خبرگزاری کار ایران

رحمانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ضرورت ایجاد یک سالن اختصاصی برگزاری مسابقات در خرم‌آباد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد گفت: ایجاد یک سالن اختصاصی برگزاری مسابقات به کمک بخش‌خصوصی در شهرستان خرم‌آباد ضرورت دارد.

شهریار رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد با بیان این مطلب اظهار کرد: سالن مسابقات شهرستان خرم‌آباد هیچ تناسبی با میزان قهرمانان، ورزشکاران سازمان یافته و جمعیت جوان این شهرستان ندارد و به نوعی کمبود سالن ورزشی در شهرستان کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه در دیدار اخیر با محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، مشکلات پیش‌روی ورزش شهرستان را مطرح کردیم، افزود: در این دیدار راهکارهای موثر برای پیشرفت ورزش را مطرح کردیم و قرار است با رایزنی با وزارتخانه این مشکلات بررسی و رفع شود.

رحمانی ضعف عمده ورزش شهرستان را نبود اماکن و سالن مسابقات ورزشی متناسب با نیاز شهرستان دانست و اظهارکرد: تنها سالن‌های موجود در شهر خرم‌آباد(سالن چند منظوره شهید چاغروند) مسابقاتی نبوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه سالن مسابقات شهر خرم‌آباد قدمتی بیش از چند دهه دارد و با اقدامات صورت گرفته اکنون در این مجموعه شاهد برگزاری رقابت‌های مختلف ملی و بین‌المللی زیادی هستیم، تاکید کرد: این سالن مستهلک متعلق به  60 تا 70 سال پیش است که هر لحظه ممکن است حادثه‌ای در آن رخ دهد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد متذکر شد: با توجه به رشد جمعیت و توقعات ورزشکارانی که از سراسر دنیا برای مسابقات به خرم‌آباد سفر می‌کنند، سالن قدیمی مسابقات جوابگوی نیازها و انتظارات ورزشکاران نیست.

رحمانی با بیان اینکه در مسابقات جهانی کوراش 2014 که در شهرستان خرم‌آباد برگزار شد مسئولیت کمیته مسابقات سالن به عهده من بود، تاکید کرد: در بررسی سالن قبل از آغاز دل‌ نگرانی‌هایی وجود داشت زیرا در صورت بروز حادثه زمان برگزاری مسابقات جهانی و بازتاب آن می‌توانست به حیثیت ورزش کشور و  لرستان لطمه وارد کند و در مجامع  بین‌المللی جایگاه ورزش ما را تنزل دهد.

وی با بیان اینکه می‌بایست به فکر سالنی برای برگزاری مسابقات در مکان مناسب‌تری و خارج از محدوده شهر خرم‌آباد باشیم، اظهار کرد: زمان برگزاری مسابقات ازدحام جمعیت، نبود پارکینک برای حاضران در سالن، بوجود آمدن ترافیک شهری و مشکلاتی از این قبیل مشکلاتی را به وجود می‌آورد و همچنین سالن قدیمی شهر فضا و امکانات مناسبی برای برگزاری مسابقات ندارد. به‌طور مثال شهرستان بروجرد با احداث سالن مسابقات ولایت با استاندارهای قابل قبول اطراف محدوده شهری بر مشکلاتی از این غلبه کرده است.

رحمانی با بیان اینکه کمک‌های مالی و کمک‌های زودگذر از قبل اهدای لباس ورزشی و ... به توسعه و رشد ورزش استان کمکی  نمی‌کند، تصریح کرد: نباید به فکر اهداف کوتاه‌مدت برای پیشبرد ورزش استان باشیم و باید کار زیر ساختی در مسیر توسعه ورزش انجام داد و با احداث سالن‌های مجهز و یا خرید تجهیزات زیر بنایی در حوزه ورزش راهگشایی کرد و برای آینده‌گان نیز میراثی به جا نهاد.

وی با بیان اینکه در دیگر استا‌ن‌ها مانند خوزستان و اصفهان صنعت به ورزش نیز کمک می‌کند، اظهار داشت:  از مسئولان انتظار داریم صنایع بزرگ را در استان فعال کنند و زیرساخت‌های لازم برای توسعه ورزش در سطح استان فراهم شود.

بودجه تخصیص داده شده به ورزش و جوانان جوابگوی نیاز ورزش نیست

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد با بیان اینکه در دیدار با امیررضا خادم معاونت پارلمانی ورزش کشور تخصیص بودجه برای احداث سالن مطرح شد، اظهارکرد: اگر بودجه و اعتبارات نخصیص داده شده را بین هیأت‌های ورزشی کشور تقسیم کنیم به هر هیأت مبلغی حدود 250  هزار می‌رسد و این مبلغ ناچیز به هیچ‌وجه جوابگوی نیاز  ورزش و جوانان نیست.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی کرد تا بخش‌خصوصی به عرصه ورزش ورود پیدا کند، تاکید کرد: حوزه ورزش حوزه‌ای است که باید زمینه  و انگیزه حضور صنعت، بازار و خیرین را ایجاد کرد تا به کمک ورزش بیایند و خوشبختانه مردم تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند.

رحمانی تاکید کرد: سایر استان‌ها این خلاء را با حضور صنایع بزرگ برطرف کرده‌اند و صنعت، حامی و اسپانسر ثابت ورزش در دیگر استان‌ها است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اینکه در بدو ورد به این مدیریت اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم آباد مشکلات زیادی وجود داشت، تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش جهادی  و رایزنی با عزیزپور مدیرکل ورزش و جوانان استان در ورزش شهرستان پیشرفت فراوانی حاصل شده به‌طوری که این رشد در مقایسه با قبل کاملا مشهود و متمایز است.

وی با تاکید بر ارائه خدمت از سوی مسئولان به مردم عنوان کرد: باید با اقدامات لازم در مسیر رشد و توسعه ورزش استان گام برداریم و عقب ماندگی‌های انباشته در این حوزه را جبران کنیم. در این صورت است که فاصله ایجاد شده در حوزه ورزش استان نسبت به سایر استان‌ها به حداقل خواهد رسید.
 

بیش از  70درصد مدالهای کسب شده استان را ورزشکاران شهرستان خرم آباد کسب نموده اند

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد با بیان اینکه در شش‌ماه اول سال ۹۵، لرستان میزبان ۴۸ مسابقه ورزشی بوده و تعداد ورزشکاران دعوت شده به تیم ملی نیز حدود ۱۱۶ نفر بوده، افزود: از مجموع ورزشکاران دعوت شده به تیم‌های ملی و همچنین تعداد مدال‌های به دست آمده استان لرستان طی سال‌های اخیر، جایگاه و استعداد قهرمانان شهرستان خرم‌آباد جایگاهی قابل قبول و خوب است و بیش از  70 درصد مدال‌های کسب شده استان را ورزشکاران شهرستان خرم‌آباد به‌دست آورده‌اند.

وی تاکید کرد: از صدا و سیما و اصحاب رسانه انتظار داریم  با همراهی در فرهنگ‌سازی  و کمک به رشد و تعالی ورزش استان گام بردارند.

وی با اشاره به لزوم کمک مسئولان برای ورود بخش خصوصی به حوزه ورزش، افزود: ورود بخش خصوصی به حوزه ورزش فعالیت بیشتر این بخش در ورزش استان و توسعه فضاهای  ورزشی را در پی خواهد داشت.

رحمانی با تاکید بر توسعه ورزش فراگیر، فرهنگی و ارزشی در استان ادامه داد: قرار دادن فعالیتها بر مدار اخلاق در حوزه ورزش از اولویتهای ما در استان خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه ورزش همگانی در استان عنوان کرد: ایجاد بستر لازم در این حوزه در شهرستان خرم آباد برنامه و هدف بلند مدت ما است. در این راستا به طور حتم از حضور این بخش در ورزش استان و شهرستان حمایت و استقبال لازم را خواهیم داشت.

سرانه ورزشی پایین، نقطه ضعف ورزش لرستان

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرانه‌ اماکن ورزشی کشور 50 سانتیمتر مربع به ازای هر نفر تعریف شده که از این میزان 35 سانتیمتر سهم دستگاه‌های دولتی و 15 سانتیمتر نیز وظیفه بخش‌خصوصی بوده اما در استان لرستان بخش‌خصوصی کمتر از یک سانتیمتر کار کرده و اینک باید دنبال فعال‌کردن بخش‌خصوصی در لرستان باشیم.

اگر بخش‌خصوصی به ورزش لرستان ورود پیدا نکند، برنامه‌ریزی برای مستحکم کردن پایه‌های ورزش در این استان به درستی صورت نمی‌پذیرد و موفقیتی در کار نخواهد بود.

باید تلاش شود شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران به بخش ورزشی برای پر کردن خلاء فضاهای ورزشی استان مهیا و کمبود سرانه ورزشی استان جبران شود تا شاهد رشد سرانه ورزشی در استان لرستان باشیم. ورزشکاران سرمایه اجتماعی هستند و باید از این سرمایه‌ها حفاظت کنیم و با ساخت سالن‌های چندمنظوره و استاندارد شرایط را برای توسعه ورزش لرستان مهیا کرد.

تاکنون در استان سالن‌های ورزشی چندمنظوره‌ استاندارد مورد نیاز برای برگزاری رقابت‌ها ایجاد نشده و حتی مجموعه‌های کنونی نیز نمی‌توانند پاسخگوی نیاز استان باشند.

ترمیم و بهسازی مجموعه‌ها و سالن‌های ورزشی از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود و این موضوع هر ساله انجام می‌شود، در همین زمینه سال گذشته اقدامات مناسبی برای بهسازی مجموعه ورزشی تختی خرم‌آباد انجام شد و این مهم به صورت مستمر در دستور کار قرار می‌گیرد،

به هر حال استفاده از ظرفیت‌های موجود از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود چراکه ایجاد چنین زیرساخت‌هایی به سادگی امکان‌پذیر نیست و مستلزم هزینه‌های بسیار زیادی است. به همین دلیل باید شرایط را برای ایجاد این زیرساخت مهم در مرکز لرستان مهیا کرد تا بتوان بخشی از این بار سنگین را کاهش داد.

در ارزیابی عملکرد رئیس جدید اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد و با توجه به روند رو به رشد اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد مسئولیت اماکن ورزشی شهرستان خرم‌آباد به این اداره واگذار شده و با توجه به اینکه شهریار رحمانی از مدیران جوان اما با تجربه  اداره است و وفاق و همدلی خوبی بین هیأت‌های ورزشی برقرار کرده، امید است در آینده نیز مسئولیت‌های بیشتری به این اداره محول شود.

گزارش: سجاد آریان پور

کد خبر : ۴۲۲۲۰۶