خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی خراسان‌شمالی مطرح کرد:

انتخاب خراسان‌شمالی به عنوان پایلوت ملی طرح توانمندسازی فقرا و محرومین

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌خراسان شمالی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد این استان را به عنوان پایلوت ملی طرح توانمندسازی فقرا و محرومین انتخاب کند.

به گزارش ایلنا، حسن نوری به گزارشی از اقدامات این اداره کل در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در برنامه مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی دو برنامه ارتقای بهره‌وری، نیروی‌کار، سرمایه انسانی و توسعه کارآفرینی و برنامه ملی عدالتی کردن اقتصاد مقاومتی به وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی واگذار شده است.

وی افزود: در این زمینه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای اولین بار در کشور در حوزه تقویت سرمایه انسانی و توسعه کارآفرینی اقدام به تدوین برنامه جامع کارآفرینی کرد.

نوری خاطرنشان کرد: این برنامه بعد از 9 ماه کار مطالعاتی و تحقیقاتی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی با هدف ایجاد سیستم کارآفرینی در ستاد اقتصاد مقاومتی تدوین شد.

وی اظهار کرد: در حوزه ارتقای بهره‌وری نیروی کار بر اساس آمارهای مرکز ملی ایران حدود 42 درصد شاغلین استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

وی افزود: این درحالی است که میانگین کشوری سهم اشتغال در حوزه کشاورزی کمتر از 20 درصد است.

نوری اظهارکرد: اما متاسفانه این بخش اصلی که به عنوان اولویت اصلی استان خراسان شمالی است تاثیر چندانی در ایجاد ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی در استان نداشته است.

وی افزود: بر این اساس این اداره کل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و کانون کارآفرینی کشور و همچنین حوزه دانشگاهی اقدام به پایلوت کردن این استان به عنوان گیاهان دارویی در کشور کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه گفت: در برنامه عدالت اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی یکی از مهمترین برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی درحوزه اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: به طور حتم عدم توجه و عدم اجرای برنامه‌های توانمندسازی فقرا و محرومین سیاست‌های کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش اثربخشی خواهد شد.

نوری فقر را یکی از نقاط آسیب‌پذیر و شکننده در اقتصاد عنوان‌کرد که آمار روبه رشد آسیب‌های اجتماعی در تایید این موضوع است.

وی افزود:دراین راستا این اداره کل به همراه کلیه دستگاه های اجرایی زیر مجموع وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و همکاری و تعامل سازمان برنامه بودجه در حال تدوین برنامه توانمند سازی فقرا و محرومی است.

وی ادامه داد: براین اساس مقرر شده طبق مطالعه و تحقیقات وضعیت فقرا و آسیب های اجتماعی دراستان و شناسایی مناطق آسیب پذیر توسط یک مقاله آموزشی و تحقیقاتی برای برنامه ششم تهیه شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهارکرد: دراین زمینه توانمند سازی مهارت شغلی برای 10 هزار نفر با محوریت سازمان فنی وحرفه ای به صورت دهیاری و روستایی، توانمند سازی اقشار کم درآمد با رویکرد جلوگیری از آسیب های اجتماعی با هدف گذاری 2 هزار نفر و باهمکاری دانشگاه علمی وکاربردی، تامین اجتماعی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی حرفه ای انجام گیرد.

وی ارتقای شاخص های سلامت جسمانی و روانی از قبیل ارائه خدمات پزشکی در محل، چکاپ سلامت، مشاوره روان شناسی، خانواده ،تامین دارو مورد نیاز با هدف گذاری 10 هزار نفر باهمکاری بهزیستی ، مدیریت درمان و بیمه سلامت را از جمله برنامه های توانمندسازی فقرا و آسیب های اجتماعی در این استان عنوان کرد.

نوری در این زمینه به نمونه ای اشاره کرد که در هفته دولت شورای هماهنگی استان اقدام به خدمت بی منت در یکی از روستاهای دارای 800 خانوار کرد و دراین زمینه 400 نفر به صورت میدانی بخش درمانی با حضور 5 پزشک ، ارائه خدمات توانبخشی کرد .

وی تدوین برنامه‌های راهبردی با مشارکت جوامع محلی، تجهیز منابع‌زمینی، ایجاد اشتغال هر فرد، معیشت‌های پایدار و جلوگیری از گسترش فقر در مناطق محروم را ازدیگر برنامه های توانمند سازی فقرا و مناطق آسیب های اجتماعی برشمرد.

نوری دراین خصوص پیشنهاد کرد: استان خراسان شمالی به عنوان پایلوت ملی طرح توانمند سازی فقرا و محرومین انتخاب شود.

کد خبر : ۴۲۰۱۷۷