خبرگزاری کار ایران

آیت الله خلجی در مراسم روز تاسوعا:

امام حسین حماسه انسان را رقم زد/ رسم آزادگی را از سیدالشهدا باید آموخت

یک مفسر قرآن کریم با بیان اینکه امام حسین (ع) روح بزرگ و هدف بزرگی داشت و آن هدف بزرگ احیای انسانیت بود، گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا، با تعداد معدودی از یارانش، حماسه انسان را رقم زد و به انسان عزت و صلابت بخشید؛ رسم آزادگی را یاد داد تا زیر بار ذلت نروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله محمدتقی خلجی ظهر امروز در مراسم عزاداری روز تاسوعا که در محل دفتر آیت الله العظمی صانعی در قم که با حضور این مرجع تقلید و اقشار مختلف مردم برگزار شد، با طرح این سوال که چه عاملی سبب شده امام حسین (ع) نزد همه مردم دوست داشتنی باشد، گفت: شخصیت ایشان یک شخصیت دلربا است. شخصیت‌ها و انسان‌های بزرگ، دارای روح‌های بزرگی هستند و روح‌های بزرگ حاکی از وجود هدف‌های بزرگ است.

او با بیان اینکه انسان‌های بزرگ در دنیا بسیار بوده‌اند اما هیچکسی مانند امام حسین (ع) جاودانه نشد، گفت: غالب افرادی که در دنیا جزو انسان‌های بزرگ بودند، سرانجام خوبی نداشتند. نادرشاه اگرچه انسان بزرگی بود، اما در ‌‌نهایت دشمن مردم شد، این گونه افراد اگر برای ملتی هم کار و خدمت کردند، ملت دیگری را نابود کردند.

این مفسر قرآن کریم با طرح این سؤال که باید پرسید، چه شده است که امام حسین (ع) از چنین جاذبه‌ای در بین مردم برخوردار بوده؟ گفت: سیدالشهداء (س) از چنان روح بزرگی برخوردار بود که فقط برای شیعیان و مسلمانان و پیروان ادیان تلاش نکرده است، بلکه او دغدغه انسانیت و بشریت داشت لذا می‌بینیم که شعارهای ایشان شعارهای بین المللی و جهانی و جاودانه است.

وی با بیان اینکه حق، اختصاص به یک ملت خاصی ندارد، گفت: همگان به هدایت فطرتشان، به دنبال حقیقت هستند، منتها در تطبیق دچار خطا می‌شوند؛ اما سیدالشهداء (س) برای حقیقتی که انسانیت شیفته آن است، به کربلا آمده است.

آیت الله خلجی گفت: روح‌های کوچک، اگرچه ممکن است کارهای بزرگی هم انجام دهند، اما هدفشان بسیار حقیر است و برای مقام و ثروت و حفظ موقعیت‌های خودشان تلاش می‌کنند؛ برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند و برای اینکه ملتی دو روز دنیا، آن‌ها را بستایند تلاش می‌کنند، اما غفلت دارند که عده‌ای متملقان، آب را به زیر پوستشان روا کرده و در ‌‌نهایت تباهشان می‌کنند؛ این‌ها انسان‌هایی هستند که هدف‌های حقیر دارند.

او خاطرنشان کرد: به خاطر احیای ارزش‌های والای انسانیت و بشریت است که سیدالشهداء (س) جاودانه و دوست داشتنی است و هر کسی در جهان بشریت که او را بشناسد، او را دوست می‌دارد؛ و هر کسی که او را دوست نمی‌دارد او را نمی‌شناسند. مانند خداوند که هر کس او را بشناسد، دست از او بر نمی‌دارد؛ مگر می‌شود، شخصی، زیبای مطلق و کمال مطلق و جمال مطلق را بشناسد اما نسبت به او عشق نورزد؟ مگراینکه از سلامت روحی برخوردار نباشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید بررسی کرد که راز جاذبه امام حسین (ع) چیست و چرا آتشی از عشق و شوق او در دل همه آزادگان جهان بشریت است، اظهار داشت: در بیان واقعه تاریخی کربلا، بیشتر به جنبه سیاهکاری‌های بنی امیه و جنایات آنان، از جمله بستن آب به روی اهل بیت (ع) پیامبر (ص) و حمله وحشیانه لشکر بنی امیه به حسین و یاران و اهل بیت (ع) او پرداخته و بیان کرده‌ایم؛ آن همه جنایات را گفته‌ایم که البته خوب است گفته شود تا جنایتکاران معرفی شوند اما آن روی سکه را کمتر پرداخته‌ایم؛ یعنی زیبایی‌هایی که در کربلا بوده است.

او با بیان اینکه باید زیبایی‌های واقعه کربلا برای مردم بازگو شود، گفت: وقتی امام حسین (ع) می‌بیند دشمن به خیمه‌های آنها حمله می‌کنند و او با شهادت همه عزیزانش تنها مانده است، منطقه مرتفعی را برای جنگیدن انتخاب کرده که هم بجنگد و هم مشرف به خیمه‌ها باشد تا صدای ذکر لاحول ولا قوة الا باللهِ او را اهل خیمه بشنوند و آرامش داشته با شند.

آیت الله خلجی تأکید کرد: امروز در دنیا، دم از حقوق بشر می‌زنند، اما آیا می‌شود در طول تاریخ، شخصیتی مانند امام حسین (ع) را پیدا کنیم که در معرکه جنگ که همه یارانش شهید می‌شوند، به دشمن نصیحت کند که در دنیایتان، حداقل آزاد مردم و انسان‌های آزاده باشید. می‌فرماید شما با من جنگ دارید و من با شما می‌جنگم، پس چرا به اهل بیت (ع) من حمله می‌کنید؟

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) جاودانه است چون برای رسیدن به مقصود خودش که از قداست فوق العاده‌ای برخوردار بود و از هیچ وسیله نامشروعی استفاده نکرد، خاطرنشان کرد: در کجای دنیا و در کجای تاریخ، فرماندهی مثل امام حسین (ع) را می‌توان یافت که در آن شرایط بسیار سخت جنگ، و در شب قبل از جنگ، به سربازان خود بگوید دشمن با من کار دارد، هر کسی می‌خواهد مرا ترک کند، اشکالی ندارد و از سیاهی شب استفاده و مرا ترک کند. ایشان البته پاسخ می‌شنود که اگر زندگی جاودانه هم باشد، شما را‌‌ رها نمی‌کنیم.

این مفسر قرآن کریم، گفت: وقتی امام حسین (ع) گفت همه شما فردا کشته می‌شوید؟ نوجوان دشت کربلا، حضرت قاسم (ع) می‌گوید آیا من هم کشته می‌شوم؟ امام (ع) در پاسخ گفتند: مرگ در نظر تو چگونه است؟ قاسم هم گفت: احلی من عسل، یعنی از عسل شیرین‌تر است که در راه شما به شهادت برسم.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) روح بزرگ و هدف بزرگی داشت و آن هدف بزرگ احیای انسانیت بود، گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا، با تعداد معدودی از یارانش، حماسه انسان را رقم زد و به انسان عزت و صلابت بخشید؛ رسم آزادگی را یاد داد تا زیر بار ذلت نروند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نوه امام خمینی (ره) نیز در این مراسم حضور داشت.

این مراسم فردا نیز رأس ساعت ۱۰ و نیم صبح برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۸۶۲۳