنیم.

ناظم رضوی افزود: چند سال است که اقلیم مرکزی ایران گرفتار کم‌ آبی شده و تعداد زیادی از روستاهای کاشان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود و متاسفانه سالیانه سفره‌های آب‌های زیرزمینی ما که عمده منبع تامین آب است، روز به روز پایین‌تر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برداشت غیرکارشناسی در حوزه کشاورزی هم باعث شدت گرفتن بحران خشکسالی شده، ادامه داد: همچنین در بعضی مواقع رعایت نکردن مصرف آب شرب و آب بهداشتی هم بیشتر باعث بحران کمبود آب می‌شود.

وی ادامه داد: البته کارشناسان در حوزه آب منطقه‌ای کنترل‌های خوبی در این زمینه دارند؛ آنها با پملپ چاه‌های غیرمجاز کمک زیادی می‌کنند تا از هدر رفت ذخائر آبی و زیر زمینی جلوگیری شود ولی به هر حال کاهش نزولات جوی و برداشت نه چندان کارشناسی از حوزه آب در مصرف کشاورز ی از عمده دلایل ایجاد این بحران است.

طرح تفضیلی شهر کاشان در دست تدوین است

شهردار کاشان با بیان اینکه طرح تفصیلی این شهر در دست تدوین است گفت: این طرح مراحل نهایی خود را در اصفهان طی می‌کند و به زودی آماده اجرا می‌شود.

وی افزود: با تصویب این طرح قرار است شهر کاشان به شهری کاملا صنعتی تبدیل شود که مبنای مشخص و تعریف شده‌ای داشته باشد و همه موضوع‌های آن برپایه کاربرهای خاص و ضوابط و قواعد اقتصادی و صنعتی تعریف شود.

شهردار کاشان در پاسخ به این سئوال که آیا طرح تفضیلی می‌تواند جلوی ساخت‌وسازهای خلاف قانون که بیشتر در خیابان کارگر این شهر اتفاق می‌افتد را بگیرد، گفت: باید دو شکل سیستم ساخت و ساز در شهر نظام‌مند شود؛ گام اول ایجاد یک طرح مدون در مورد طرح تفضیلی است و بعد از آن سیستم پایش مداوم و مستمر شهری توسط پلیس ساختمان و شهربان که بر همین اساس در دو سال گذشته حوزه شهربان شهرداری کاشان در این زمینه فعال شده است.

وی در ادامه افزود: شهربان شهرداری بسیاری از این اتفاقات را در حوزه ساخت و ساز رصد می‌کند. در پرونده‌هایی که در حوزه ماده 100 تشکیل می‌شود کنترل بیشتری صورت می‌گیرد و امیدواریم از این به بعد هم این کنترل ادامه یابد. درباره طرح طرح تفصیلی این کار بسیار مفید است و در آن منطقه باید کنترل بهتر توسط شهرداری و رعایت بیشتر توسط مردم صورت گیرد.

دوری کاشان از آسیب‌های اجتماعی به دلیل ریشه‌های مذهبی

ناظم رضوی در پاسخ به این سئوال که شهرداری هر شهری در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی یک سری وظایف را بر عهده دارد و اینکه کدام ارگان بیشتر در این زمینه فعالیت دارد، گفت: شهر کاشان به دلیل بنیان‌ها و ریشه‌های مذهبی بسیاری از گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که شهرهای دیگر دچار آن هستند را ندارد ولی با این وجود دچار این گزند است و در این زمینه حوزه‌های مربوط برنامه‌های زیرساختی را تهیه کرده اند که امیدواریم این گرفتاری‌ها حل شود.

وی عنوان کرد: آسیب‌هایی مثل طلاق ، بحث‌های خاص در حوزه‌ مشکلات خانوادگی در کاشان وجود دارد و شهرداری در دو سال اخیر در افزایش ارتقای سطح نشاط اجتماعی تلاش کرده و مبتنی بر تعریف و روایتگری دینی و مذهبی در جهت رفع این مشکلات اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی‌، کارگاه‌های آموزشی و برگزاری جلسات هم‌اندیشی حوزه مسائل عقیدتی سعی در بالا بردن سطح آگاهی مردم شده که خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی داشتند و این کارها باید به صورت مداوم ادامه یابد چرا که این گونه برنامه‌ها در درازمدت اثرات تربیتی خود را نشان خواهد داد.

رونق وضعیت کار در کاشان با حضور صنایع بزرگ

ناظم رضوی گفت: در چند سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه اشتغال و صنعت در شهر کاشان اتفاق افتاده و حضور صنایع بزرگی مثل کارخانه سایپا در اشتغالزایی این شهر تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: این گونه صنایع افراد زیادی که جویای کار هستند را پوشش داده آن هم در یک سال اخیر که کشور با رکورد مواجه بود.

وی ادامه داد: خود ما هم که در شهرداری هستیم با مراجعات زیادی از سوی جوانان و خانواده ها برای کار مواجه هستیم و بیکاران تحصیل کرده با تحصیلات عالیه تا مقطع دکترا آمادگی انجام کارهایی پایین‌تر از سطح تحصیلی خودشان را دارند.

شهردار کاشان گفت: ما به خاطر ضوابط قانونی محدودیت داریم و نمی‌توانیم کاری کنیم و این وضعیت باز هم نگرانی بحران بیکاری را در شهر کاشان بیشتر می‌کند.

فرودگاه کاشان زمینه‌ساز افزایش ظرفیت‌های حوزه اقتصادی

ناظم رضوی عنوان کرد: فرودگاه کاشان هم اخیرا راه‌اندازی شد و امکان ارتباط با مشهد مقدس و کیش فراهم شده و ظرفیتی را در حوزه تجارت و اقتصاد شهری ایجاد کرده که قابل افزایش است.

کاشان شهر کارگری با نگاه توسعه‌ای به صنایع نساجی

وی شهر کاشان را شهری کارگری معرفی کرد و گفت: چندین دهه است که صنایع نساجی این شهر زبانزد بود. تعداد زیادی از شاغلین در این حوزه به دلایل مشکلات فوق پوشش اخبار کارگری این استان را به خبرگزاری شما واگذار کردند که ایلنا نقش بسزایی در رفع مشکلات و پیگیری کار مسئولان داشته‌ است.

تهیه و تنظیم : مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز