خبرگزاری کار ایران

محمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۱۷باب پارکینگ فعال در شهر ارومیه وجود دارد

رییس کمیسیون حمل ونقل و عمران شورای شهر ارومیه گفت: پارکینگ‌های شهری ارومیه برای حل معضل ترافیک ساماندهی می‌شود.

میرعلی محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارومیه، با بیان اینکه به‌ زودی پارکینگ‌های شهری ارومیه برای حل معضل ترافیک در سطح شهر ساماندهی می‌شود، اظهار کرد: براساس قوانین طراحی و اجرای ساختمان‌ها و مجتمع‌ها به ویژه مجتمع‌های تجاری و آموزشی میزان پارکینگ مورد نیاز برای حل معضل ترافیک شهری طبق قانون توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده است. 

وی افزود: این موضوع در قانون شهرداری‌ها به عنوان مرجع صدور پروانه ساخت و سازمان نظام مهندسی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان مرجع طراحی و نظارت به شمار می‌رود. 

محمدی تصریح کرد: در صورتی که در گستره شهر‌ها این قوانین حتی حداقل‌های خود را نیز حفظ کرده باشد به نظر می‌رسد مشکل پارکینگ‌های شهری حل می‌شود. 

سخنگوی شورای شهر ارومیه با اشاره به اینکه مکان‌های تامین پارکینگ به چند طریق قابل تامین است بیان کرد: یکی از آن‌ها صدور مجوز برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی به ویژه در محدودهای پراتراکم ترافیک شهر و نیز استفاده از حاشیه طولی خیابان‌هایی است که عرض آن‌ها امکان پارک خودرو را می‌دهند. 

به گفته وی استفاده از پارکینگ‌های موقت شهری یعنی زمین‌های خالی و یا ساختمان‌های مخروبه که عملیات آماده‌سازی برای اخذ مجوز احداث آن انجام نشده و نیز استفاده از پارکینگ‌ها موقتی و بعضا به صورت نیمه مسقف و عموما به صورت رو باز نیز در طرح ساماندهی پارکینگ‌های شهری پیش‌بینی شده است. 

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: از سوی دیگر استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه شهری که به صورت طبقاتی و ارتفاعی امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد نیز در دستور کار قرار دارد. 

۱۱۷ باب پارکینگ در شهر ارومیه فعال است

وی با اشاره به آمار پارکینگ‌های شهری ارومیه افزود: به لحاظ آماری و براساس آمار اتاق اصناف و شهرداری ارومیه هم اکنون سه باب پارکینگ طبقانی، ۱۰ باب پارکینگ مسقف یا نیمه مسقف و ۱۰۴ باب پارکینگ موقت رو باز و در مجموع ۱۱۷ باب پارکینگ در سطح شهر ارومیه وجود دارد که البته ممکن است در زمان‌های مختلف به تعداد آن‌ها اضافه یا کاسته شود. 

محمدی با تاکید بر اینکه از نظر قانونی هر ساختمان و یا مجتمع موظف به تامین فضای پارکینگ در محل ساختمان خود است تصریح کرد: اما ممکن است بنا به دلایلی توسط مرجع صدور پروانه، میزان کسری پارکینگ با پیشنهاد شهرداری و مجوز کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه کسری پارکینگ اخذ شود. 

ضمانت اجرای قدرتمندی برای پارکینگ از سوی شهرداری وجود ندارد

وی بیان کرد: با وجود قوانین مصرح و آیین نامه‌های موجود برای پارکینگ، متاسفانه ضمانت اجرایی قدرتمندی برای آن از سوی شهرداری، مدیریت ترافیک شهری استانداری و پلیس راهور وجود ندارد. 

عضو شورای شهر ارومیه اظهار کرد: البته در این رابطه اقدامات کنترلی و روش‌های کوتاه مدت در سطح شهر پیش‌بینی شده که در حد نه چندان مطلوب معضل ترافیک شهری را مدیریت می‌کند. 

وی ابراز کرد: به عنوان مثال استفاده از پارکبان و اجرای پارکومتر‌ها در حاشیه خیابان‌ها از جمله این اقدامات است.

کد خبر : ۴۲۳۱۵۴