خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

نیروگاه برق سد رودبار لرستان اوایل سال آینده وارد مدار می‌شود

وزیر نیرو گفت: نیروگاه سد رودبار لرستان اوایل سال 96 وارد مدار تولید برق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در الیگودرز، حمید چیت چیان روز پنجشنبه در مراسم آبگیری سد رودبار لرستان افزود: این سد ظرفیت خوبی در طول سال برای تولید برق دارد و با تونل‌هایی که در زیر سد تعبیه شده نه تنها از ظرفیت 150 متر سد استفاده می‌شود بلکه نیروگاه این سد در پایین دست با دو واحد 225 مگاواتی تولید برق فعال خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارهای ساختمانی و نیروگاهی سد انجام شده و انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده تمام قسمت‌های سد تکمیل شده و قبل از تابستان سال 96 هر دو نیروگاه وارد مدار شود و برق بیشتری را برای مردم تامین کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: این سد برقابی 150 متر ارتفاع دارد و گنجایش آن بیش از 200 میلیون متر مکعب است.

چیت چیان افزود: سال های گذشته سدهای مروک، ایوشان و حوضیان در لرستان به بهره‌برداری رسیده و در آینده نزدیک نیز شاهد بهره برداری از سد کمندان خواهیم بود.

عملیات آبگیری سد رودبار لرستان روز پنجشنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو آغاز شد.

 بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و از معدود سدهایی از این نوع است که در دره‌ای تنگ و باریک احداث شده است.

حجم بدنه سد حدود چهار میلیون و 500 هزار مترمکعب، طول تاج 185 متر، ارتفاع از پی 155 متر، عرض تاج 15 متر و حجم مخزن آن 228 میلیون مترمکعب است.

تاکنون حدود 16 هزار 740 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و پیش بینی می‌شود هزینه اجرای کامل طرح به 20 هزار میلیارد ریال برسد.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‏‌های دز در حال اجراست.

کد خبر : ۴۱۱۰۱۷