خبرگزاری کار ایران

کشف دهکده باستانی در لامرد + عکس

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد از تحقیقات باستان شناسی و کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی لامرد توسط پژوهشگران اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مسعود تقی زاده اظهار داشت: این دهکده باستانی در تنگه‌ای مشرف بر روستای میرحسنی قرار دارد و قبل از تخریب آن شامل اتاق‌هایی در دل کوه بوده که با توجه به علائم و نشانه‌های موجود از لحاظ علمی سابقه سکونت انسان دراین محل به دوره ساسانی و یا ما قبل آن می‌رسد.

وی ادامه داد: این اثر شاخص در دهه شصت قبل از تخریب گسترده دارای بازدید کنندگانی بوده است اما در کمال ناباوری و سهل انگاری و بی‌توجهی محض به بهانه برداشت سنگ گچ ، قسمت اعظم آن تخریب شد اما به لحاظ اهمیت و موقعیت و قدمت این اثر ارزشمند کار پژوهش و تحقیق به منظور تکمیل اطلاعات بقایای این دهکده باستانی انجام شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی لامرد اضافه کرد : متاسفانه در ادامه این تحقیقات پژوهشگران با صحنه درد آوری از تخریب های گسترده با انواع وسایل انفجاری و حفاری روبرو شدند که منجر به از بین رفتن بسیاری از علائم و نشانه های این اثر ارزشمند شده بود. 

تقی زاده ادامه داد : انجام تحقیقات و پژوهش به همت و علاقه کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد و همچنین پژوهشگران افتخاری و اعضاء انجمن این اداره میر حسنی و شورای اسلامی این روستا با حداقل امکانات و در اقدامی خطر آفرین صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع و گردشگری لامرد از اهالی روستا و اعضای انجمن و شورای اسلامی محل خواست از برداشت هرگونه سنگ یا معدن گچ در این محدوده جلوگیری و مسئولان را در جریان بگذارند.

تقی زاده خاطر نشان کرد: درصورت تامین اعتبار و دراختیارقراردادن وسایل وامکانات لازم باتوجه به دراختیارداشتن‌نیروهای‌متخصص و علاقمند می‌توانیم زوایای تاریک و مبهم تاریخ شهرستان را مستندنگاری و روشن کنیم.

گفتنی است، روستای میرحسنی در 11 کیلومتری شمال شهر لامرد است که اثرتاریخی‌ثبتی هفت برکه مربوط به دوره تاریخی در محدوده این روستا واقع شده است.

ایلنا عکس های قدیمی و حفاری شده از این دهکده را در ادامه آورده است:

دهکده باستانی لامرد

دهکده باستانی لامرد 2

دهکده باستانی لامرد

کد خبر : ۴۲۳۵۷۷